Auteur Topic: stroomdetectie lengte  (gelezen 9664 keer)

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
stroomdetectie lengte
« Gepost op: 2014-01-07, 08:28:54 »
is er een standaardlengte voor het stroomdetectie gedeelte? ik zit namelijk te denken oom die gekke roco isolatie lasjes maar niet te gaan gebruiken, maar met dremel de rails door te nemen en te isoleren met een klein beetje siliconenkit uit een injectie spuitje.

dan vervolg vraag, als er een lok over het detectie punt rijd is er toch meer keer een melding dat er stroom word gebruikt, hoe word dit geregeld?

Hans

GerardWassink

  • Gast
Re: stroomdetectie lengte
« Reactie #1 Gepost op: 2014-01-07, 09:56:10 »
is er een standaardlengte voor het stroomdetectie gedeelte? ik zit namelijk te denken oom die gekke roco isolatie lasjes maar niet te gaan gebruiken, maar met dremel de rails door te nemen en te isoleren met een klein beetje siliconenkit uit een injectie spuitje.

Kort antwoord: neen.

Iets langer antwoord: het hangt er enorm van af waar je voor kiest, 1, 2, 3 of meer detectie-secties per blok; bloklengte, etc. Zoals je weet rijdt ik zelf met 1 detectie-sectie per blok. Wat wel relevant is dat is je bloklengte, die moet zo lang zijn dat je langste trein goed past in je kortste blok.

De relatie tussen je vraag en het wel of niet gebruiken ontgaat mij, wil je die uitleggen?
dan vervolg vraag, als er een lok over het detectie punt rijd is er toch meer keer een melding dat er stroom word gebruikt, hoe word dit geregeld?

Dit wordt niet 'geregeld'. Zodra de eerste stroom afnemende as een detectie-sectie binnenrijdt vindt detectie plaats en dat verandert niet als er een tweede, derde of zoveelste stroom afnemende as bij komt. Dat is nu precies het grote voordeel van stroom detectie boven bijvoorbeeld reedcontacten, waar je meestal maar 1 kans hebt; daarom gaat het met reedcontacten ook vaker mis.

HTH,
Gerard

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: stroomdetectie lengte
« Reactie #2 Gepost op: 2014-01-07, 10:40:33 »
ja stond er ook beetje krom tussen van die lasjes. ik ben al aan het zoeken naar een betere oplossing dan die rail lasjes van roco, ik zal niet de eerste zijn die ze niks vind en voor andere oplossing kiest.

Kijk dat een blok net zo lang moet zijn als de langste trein wist ik. Dus in principe heb je aan 2 cm genoeg voor stroom detectie om maar een maatje op te noemen, zal wel langer worden hoor.
Ik ga denk ik trouwens voor 3 detecties per blok, binnenkomst,afremmen,stoppen.


Citaat
Dit wordt niet 'geregeld'. Zodra de eerste stroom afnemende as een detectie-sectie binnenrijdt vindt detectie plaats en dat verandert niet als er een tweede, derde of zoveelste stroom afnemende as bij komt. Dat is nu precies het grote voordeel van stroom detectie boven bijvoorbeeld reedcontacten, waar je meestal maar 1 kans hebt; daarom gaat het met reedcontacten ook vaker mis.

Kijk das mooi meer kansen dat het goed werkt dus

GerardWassink

  • Gast
Re: stroomdetectie lengte
« Reactie #3 Gepost op: 2014-01-07, 10:51:56 »
Wat maakt dat je kiest voor een paar centimeter? Dat heeft echt geen enkele zin IMHO.

Je verliest dan namelijk veel voordelen van TrainController met melders die je zelf dynamisch kunt instellen. Ik kan geen enkele reden bedenken om je detectiesecties zo kort te maken zolang je met TrainController rijdt.

Zo kan ik ook geen enkele reden bedenken om met meer dan 1 detectie-sectie per blok te werken, anders dan (veel) te veel geld uitgeven, wat je ook aan materieel kunt besteden.

Maar ja, just my $0.02...

Gerard

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: stroomdetectie lengte
« Reactie #4 Gepost op: 2014-01-07, 11:14:13 »
ja ik volg mensen die weer zeggen minimaal 2 detectie punten per blok en weer anderen die zeggen minimaal 3, ik ben er zelf nog niet uit namelijk, ga ik voor 1 dan is de melding net zo lang als de blok lengte neem ik aan ?

GerardWassink

  • Gast
Re: stroomdetectie lengte
« Reactie #5 Gepost op: 2014-01-07, 12:01:12 »
Ja dat klopt Hans, als je voor 1 detectie-sectie kiest, dan kun je deze het beste net zo lang maken als het blok zelf.
Op de manier zoals ik je op de Wiki heb laten zien plaats je vervolgens softwarematig de melders waar je ze wilt hebben.

Mensen die voor meerdere melders per blok kiezen en dat blijven aanraden kennen de mogelijkheden van de modernere software (nog) niet en blijven zweren bij een hardware matige oplossing. Koploper, iRail en andere soortgelijke programma's zijn ook nog steeds gebaseerd op deze 'old-school' hardware methode...

Mijn ervaring is wel dat de softwarematige (virtuele) plaatsing van de melders niet millimeter precies is, dus het rekening houden met de sectielengte ten opzichte van de treinlengte is wel raadzaam. Zelf houdt ik minstens 20cm ruimte, dus het kortste blok is 20cm langer dan de langste trein. (trein die geautomatiseerd moet kunnen rijden dan)
« Laatst bewerkt op: 2014-01-07, 12:03:46 door GerardWassink »

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: stroomdetectie lengte
« Reactie #6 Gepost op: 2014-01-07, 12:02:42 »
Ok, zeg Gerard, weet jij of er ergens in mijn buurt opstart cursussen zijn voor TC ? toevallig.

GerardWassink

  • Gast
Re: stroomdetectie lengte
« Reactie #7 Gepost op: 2014-01-07, 12:05:02 »
Zie nog even mijn aanvulling in het vorige bericht.

Cursussen: nee, dat weet ik zo niet, misschien dat Piet dat weet. Ik heb je de contactgegevens van een kenner gestuurd, heb je daar al contact mee opgenomen?

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: stroomdetectie lengte
« Reactie #8 Gepost op: 2014-01-07, 12:10:45 »
nee nog niet Gerard, maar zover ben ik nog niet he, ben ff druk met me detectie oplossing nu, eerst eens zien of werkt wat ik wil

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: stroomdetectie lengte
« Reactie #9 Gepost op: 2014-01-07, 12:30:04 »
Zoals Gerard al aangeeft kun je, in TC, met 1 bezetmelder per blok af. Je dient dan wel iedere trein (eenmalig) te kalibreren.

Op de club gebruiken we hele eenvoudige bezetmelders en is er gekozen voor 1 voor het blok en 1 voor het stopstuk. Wij regelen een trein af op 3 verschillende rijsnelheden (min, medium en max). Dat houd in dat een trein het blok binnen rijd, na de softwarematige ingegeven lengte, afremt en op minimale snelheid doorrijd tot in het stopstuk en daar dan stop.

Wij hebben bewust voor de ze optie gekozen omdat als je met de cv's, van een afgeregelde loc, gaat spelen er dus van de kalibratie niets meer klopt. De prijs van "onze" bezetmelders bedraagt een paar duppies per stuk en bestaat uit een kroonsteentje en een gelijkrichter (als ik dat goed zeg, ben geen elektronicaman).

Rob 

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: stroomdetectie lengte
« Reactie #10 Gepost op: 2014-01-07, 13:44:32 »
mijn ervaring is dat een blok met de spullen die ik gebruik (zie handtekening) maximaal 7 meter kan zijn.
als de lengte hier boven komt is de terugmelding niet zuiver meer.
Het blok gebint dan bij bezetmelding te knipperen.
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: stroomdetectie lengte
« Reactie #11 Gepost op: 2014-01-17, 21:04:55 »
dat ik blok-stroomdetectie ga gebruiken staat wel vast nu.

ook staat vast dat geisoleerde rail lassen het niet gaan worden, ik was gisteravond met mijn test baan bezig met die fijne(not dus) rail lasjes van roco, wat een $#%$%%^^& is dat zeg.

Na 2 uur pielen en solderen en nog veel meer $%%$^%^&^&*&* de pijp aan marten gegeven, eerst dat losknippen al want ze zitten aan een stukkie vast, dan schuiven ze al voor geen meter op de rail, dan krijg je de oude verbinders al bijna niet los zonder bruut geweld gaan we voor doorslijpen. ik wilde het eigenlijk al eerder testen dat doorslijpen enzo maar me kleine hobby hokje staat wat vol met dozen , rails en treintjes.

Vanavond dus even half staand gekeken of dat makkelijk ging wel als een tiet gind me afkort geval door de rails heen, mooi dat word dus met mijn dremelachtig iets zagen waar het moet :D

oja de afkort zaag om even te testen.


en het sthukje rail als test.


Nu die doos nog op het dak dus.

Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: stroomdetectie lengte
« Reactie #12 Gepost op: 2014-01-17, 21:19:06 »
Hans,

ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet welke rails dat je gebruik, maar zo een gekloot is het ook weer niet als jij voorsteld.
Zelf gebruik ik de oude rails van roco met bedding en de nieuwe geoline, in beide gevallen heb ik geen problemen met de isoleerlassen  en ook geen probleem om de oude verbinders eraf te halen, gaat probleemloos met het kulpstukje dat bij de isoleer verbinders voor geoline bijgeleverd wordt.
De juiste verbinder bij de rails en met het hulpstukje is het verbinden een fluitje van een cent en ik heb er verder ook nooit storiningen mee ondervonden.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders