Auteur Topic: decoders isoleren  (gelezen 6614 keer)

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
decoders isoleren
« Gepost op: 2015-06-24, 21:44:57 »
Wie heeft er ervaring met het isoleren van decoders? Ik heb begrepen dat het isoleren van decoders een must is bij deze storingsgevoelige minuscule elektronica. Aanbevolen wordt om kaptontape te gebruiken. Maar kan je daar een decoder mee intapen en tast de lijm van de tape de micro elektronica niet aan/ of gebruik je de tape alleen om een geïsoleerde ondergrond te creëren waar de decoder op of tussen kan liggen?  De tape is in verschillende breedtes te verkrijgen. Omdat de tape is niet goedkoop is maar ik wel over heb om storingsvrij te kunnen rijden is handig om te weten wat er met de tape kan. Wellicht dat ik dan een andere breedte kies.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: decoders isoleren
« Reactie #1 Gepost op: 2015-06-24, 22:16:32 »
Arie,

Je moet wel rekening houden met de warmte ontwikkeling van de decoder en daardoor is het meestal niet wenselijk om de decoder in te tapen, de decoder wordt in heel veel gevallen zeer heet als deze onvoldoende koeling krijgt en zal kapot gaan.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: decoders isoleren
« Reactie #2 Gepost op: 2015-06-25, 08:58:38 »
Arie,

Ik denk ook dat isolatie met name aan de onderzijde belangrijk is.

Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: decoders isoleren
« Reactie #3 Gepost op: 2015-06-25, 12:35:44 »
Dank voor jullie reactie. Het is me duidelijk. Nu ligt de decoder bij sommige treinen zo op het metalen gewicht. Bijvoorbeeld bij de Roco 1600 is dat het geval. kaptontape op het gewicht plakken en daar de decoder opleggen zal afdoende zijn.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: decoders isoleren
« Reactie #4 Gepost op: 2015-06-25, 17:33:53 »
Als dat sterk genoeg is wel. Na verloop van tijd zouden die onderkantjes misschien door het tape kunnen prikken?

Misschien is een dun plaatje styreen wel beter dan tape...

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: decoders isoleren
« Reactie #5 Gepost op: 2015-06-25, 18:37:16 »
Gerard, ik heb, had, de kaptontape van Conrad art. 541890-89 ingedachte. een speciale wel dure tape voor de elektronica. en uiterst dun. maar ja als een 1mm of dunner kunststof strookje van evergreen ook voldoen moet ik nog eens over nadenken.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.