Auteur Topic: Digitale keerlus module in Combi met Multimaus  (gelezen 16443 keer)

Offline Tim de Ruiter

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 31
  • Waardering: -1
Re: Digitale keerlus module in Combi met Multimaus
« Reactie #15 Gepost op: 2016-03-13, 15:38:31 »
Ik besef me dat ik afwijk van het onderwerp " Digitaal Algemeen " maar ook weer onhandig om een nieuw topic te starten dus maar ff hier verder....

Ik heb twee setjes spullen besteld om lichtsluisjes te bouwen. Kosten vielen behoorlijk mee dus we kunnen allicht eens proberen.

De keerlus komt dus op de lichtsluis.

Nu was mijn idee om de wissel met een extra ( dus tweede ) lichtsluis te schakelen, of als het mogelijk is op dezelfde lichtsluis.

Met de lichtsluis is het mogelijk om bezetmeldingen te doen, lampjes aan / uit te zetten enz dus een wissel omzetten is misschien ook wel mogelijk ?

Wat mij betreft hoeft de wissel straks niet door koploper of anders digitaal aangestuurd te worden, het gaat mij er om dat de wissel vanzelf goed springt als de trein helemaal in de keerlus rijdt.

In de tekeningen heb ik nummertjes gemaakt op de aansluitingen bij het relais.  Zou de wissel gestuurd kunnen worden met 1 draad op 5 en 1 op 6 ? Op die manier werkt een bezet melder ( met weerstandje er tussen ) ook volgens de beschrijving.      http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm
Roco Geoline H0, twee keer MultiMaus op 10764 Digital Console.
Ophijsbare treinbaan, in opbouw

Offline bertvisser

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 1
Re: Digitale keerlus module in Combi met Multimaus
« Reactie #16 Gepost op: 2016-03-13, 22:39:00 »
Hallo Tim,,

Volgens mij gaat dat niet. Ten eerste omdat de lichtsluis met een separate 12V gelijkspanning gevoed wordt. Ten tweede omdat het een ompoolrelais is. Eén van beide kanten is dus continue bekrachtigd en bij het passeren van de lichtsluis wordt dat omgedraaid naar de andere zijde. Een wissel zal naar twee kanten gestuurd moeten kunnen worden en met wat jij voorstelt gaat dat niet, want met twee draden kun je de wissel maar naar een kant zetten. Bovendien: zodra de laatste wagon de lichtsluis verlaat, valt het relais weer af en dan is deze laatste wagon de wissel nog niet gepasseerd.  Waarom zou je eigenlijk ook zo moeilijk doen? Als je de wissel gewoon digitaliseert kun je het aan de software die je gaat gebruiken overlaten. Die zal de wissel in de gewenste stand zetten. Zo heb ik het bij mij tenminste wel gedaan. De lichtsluis zorgt voor de ompoling van de railspanning en de software (in mijn situatie iTrain) zet de wissel in de juiste stand. Bij mij werkt deze oplossing uitstekend. Als het moet kun je de wissel dan tenminste ook nog gewoon met je Multimaus schakelen.

Groeten,
Bert

Offline Tim de Ruiter

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 31
  • Waardering: -1
Re: Digitale keerlus module in Combi met Multimaus
« Reactie #17 Gepost op: 2016-03-15, 13:21:48 »
Oke,
Dan bedien ik de wissel wel gewoon met de multimaus of later via Koploper idd.

Die lichtsluis moet op een externe 12 gelijkspanning aangesloten worden, maar kan hij niet gewoon op de spanning van de baan ?

Anders moet ik ff een losse trafo halen ergens.

Roco Geoline H0, twee keer MultiMaus op 10764 Digital Console.
Ophijsbare treinbaan, in opbouw

Offline bertvisser

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 1
Re: Digitale keerlus module in Combi met Multimaus
« Reactie #18 Gepost op: 2016-03-15, 23:20:17 »
Hallo Tim,

De lichtsluis kan niet gewoon op de baanspanning omdat het relais een 12V DC relais is. Ik heb zelf een aparte kleine LED netvoeding waarop de lichtsluizen en ook enkele ledstrips onder de baan op aangesloten zitten. Deze kun je momenteel al voor onder de 10 euro bij Conrad krijgen.
Huib Maaskant heeft overigens ook nog een printje gemaakt voor een universele gelijkstroomvoeding, daarmee ben je nog goedkoper uit. Deze kan max. 1 A leveren dus er is nog wel meer op aan te sluiten maar natuurlijk weer niet zoveel als op een losse trafo als je die nog ergens voorhanden hebt.

Groeten,
Bert

Offline Tim de Ruiter

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 31
  • Waardering: -1
Re: Digitale keerlus module in Combi met Multimaus
« Reactie #19 Gepost op: 2016-03-16, 08:58:39 »
Oh oke op die manier....
Ik heb hier nog wat voedingen van laptops enz liggen, zit ook wel een 12V voeding bij dus we gaan eens proberen.

Ik moet nog even wachten op de IR ontvangers, die komen w.s. volgende week ( uitverkocht bij Conrad ). Als het resultaat er is maak ik wel wat plaatjes :-)

Bedankt voor alle tips
Roco Geoline H0, twee keer MultiMaus op 10764 Digital Console.
Ophijsbare treinbaan, in opbouw

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Digitale keerlus module in Combi met Multimaus
« Reactie #20 Gepost op: 2016-03-16, 09:35:28 »
Overigens, de lichtsluisjes en gelijkstroomvoedingen op basis van printplaatjes van Huub Maaskant kan ik van harte aanbevelen, dat werkt echt perfect. Als je niet weet hoe elektronica te solderen dan even op youtube een instructiefilmpje bekijken, zoals deze https://www.youtube.com/watch?v=u9UXE6flEH8
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!