Auteur Topic: Blokken in Rocomotion blijven lang bezet  (gelezen 11663 keer)

Offline Wietse

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 55
  • Waardering: 1
  • TC Gold, DR5000, 3x DR 5033 MM,24 treinen
Blokken in Rocomotion blijven lang bezet
« Gepost op: 2009-11-05, 11:33:25 »
Ik heb een vraag over bezethouden van blokken in Rocomotion. In de beschrijving van Rocomotion staat dat er een blok vooruit gekene wordt.
Als ik een trein inleg dan wordt vervolgens de hele hele rijweg afgebakend in Rocomotion.
Ook het afmelden van de blokken gaat op de zelfde manier. Vele blokken blijven achter de trein bezet.
Laat je dus 3 treinen tegelijk rijden, dan staat het langdurig op elkaar te wachten.
Wie weet hier het fijne van. Moeten er nog meer terugmelders geplaatst worden misschien.

Wietse

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Blokken in Rocomotion blijven lang bezet
« Reactie #1 Gepost op: 2009-11-05, 11:44:46 »
Hallo Wietse,


Het probleem kan ik zo niet plaatsen en eventueel snel oplossen.
Mogelijk kun en wil je mij dan even je banenplan van rocomotion met de aanduiding .yro sturen zodat ik kan zien hoe het in elkaar zit./
Dit is mogelijk de snelste weg on het te bekijken.

Svp op prive mail, adres staat in het profiel


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Blokken in Rocomotion blijven lang bezet
« Reactie #2 Gepost op: 2009-11-05, 19:05:38 »
Hallo Wietse,

Het mag en kan geen enkel probleem zijn om 3 of meerdere treinen te laten rijden en dat het dan ook vloeiend doorloopt en er niet gewacht hoeft te worden.
Wat kan de oorzaak zijn? Moeilijk te beoorden met deze wel erg weinig gegevens.

Het kan zijn dat je multimaus een verkeerde software versie heeft, bij 1.00 kunnen er problemen voorkomen. Update naar versie 1.02.
Rocomotion kijkt minimaal een blok vooruit maar meestal 2 als deze vrij zijn.
Het melden van een blok gebeurt wanneer een trein een blok inrijd en de eerste melder activeerd, maak niet uit of dat een duurcontact is of een momentcontact,
het blok zal oplichten van een ander kleur, de achterliggende weg is nog steeds bezet, deze wordt pas vrijgegeven als ook de tweede melder is geactiveerdt, dan is de gehele trein in dat blok, als het voorliggende blok vrij is zal de trein doorrijden, als dat gewenst is, anders zal de trein wachten tot het blok vrij is.

Of er meer melders geplaatst moeten worden, ik denk het niet maar kan dat pas met zekerheid zeggen als ik weet waar en hoeveel er geplaatst zijn.

Heb je de melders wel juist aangesloten, goed ingedeeld en voorzien van de juiste en zijn de adressen ingedeeld zonder er een of meerdere over te slaan?

Het mooiste zou zijn als je het banenplan even stuurde zodat ik het even kan bekijken of alles juist is aangesloten en geadresseerd..


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders