Auteur Topic: Problemen met de verbing naar Digikeijs centrale  (gelezen 6878 keer)

Offline OnMu

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 23
  • Waardering: 0
Problemen met de verbing naar Digikeijs centrale
« Gepost op: 2016-12-31, 12:26:07 »
Traincontroller brons wil geen verbinding (USB) maken met mijn Digikeijs centrale.
Volgens de handleiding van Digikeijs moet verbinding gemaakt met Lokonet poort com 4.

Maar ik krijg de volgende foutmelding (zie bijlage).

Wat ik ook doe het lukt niet. (opnieuw installeren enz.)

Wie weet raad??

Onno Mulder.
HO gelijkstroom. Traincontroller Bronze. Roco Z21 zwart.

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Problemen met de verbing naar Digikeijs centrale
« Reactie #1 Gepost op: 2016-12-31, 13:22:14 »
Onno,

Je schrijft dat je een USB poort hebt, dan moet je geen verbinding maken met Com 4.
Waarschijnlijk zie je de USB verbinding  bij loconet er niet bij staan, dit zou kunnen.
Sluit dan eerst de centrale aan en schakel ook de spanning in en kijk dan eens of de USB poort er wel bij staat bij het inrichten van het digitale systeem.
De poort moet eerst aangesloten zijn en onder spanning staan voordat deze herkent kan worden, vergelijk het maar met een USB stick, als deze niet is aangesloten dan kun je hem ook niet zien op je PC.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline OnMu

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 23
  • Waardering: 0
Re: Problemen met de verbing naar Digikeijs centrale
« Reactie #2 Gepost op: 2016-12-31, 13:28:08 »
Ga ik proberen!
Bedankt.
HO gelijkstroom. Traincontroller Bronze. Roco Z21 zwart.

GerardWassink

  • Gast
Re: Problemen met de verbing naar Digikeijs centrale
« Reactie #3 Gepost op: 2016-12-31, 13:31:26 »
In dit geval, Piet, is het waarschijnlijk (ik ken weliswaar Digikeys niet) zo dat hoewel de centrale op een USB aansluiting moet worden aangesloten, er een driver wordt meegeleverd die de USB aansluiting omzet naar een (virtuele) seriële poort, een soort - niet in het echt bestaande - COM poort die zich in de computer zelf bevindt.

De meegeleverde driver zet de seriële (COM) commando's van TC dan om naar de uitgang voor de USB poort, die het op zijn beurt weer aan de centrale doorgeeft.

Het IS wat omslachtig op deze manier, maar er komen steeds minder computers met een fysieke seriële COM poort aansluiting.

Om de juiste COM poort te vinden moet je onder Windows naar je Configuratie-scherm gaan, dan naar Systeem en zorgen dat je ergens een keus vindt, iets van printers en COM-poorten of zo. Als je daar op klikt krijg je een lijst waarin je hopelijk de juiste kunt vinden.

De leverancier geeft namelijk in de documentatie als voorbeeld een COM-poort nummer aan, maar jouw systeem zoekt gewoon een vrij nummer en dat kan ook bet COM5 of COM21 zijn...

Succes,

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2016-12-31, 13:39:19 door GerardWassink »

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Problemen met de verbing naar Digikeijs centrale
« Reactie #4 Gepost op: 2016-12-31, 14:12:33 »
Gerard, Onno,

Het ziet er naar uit dat het iets anders werkt dan dat ik heb geschetst, bij digikeys worden 3 com poorten gereserveerd en dan zou je bij gebruik van Traincontroller via USB  niet Compoort 4 moeten gebruiken maar Compoort 7 moeten gebruiken, zo staat het in de handleiding.

Bij mijn Roco systeem werkt het wel ongeveer zoals ik heb geschetst, eerst centrale verbinden en aan en dan TC opstarten en verbinden.
Zo zie je maar het is steeds weer iets anders en je kunt tenslotte niet alles weten.

Probeer deze maar eens.

Gr Piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline OnMu

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 23
  • Waardering: 0
Re: Problemen met de verbing naar Digikeijs centrale
« Reactie #5 Gepost op: 2016-12-31, 14:59:14 »
Grandioos!!!
Het werkt!
Bedankt!
HO gelijkstroom. Traincontroller Bronze. Roco Z21 zwart.