Auteur Topic: Vraag ivm roco line wissels  (gelezen 20534 keer)

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Vraag ivm roco line wissels
« Gepost op: 2014-04-18, 15:15:20 »
Goede middag,

Even een vraag waarvan ik het antwoord vermoed maar zekerheidshalve toch maar even stel. Voor zover ik weet moeten de wissels bij de roco line rail (zonder ballast) met een wisselmotor en decoder a la 10775 worden uitgerust om te kunnen omzetten.
De Geoline wissels (met ballast) hebben de duurdere maar makkelijke plug-in-decoder 61196, is er een dergelijk identiek alternatief voor de roco line rails?

Groeten,
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Vraag ivm roco line wissels
« Reactie #1 Gepost op: 2014-04-18, 15:39:58 »
Hi Rob,

Ja, dus een enkele wisseldecoder voor de Rocoline bestaat simpelweg niet. Okay duidelijk.
Dus bij Rocoline is het altijd de wissel + 40295/40296 en 10775 (mits je je tot het Roco prgram wilt beperken)?
Die wisselmotor ligt dus altijd opzichtig langs de wissel?

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Vraag ivm roco line wissels
« Reactie #2 Gepost op: 2014-04-18, 16:11:42 »
Okay Rob en nog met voorbeeld ook. Goed, ik ben weer wat wijzer en prakkezeer verder  ;) ;D
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Vraag ivm roco line wissels
« Reactie #3 Gepost op: 2014-04-18, 19:15:55 »
Haha nee Rob, maak je niet druk, de modelspoorhobby weet ik wel te relativeren, daarvan raak ik niet aan de paracetamollekes :-)) Integendeel wil ik eigenlijk zeggen, als iets ontspant oftewel een prima manier is om "af te schakelen", dan is het wel deze prachtige hobby!

Prettige pasen, voor iedereen trouwens natuurlijk!
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Vraag ivm roco line wissels
« Reactie #4 Gepost op: 2015-12-16, 23:28:14 »
Hallo,
Even een vraag, moeten roco line wissels, engelsmannen gepolariseerd worden?
mvg
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: Vraag ivm roco line wissels
« Reactie #5 Gepost op: 2015-12-17, 07:12:59 »
Martijn,

Ja, alle wissels moeten gepolariseerd worden.
Van Geotine wissels weet ik dat ze dat zelf al doen, van Rocoline ben ik niet zeker, maar volgens mij niet.
Dat zou betekenen dat je dat inderdaad zelf moet doen.

HTH,

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Vraag ivm roco line wissels
« Reactie #6 Gepost op: 2015-12-17, 11:09:25 »
Hallo Martijn

Zie bijgevoegd plaatje, deze worden nog wel analoog geschakeld maar de drukknopjes kun je vervangen door wisseldecoder, al of niet digitaal.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Vraag ivm roco line wissels
« Reactie #7 Gepost op: 2015-12-17, 16:11:51 »
Martijn
Ik heb gekozen om mijn Geoline wissels te voorzien van Tortoise wisselmotoren. die ik weer op Digitrax DS64 decoders aansluit. De mini connectertjes heb ik er af gehaald en de bedrading rechtstreeks op de strips gesoldeerd. na montage op de baan zie daar niets meer van. Als je de gaatjes voor de draadjes op de juiste plaats boort. Later kwam ik er achter dat er ook Cobalt wissel motoren zijn die al een decoder hebben ingebouwd. Per saldo scheelt dat wel in aanschafkosten. Maar ja als je alles van te weet weet kan met je een dubbeltje.......
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Vraag ivm roco line wissels
« Reactie #8 Gepost op: 2017-01-31, 20:30:38 »
Hoi,

Ik ga even verder in dit topic. Ben me aan het beraden hoe verder te gaan met het aansturen van de wissels/engelsmannen. Voor het schaduwgedeelte met Geoline ben ik er uit. Dat word de bijpassende 61195 wisselspoel met decoder 61196 (daarvan heb ik er een aantal) aangevuld met 10775 wisseldecoder.

Maar dan komt het, de wissels in het zichtgedeelte. Mijn voorkeur gaat uit naar de Roco wisselmotor 40295 in combinatie met de 10775 wisseldecoder. De wisselmotor ligt dan wel in het zicht en dat wil ik niet. Ik wil echter zo veel mogelijk Roco compatible blijven dus is omgedraaid installeren een must. Heeft een van jullie dit ooit gedaan? Is het te doen? En wat is het resultaat, hoe ziet dat er, eenmaal klaar, uit?

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Vraag ivm roco line wissels
« Reactie #9 Gepost op: 2017-01-31, 21:11:51 »
Martijn,

Waarom neem je geen ondervloer aandrijving artikelnummer 10030

is wel iets duurder maar als het maar om een of twee stuks gaat dan is het nog wel te doen

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Vraag ivm roco line wissels
« Reactie #10 Gepost op: 2017-01-31, 21:23:41 »
Hoi Piet,

Ja, maar dat word bij 9 wissels en 4x engelsman behoorlijk prijzig. Als ik van roco compatible afstap dan is digikeijs DR4024 natuurlijk een prima servo. Maar hoe installeer je die op een engelsman?

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Vraag ivm roco line wissels
« Reactie #11 Gepost op: 2017-01-31, 21:31:07 »
Piet, lees ik dat -elders- goed; bij juiste installatie van die 10030 word de wissel/kruiswissel direct gepolariseerd? ook bij Roco line?
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Vraag ivm roco line wissels
« Reactie #12 Gepost op: 2017-01-31, 23:30:17 »
Martijn,

klopt, op de 10030 kun je gelijk de aansluiting doen voor de polarisatie, zie een afbeelding in een eerder bericht met afbeelding.

het wordt inderdaad wel erg prijzig met zoveel aansluitingen.

Bij het gebruik van de DR 4024 van digikeijs kun je op de uitgangen extra preset 1 een aansluiting maken voor de polarisatie

citaat uit de handleiding van de DR 4024
Met preset 1 krijgt de module automatisch 4 adressen (1 t/m 4). De extra schakeluitgangen worden gekoppeld aan de servo uitgangen waarbij de extra schakeluitgangen zullen schakelen bij de middenstand van de servo. Deze preset is te gebruiken als u op de schakeluitgang een relais voor puntstukpolarisatie aansluit.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Vraag ivm roco line wissels
« Reactie #13 Gepost op: 2017-02-01, 10:33:03 »
Martijn,

zoals je schrijft heb je een aantal 61195 en daarmee zou je wel eens wat kunnen experimenteren.

Als je de wisselaandrijving in verdieping maakt in je ondergrond en aan het uiteinde van de veerstaal een haaks bochtje maakt en deze dan in de verdieping legt en de wissel erop.
Al met al wel een beetje uitprobeer werk maar dat zou wel wat kunnen schelen in de kosten

zie afbeelding, je ziet de onderkant van de wissel, het is maar een idee en blijft een hobby en die kost ook tijd.
gewoon een proef wissel op en los plankje
je hebt dan ook een aansluiting voor de polarisatie, wat moeilijker is misschien als je de handbediening wilt behouden maar daar is ook wel wat op te verzinnen

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2017-02-01, 10:36:00 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Vraag ivm roco line wissels
« Reactie #14 Gepost op: 2017-02-01, 19:58:55 »
Piet,

De 61195 op de roco line wissels en kruisingen, mooi idee van je en dat is zeker het proberen waard en ga ik ook zo testen.

De circa kosten op een rijtje bij 4 mogelijkheden;
1) Ondervloeraandrijving Roco 10030  Euro  41,90 per stuk excl decoder.
2) Wisselspoel 61195 (eigenlijk geoline)   Euro  21,90 per stuk excl decoder.
3) Wisselspoel 40295 (bovenvloers!)   Euro   25,90 per stuk excl decoder.
4) Digikeijs oplossing
DR 4024  Servodecoder met 4 servo's  Euro 13,73 per stuk incl !!! decoder.

Dan is bij nieuw aanschaf de keuze natuurlijk erg eenvoudig.

Groet, Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor