Auteur Topic: Digikeijs DR4018 wisselaansluiting  (gelezen 26936 keer)

Offline Trijntje Boon

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4018 wisselaansluiting
« Reactie #30 Gepost op: 2016-02-23, 23:05:37 »
Goedenavond Bert en Piet,

Ik werk inderdaad met Fleischmann profi-rail (had ik ff moeten melden) en de wissel heeft 1 wisselaandrijving met 3 draden (lichtbruin, donkerbruin en zwart). De zwarte zit in het midden van de wisseldecoder (gelijk als alle andere wissels).
Kan de oorzaak van het ratelend geluid ook veroorzaakt worden door de stand van lichtbruin c.q. donkerbruin? Dit kan ik corrigeren in Traincontroller. In traincontroller heb ik hem ingesteld als engelse wissel, en dan met 2 contcten.

De wissel werkt bij bediening handmatig goed. Ik ga morgen testen of ie zonder de aandrijving ook goed functioneert.

De wissel is aangesloten op mijn 2e DR4018 decoder in het eerste deel (nr 11).
Voor de power van de wissels gebruik ik een trafo.

Groetjes Trijn

Offline bertvisser

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4018 wisselaansluiting
« Reactie #31 Gepost op: 2016-02-23, 23:40:42 »
Hallo Trijntje,

Dat ratelen kan niet veroorzaakt worden door omgedraaide bruine draden; de ene hiervan is namelijk voor het afbuigend schakelen en de andere voor het weer recht schakelen. Dat je dit in de software kunt verwisselen is een ingebouwde optie om ervoor te zorgen dat de software altijd overeen kan komen met de werkelijke situatie zonder dat je daarvoor draden zou moeten gaan veranderen.
Als je gaat testen zou ik zeker ook de aandrijving los testen, ook op andere adressen.
Daarnaast is het misschien ook  nog een mogelijkheid om hem op je derde DR 4018 aan te sluiten om te zien of het daar wel werkt.

Ik heb zelf ook met dat ratelen te maken gehad, maar dat was toen ik Lenz LS 150 decoders gebruikte. Eentje heb ik er nog in gebruik en die geeft met enige regelmaat hetzelfde probleem. Meestal gaat de desbetreffende wissel wel om na 5 tot 10 keer (lang) schakelen met de Multimaus. Ik heb de oorzaak niet kunnen achterhalen, maar ik had het idee dat deze decoders niet voldoende power leverden voor de wissels (Roco Geoline). Ik heb er drie door DR 4018 vervangen en sinsdien schakelen ze perfect. Ik weet dat dit je niet erg helpt omdat het bij jou juist bij de DR 4018 optreedt, maar misschien kan het je wel in de juiste richting sturen en is er iemand anders op het forum met meer kennis van zaken die hier een verklaring en een oplossing voor kan bieden.

Groeten,
Bert

Offline bertvisser

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4018 wisselaansluiting
« Reactie #32 Gepost op: 2016-02-23, 23:47:51 »
Nog even een aanvulling:

Ik heb op een ander forum wel wat gelezen over problemen met DR 4018's die hun adressering zomaar kwijtraakten. Dat werd naar men zei veroorzaakt door een ontoereikende voeding en ik zag in je foto's eerder in dit draadje dat je een Fleischmann trafo gebruikt. Ik zie dat deze niet erg veel vermogen heeft. Om te testen of het hier in zou kunnen zitten kun je de eerste en derde DR 4018 tijdelijk loskoppelen van de voeding zodat alleen nummer twee eraan zit en dan kijken of het probleem zich dan ook voordoet.

Groeten,
Bert

Offline Trijntje Boon

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4018 wisselaansluiting
« Reactie #33 Gepost op: 2016-02-24, 15:42:11 »
Goedemiddag allen,

Probleem is verholpen.
* Ik heb allereerst de Fleischmann trafo FMS 6735 vervangen door een FMS 6755 (gaf geen ander resultaat), maar heeft wel meer vermogen.
* Gecontroleerd of de engelse wissel handmatig om te zetten is zonder wisselaandrijving en reageert zoals het hoort.
* De draadjes op de DR4018 van wissel 10 en 11 omgedraaid: gaf hetzelfde ratelend geluid.
* De engelse wissel vervangen door een afbuigende wissel: hetzelfde ratelende resultaat.

Als laatste de wisselaandrijving vervangen en nieuwe draden getrokken naar de DR4018. De wissel schakelt nu dat het een lust is. Het probleem zat dus in de wissselaandrijving.

Allen bedankt voor jullie hulp,
groetjes Trijntje