Auteur Topic: Opgenomen stroom  (gelezen 5007 keer)

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Opgenomen stroom
« Gepost op: 2014-03-24, 18:52:18 »
Ik heb af en toe wat vragen zien langs gaan m.b.t. het stroomverbruik van lampjes.
Ik heb mijn eigen baan eens doorgemeten waar ongeveer 200 lampjes op branden, zoals lantaarnpalen en verlichting van huisjes.
Ik kom dan op een stroomverbruik van gemiddeld 34 milliampère per lampje.
Wellicht kun je dit gegeven gebruiken voor de aanschaf van een stroomvoorziening van je verlichting.
N.B. Ik heb geen led verlichting toegepast, dus uitsluitend gloeilampjes.
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Opgenomen stroom
« Reactie #1 Gepost op: 2014-03-24, 23:28:50 »
Nog even ter aanvulling:
De voeding die ik gebruik heeft 14 volt
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

GerardWassink

  • Gast
Re: Opgenomen stroom
« Reactie #2 Gepost op: 2014-03-24, 23:56:55 »
Even snel rekenen:

200 x 0,034 = 6,8 Ampère

Gecombineerd met je trafo van 14 Volt is dat al snel 95,2 Watt. Da's een beste trafo!

Gerard

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Opgenomen stroom
« Reactie #3 Gepost op: 2014-03-25, 13:21:03 »
Inderdaad Gerard een fikse jonge,de trafo heeft een maximaal vermogen van 10 ampère bij 16 volt.
Het is een oude laboratorium voeding, maar gezien zijn vermogen kunnen er nog wel wat lampjes bij.
Ik heb hem afgesteld op 14 volt omdat ik dan de lampjes het mooiste licht vindt geven
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.