Auteur Topic: de nieuwe Piusbaan in de toekomst en mijn testbaan  (gelezen 7552 keer)

Rocofan

  • Gast
de nieuwe Piusbaan in de toekomst en mijn testbaan
« Gepost op: 2018-02-01, 11:20:47 »
Hallo modelbaanvrienden,

Intro :

Alhoewel de nieuwe start nog wel enkele jaartjes op zich kan laten wachten, heb ik mogelijk toch wel een en ander te delen. Mijn laatste baan was ook nog in opbouw toen mijn scheiding voor de deur stond. Ik heb toen alles afgebroken en zit nu te wachten op een geschikte ruimte voor een herstart.

Historie :

De vorige baan was een traditioneel schaduwstation met heel veel harpen en bestond uit rond de 50 wissels. Het was een 4 lagen (ebene) baan en toen ik alles heb afgebroken bestond deze uit 2 grote dubbelspoors klimspiralen en had ik tot 3 nivo's het houtwerk klaar. Ik zal eens in de archieven zeken naar beeldmateriaal.

Ik had toen een Ecos II met 6 boosters en alle extra's, fleischmann profirails en rijdend materiaal van fleischmann, trix, modellbahn union, roco, brawa, liliput, en nog enkele merken die mooie loks uitbrachten.
Uiteraard alles voorzien van ESU sound en normale decoders en dus ook de Esu programmer.

Als software werkte ik met Wintrack voor het ontwerpen en Win-digipet 2015 als besturingssoftware ( destijds overgestapt van TC Gold)

Terugmelding liep via de LDT HSI88 USB unit, de terugmeldels waren allemaal zelfbouw volgens de printen van floodland, huib maaskant.

Toekomst tussenpauze :

Nadat alles in dozen zat was ik nog steeds een beetje bezig met kopen en verkopen van materiaal. Ik kocht groot in bij duitse handelaren en verkocht hier een deel van om zelf goede prijzen te hebben voor mijn materiaal.
Uiteindelijk toen ik in mijn nieuwe flatje gesettled was heb ik grote archiefkasten gekocht en al mijn dozen uitgepakt. Ik kan dus nu steeds overal makkelijk bij als ik iets wil testen of gekocht heb, dan wel weer verkocht heb.

Tevens heb ik toen een grote plaat gemaakt met een standaard lay-out om alles wat ik op mijn nieuwe baan wil maken eerst eens goed te kunnen testen. Dit testen doe ik inmiddels nu een 5 jaar, mede omdat een nieuwe geschikte woning vinden met een mooie treinruimte niet wil vlotten.

Het testen zelf heeft me wel heel veel gebracht, ik heb oude ideeen laten varen, en nieuwe ideeen zijn daarvoor in de plaats gekomen.

Op dit moment ligt er een geheel nieuw plan zoals in de bijlages. In de volgende post zal ik dieper ingaan op mijn wijzigingen en het hoe en het waarom. Dit baan ontwerp heb ik van mijn grote vriend Pius, die mij ook bekeerd heeft aangaande schaduwstations. ( meer info volgt)

Voel je vrij om te reageren, ik wil dit kanaal vooral gebruiken om te triggeren en getriggerd te worden.

Ik zal steeds een nieuwe post maken over een nieuw item. De volgende Post zal zijn de veranderingen in vijf jaar tijd.



« Laatst bewerkt op: 2018-02-01, 11:22:57 door Rocofan »

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: de nieuwe Piusbaan in de toekomst en mijn testbaan
« Reactie #1 Gepost op: 2018-02-01, 19:57:28 »
Hoi Eric,
Dat is een mooi plan. Benieuwd wat je visie over schaduwstations is. Jammer dat je niet vooruit kunt. Ruimte is bij veel bouwers toch een probleem, het gebrek daaraan natuurlijk. Misschien kun je in delen bouwen en op bepaalde momenten in je huiskamer alles in elkaar schuiven? Tis maar een idee natuurlijk. Succes, ga je volgen.
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Rocofan

  • Gast
De veranderingen
« Reactie #2 Gepost op: 2018-02-01, 20:23:10 »
Zoals gezegd, het uitvoerig testen heeft voor mij zijn nut wel bewezen. Wat in het begin leuk leek, blijkt in de praktijk erg lastig of soms helemaal niet te werken.

Mijn veranderingen,

- van Win-digipet software weer terug gegaan naar traincontroller -> Tc heeft toch een aantal zaken veel beter geregeld. Forum problemen waar ik me aan ergerde.
- van de Ecos II overgestapt naar de Digikeijs 5000 -> de ecos werd door mij niet optimaal gebruikt. slechts doorgeefluik naar de computer
- van Ecos boosters naar digikeijs boosters -> booster management is niet mogelijk met de ecos boosters. met deze boosters is een zeer goed management mogelijk.
- compleet nieuw schaduwsysteem -> nu nog maar 8 wissels en net zoveel " opslag"  ruimte voor opstellingen. een enorme besparing in materiaal en dus geld.
- een RC detector met enkele vaste punten voor automatisch inlezen loks.
- Module bouw ipv vaste tafels. Dit maakt het opstellen, zagen, in elkaar zetten en mogelijke afbraak toch iets makkelijker.
- Van fleischmann wisselmagneten overgestapt naar servodecoders. vaak toch een haperende magneet
- Andere indeling bezetmelding. consequenter toepassen van blokken. ( meer info volgt bij baanplan)
- ESU radio control sets ingeruild voor de Traincontroller mobile software en tablets
- ESU switchpilots omgeruild met servo versie
- Digikeijs Dr4018 schakeldecoders voor schakelfunkties
- special effects rookmachine voor mist op de baan (erg mooi)

voorlopig is dit het lijstje, ik zal het als me nog iets te binnen schiet aanvullen.

In de testfase zitten op dit moment :

- Digikeijs dag/nacht simulatie
- Ls digital dag en nacht dmx systeem
- Open DCC dmx decoder ( werkt perfect met TC)
- LS digital speedrail
- TC streets
- Eigen ontwerp anti flikker buffer
- Eigen ontwerp binnenverlichting wagons
- Eigen ontwerp sluitlichten
- Ontkoppelen met ontkoppelaar in lok versus via ontkoppel spoelen railway via kadee
- Camera bewakingssysteem in schaduwstation ( dome en vaste in combi met controller)





Volgende item is het testbaantje.




« Laatst bewerkt op: 2018-02-01, 22:11:12 door Rocofan »

Rocofan

  • Gast
Re: de nieuwe Piusbaan in de toekomst en mijn testbaan
« Reactie #3 Gepost op: 2018-02-01, 20:35:02 »
Hallo Martijn,

ja, het schaduwstation is een werkelijk geniaal verhaal. Ik ben anders gaan denken en toen was het mij duidelijk. Afstappen van oude ideeën en logisch nadenken. :-)
meer info en een leuke video volgen nog.

ik heb me voorgenomen geduld te hebben, dus ik wacht gewoon op een mooie ruimte. En er is nog wel een en ander te testen.

leuk dat je me volgt, laat vooral van je horen !


 

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: de nieuwe Piusbaan in de toekomst en mijn testbaan
« Reactie #4 Gepost op: 2018-02-01, 21:07:56 »
Hoi Eric,

 ;D ;D

Tof van je.!

Hoeveel sporen denk je later in die Pius schaduwstation idee uitwerken?.

Mvg,

Jan S
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Rocofan

  • Gast
Re: de nieuwe Piusbaan in de toekomst en mijn testbaan
« Reactie #5 Gepost op: 2018-02-01, 22:21:50 »
Hallo Jan,

in het ontwerp zie je 4 sporen naast elkaar. Dit geeft een schaduwstation breedte van ongeveer 23 cm :-)
ik ga dit toch nog een stapje verder doen, nl 6 sporen. Dit omdat ik meer dan 4 categorieën heb.  dan kom je uit op een 33.5 cm breedte wat ook nog steeds niets is .. de lengte zal ook rond de 10 meter liggen.

Ik kom er nog op terug in het deel schaduwstation, maar in ieder geval alla Pius :-)

 

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: de nieuwe Piusbaan in de toekomst en mijn testbaan
« Reactie #6 Gepost op: 2018-02-02, 10:57:12 »
Hallo Eric,

Daar zat ik ook al aan te denken om 6 sporen te gaan gebruiken. Even een vraag over de 4 categorieën, bedoel je loc/trein combinaties.

Ben effe aan het idee aan het uitwerken en kom bij mij hierop neer dat aan het uiteinden van het schaduwstation twee bochten van elk halve meter radius nodig hebt om naar de eerste etage te komen. Effectief wordt het schaduwstation ongeveer 8 a 7 meter lang worden.

Als ik het uit jou gegevens mag afleiden, is de breedte van de 6 sporige schaduwstation ongeveer 40 cm.

Ben momenteel aan het stoeien waar ik die schaduwstation wil gaan plaatsen. Heb 3 opties kunnen vinden, maar kan er maar 1 uithalen. Dus effe goed bedenken wat het beste past.
Vanwege de interessante breedte van 40 cm!  ;D

Mvg,

Jan S
« Laatst bewerkt op: 2018-02-02, 11:03:00 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Rocofan

  • Gast
Re: de nieuwe Piusbaan in de toekomst en mijn testbaan
« Reactie #7 Gepost op: 2018-02-02, 11:24:05 »

Daar zat ik ook al aan te denken om 6 sporen te gaan gebruiken. Even een vraag over de 4 categorieën, bedoel je loc/trein combinaties.

>>>>  ja , klopt. ik leg het in mijn aparte post nog eens helemaal uit. Maar ik maak een indeling op basis van soort treinen. Bv stoomloks, goederentreinen, personenwagens, treinstellen ... etc . ( hier moet ik ook nog wat op puzzelen)


Ben effe aan het idee aan het uitwerken en kom bij mij hierop neer dat aan het uiteinden van het schaduwstation twee bochten van elk halve meter radius nodig hebt om naar de eerste etage te komen. Effectief wordt het schaduwstation ongeveer 8 a 7 meter lang worden.

>>>  in mijn plan is maar een kleine wendel, het meeste wordt opgelost door de lengte van het schaduwstation te gebruiken om de hoogte naar de volgende ebene te overwinnen. 8 meter heen is 8 meter terug om te kunnen stijgen :-)

Als ik het uit jou gegevens mag afleiden, is de breedte van de 6 sporige schaduwstation ongeveer 40 cm.
>>> zoals je op mijn ontwerpen kunt zien, liggen de sporen dicht langs elkaar, het is toch enkel opstellen :-)
eerste metingen gaven bij mij inderdaad dit soort breeedtes. Een foto ga ik dit weekend maken.


Ben momenteel aan het stoeien waar ik die schaduwstation wil gaan plaatsen. Heb 3 opties kunnen vinden, maar kan er maar 1 uithalen. Dus effe goed bedenken wat het beste past.
Vanwege de interessante breedte van 40 cm!  ;D

>>>>>>Denk vooral aan de bereikbaarheid ... die 40 cm past overal wel , desnoods onder de baan aan de voorkant :-)


Mvg,

Jan S
« Laatst bewerkt op: 2018-02-02, 11:46:53 door Rocofan »

Rocofan

  • Gast
Re: de nieuwe Piusbaan in de toekomst en mijn testbaan
« Reactie #8 Gepost op: 2018-02-02, 19:28:55 »
hieronder wat afstanden en sporen ...

1e foto ->  afstand tussen de sporen 2cm , bij zes sporen geeft dit een totaal van 28cm
deze 2 cm is de afstand tussen de sporen als ik de fleischmann Geometrie netjes volg

2e foto heb ik een afstand gepakt die optisch redelijk uitziet en dan kom je bij 6 sporen uit op 24cm

kortom hilarisch ...

bij 4 sporen kom je uit op 6 wissels in totaal voor een volledig schaduwstation in elke gewenste lengte.

In de post over het schaduwstation ga ik ook dieper in op wat er gebeurt bij 6 opstelsporen en wat bij 8 met het aantal wissels.
« Laatst bewerkt op: 2018-02-02, 20:06:28 door Rocofan »

Rocofan

  • Gast
mijn testbaan
« Reactie #9 Gepost op: 2018-02-03, 11:28:58 »
Mijn Testbaan.

Echt veel over mijn testbaan is er niet te vertellen, maar uiteindelijk is de nood echt een deugd geworden. Ik zou iedereen die met digitaal wil starten dit aanraden. Je leert op een makkelijke manier heel snel, veel en kunt zonder zeer hoge kosten bijna alles testen. BV hele eenvoudige seinpaaltjes voor nog geen 80 cent, die prima functioneren.

In het begin was het een baantje om wat met de software te kunnen stoeien, op dit moment test ik werkelijk alles uit wat me maar voor de voeten komt. een klein overzicht heb ik al gegeven van wat ik al zo'n beetje getest heb en wat ik nog wil testen.
Basis is dat alles wat ik, op mijn grote straks in aanbouw zijnde baan, wil bouwen op dit testbaantje eerst gewoon meedraait. Daarbij kan ik mij de grootste klus van alles ook nog eens op eigen tempo geheel meester maken , Traincontroller Gold. Dat gaat op dit moment in een aangenaam tempo.

Op de testbaan heb ik ook een draaischijf geïnstalleerd, deze loopt op een DSD2010 decoder, heeft altijd goed gelopen maar op het moment heb ik er wat problemen mee, ook een heerlijk klusje om naar te kijken komende tijd zonder de boel te moeten afbreken :-)

ik test veel met bezetmelders, wat werkt lekker...  1 melder in een blok, 2 of 3

Ik lees nieuwe dingen of zie iets op een video en meteen is de weg naar mijn testbaantje gevonden. Ook een nieuwe lok kan al mooie rondjes maken

Het mooiste blijft dat je kan rommelen, zagen, solderen dat het een lieve leed is zonder bang te moeten zijn voor beschadigingen :-). het is eigenlijk een simulator zoals die in Traincontroller is ingebouwd, enkel met het verschil dat je het ook echt live kunt zien. De simulator is leuk maar vaak gaat het in het echt toch echt wel iets anders.

momenteel ben ik software matig bezig met HTML code en variabelen in traincontroller. Het opstellen achter elkaar werkt momenteel perfect. Ook de reinigingslok zijn ronde laten doen staat op de planning, maar de variabelen kregen even voorrang.

hardware matig ben ik bezig met een dcc dmx decoder, dcc relais decoder en tussendoor stoeien met mijn nieuwe dr5000 met bijbehorende boosters.

zo gaan we door tot het hele lijstje is afgewerkt.

foto 1 mijn testbaan in TC
foto 2 mijn testbaan rommeltje

Volgende Post is schaduwstationbeheer op de nieuwe baan.
« Laatst bewerkt op: 2018-02-03, 11:54:59 door Rocofan »

Rocofan

  • Gast
Re: de nieuwe Piusbaan in de toekomst en mijn testbaan
« Reactie #10 Gepost op: 2018-02-06, 18:01:05 »
En dan nu het meest interessante deel van mijn toekomstige baan, het Schaduwstation.

deel 1 - het meest gebruikte schaduwsysteem type, voor mij echter het oude systeem :-)

Ook ik heb op mijn eerste baan gewoon netjes het standaard protocol gevolgd van de schaduwstationnen. Lange harpen met veel wissels en elke poot stond 1 trein opgesteld. zo kon je mooi elke trein apart kiezen en vanuit het schaduwstation de baan opsturen. Mooi toch ?

De afbeeldingen zijn er nog vanuit de oude doos.

wat is het mooie van dit schaduwstation ? 

1 - elke trein heeft zijn eigen plekje, lekker overzichtelijk.
2 - elke trein kan op wens naar "boven" gehaald worden, dus stoomlok, goederentrein, personentrein etc.
3 - geen flauw idee, je ziet ze nu eenmaal overal zo.

Wat is minder mooi aan een dergelijk schaduwstation.

1 - Het kost veel ruimte , in mijn geval een hele onderkant van 5.5 meter bij 2.40 meter
2 - het kost veel elektrische wissels, in mijn geval 49 stuks
3 - het kost veel decoders, in mijn geval 13 stuks
4 - het kost veel plaats in het stellwerk in de software, zie de rechter monitor op de afbeelding.
5 - het kost veel bedrading
6 - het kost veel bezetmelders, elk opstelspoor minimaal 2 en de bijbehorende aanvoerwegen.

Als je de voordelen eens opzet tegen de nadelen is natuurlijk de vraag, waarom doen wij dit ?
Wij doen dit omdat we het voordeel hebben van zelf te kunnen kiezen welke lok we naar boven halen, maar in mijn mening omdat het altijd zo gedaan wordt, we zien niet anders.

Zoals het vaker in het leven gaat loop je weleens op het juiste moment het juiste tegen het lijf. Zo kwam ik in het bezit van een Miba video waarin ene pius locher werkte met Railware en deze was bezig met een mooie baan te bouwen. Hierin trok vooral het schaduwstation en de geheel tegen de  traditionele lijnen in gebouwde wijze mijn aandacht. Na veel contact met hem gehad te hebben stelde hij mij een simpele vraag die mij aan het denken zette. Deze vraag opende echter mij ogen en sindsdien ben ik helemaal om.

" Waarom is er de noodzaak om elke trein die in het schaduwstation staat te kunnen selecteren ? "
" waarom niet gewoon de keuze van , personen, goederen of stoom? , moeten we wel exact een bepaalde lok kunnen kiezen "

Mijn antwoord was , nee , eigenlijk boeit me dat niet ...als ik een categorie kan kiezen is dat voor mij voldoende.

De gedachte hiervan en de uitwerking komt in het vervolg van dit schaduwstation gedeelte.

Maar bekijk eerst eens het filmpje in de hieronder staande link

http://beebiz.nl/files/locher.zip


« Laatst bewerkt op: 2018-02-07, 13:43:55 door Rocofan »

Rocofan

  • Gast
Re: de nieuwe Piusbaan in de toekomst en mijn testbaan
« Reactie #11 Gepost op: 2018-02-07, 14:52:24 »
Het schaduwstation deel II geheel volgens mijn nieuwe gedachte.

Zoals ik al zei in het eerste deel, waarom zou ik elke opgestelde lok in het schaduwstation apart moeten kunnen oproepen ? Nee, mij boeit dat niet echt. Bepaalde loks staan ook opgesteld op de baan, wat niet op de baan staat gaat naar het schaduwstation.

Als ik dmv een knopdruk een trein uit een bepaalde categorie kan kiezen is dat voor mij voldoende. Achter deze gedachte gaat wel een enorme verandering schuil.  Want dan kunnen treinen gewoon achter elkaar opgesteld worden en afhankelijk van het aantal categorieën krijg je het aantal opstelsporen. Deze kunnen zolang zijn als je maar wilt, want alles komt toch gewoon achter elkaar.

Oftewel, een schaduwstation gaat bestaan uit een aantal lange opstelsporen van bv 10 meter en alles gaat netjes achter elkaar staan. als er aan de voorkant een trein vertrekt, schuift alles op naar voren. Elke trein die weer naar het schaduwstation vertrekt komt binnen op zijn "eigen" opstelspoor.
Wat een geweldig idee eigenlijk, want wat gebeurt er vervolgens met de voordelen van het oude schaduwstation,

1 - Elke trein heeft nog steeds zijn eigen plekje, alleen nu ingedeeld in een categorie.
2 - Elke trein kan naar boven gehaald worden, echter per categorie, niet meer specifiek 1 speciale lok. echter dit boeide niet.

Qua voordelen is er dus eigenlijk geen verandering. Maar nu verandering van de Nadelen tov de nieuwe opbouw.

1 - Het kost weinig ruimte , 4 lange opstelsporen kosten een breedte van 24cm, 6 opstelsporen liggen rond de 34cm. Top bereikbaar dus.
2 - het kost slechts 6 elektrische wissels bij 4 opstelsporen. Bij 6 opstelsporen 10 wissels. Mijn keuze is meerdere schaduwstations ivm heen en weer.
3 - het kost slechts 2 of 3 decoders
4 - het kost bijna geen plaats in de software en is ook nog veel overzichtelijker, zie de afbeelding.
5 - het kost weinig bedrading
6 - het kost weinig bezetmelders, slechts 1 per blok is al voldoende gezien het opschuiven.

Zoals je ziet zijn de meeste nadelen van het oude systeem nu ineens veranderd in voordelen :-)

Als je nu ook nog eens kiest voor de lange opstelsporen die heen en terug gaan krijg je de dubbele opstelruimte voor dezelfde ruimte. Of je neemt genoegen met een lengte van 5 meter heen en 5 meter terug. Zie de 2e afbeelding.

Een bijkomend voordeel van deze opstelling is dat je eigenlijk ook geen klimspiralen nodig hebt omdat je in 2 etappes omhoog komt. Wel is natuurlijk een voorwaarde dan dat je ook de benodigde ruimte hebt. Een klimspiraal is echter zeer eenvoudig in te bouwen.

Toen ik rond 2012 de overstap maakte van TCgold naar Win-digipet heb ik dit opstellen en opschuiven helemaal in deze software uitgewerkt, en dit werkte perfect. Daar ik echter in 2016 na de reeds genoemde redenen weer terug ben overgeschakeld naar TCgold V8 ben ik opnieuw begonnen. Eind 2017 kwam het geschenk uit de hemel en zat deze "opschuif" funktie ineens standaard in de nieuwe V9.

Wat kan het modelspoorleven toch mooi zijn :-)

Als laatste dan nog een 3D weergave van mijn baan in de toekomst.

Het onderwerp van de volgende post wordt hoe de schaduwstations bij elkaar komen in het centrum van de baan, grappig genoeg is dat het middenstuk van een L dit is al enigszins te zien op de laatste afbeelding.
Het lijkt op een klimspiraal, maar dat is het niet.


Comments ?  ik hoor ze graag.
 
« Laatst bewerkt op: 2018-02-07, 17:45:19 door Rocofan »

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: de nieuwe Piusbaan in de toekomst en mijn testbaan
« Reactie #12 Gepost op: 2018-02-07, 16:25:10 »
Hallo Eric,

Bedankt voor je uitgebreide verslaggeving.

Het is ook heel goed om de verschillen van Schaduwstations onder de loep te nemen.
Afgezien van de nodige kosten bij de "oude ideeën van schaduwstations" is voor diegene die voor Epoche III kiezen.
Daar wordt nog de vaste protocol voor stoomtreinen en dat ook toentertijd de draaischijf variant bij kwam.
Die hobbyisten blijven steevast aan de oude schaduwstation protocol.

Vanaf Epoche IV tot nu, is ook de treinverkeer anders geworden.
Zo blijft de ICE als eerste prioriteit dat van A naar B rijdt, maar de rest van de verschillende trein diensten is afhankelijk van de dienstenregeling en tussen de dienstenregeling wordt bijv. de goederenvervoer tussengevoegd in de dienstenregeling.
Daar is bijna een willekeurige treinverkeer verloop voor de goederenvervoer (uitgezonderd de Betuwelijn variant)
De IC, Regio e.d. hebben een vaste diensttijden en die hebben een vaste dienstenregeling, maar niet met dezelfde bouwjaar van een trein.
Zo kan een defecte trein tussenuit gehaald worden en een ander vervangende trein worden ingezet.
In die optie past die Pius schaduwstation perfect in.

Ik ben zelf aan het experimenteren om een concept Pius schaduwstation aan mijn baan te gaan plaatsen.

Zie mijn bijdrage:
http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=1836.45

Mvg,

Jan S
« Laatst bewerkt op: 2018-02-07, 16:53:18 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Rocofan

  • Gast
Re: de nieuwe Piusbaan in de toekomst en mijn testbaan
« Reactie #13 Gepost op: 2018-02-08, 13:32:03 »
Het is natuurlijk makkelijk praten over hele lange sporen, schaduwstations en mooie gedachtes. Maar hoe gaat zoiets er nu in het echt uitzien.

Daar ik de uitleg over "mijn" basis, het schaduwstation reeds heb besproken nu een korte post met hoe zoiets er nu gaat uitzien. uiteraard is de basis dat er ook de ruimte voor is. Zoals het er nu uitziet zal het geen L worden maar een U vorm. Dit maakt echter voor de projectie niets uit.

Hieronder de praktijk zoals hij op dit moment door mijn modelbaanvriend getest wordt.

De volgende post zal gaan over het "inhaalspoor" iets wat een nog gevarieerder beeld gaat geven.
« Laatst bewerkt op: 2018-02-09, 12:26:13 door Rocofan »

Rocofan

  • Gast
Re: de nieuwe Piusbaan in de toekomst en mijn testbaan
« Reactie #14 Gepost op: 2018-02-09, 13:38:33 »
Gezien de vele vragen die ik krijg over het schaduwstation even een kleine toelichting die misschien wat duidelijkheid schept.

Bij de harpen, zeg conventionele schaduwstations , is er vaak sprake van rondrijden. Een trein vertrekt uit het schaduwstation , rijdt zijn ronde en beland uiteindelijk weer op zijn plaatsje. Met veel Loks geeft dit een leuk afwisselend rijden, echter op een bepaald moment blijft het toch van A naar B naar C naar A rijden.

Als je nu kijkt naar de afbeelding van mijn opzet zie je dat het hier weliswaar hetzelfde lijkt, echter is de A -> B -> C -> A volgorde niet meer aanwezig. Door de 2 grote schaduwstations en de 2 kleinere kan er als het ware heen en weer gereden worden naar alle 4 de blokken. Dit kan tegelijk , apart, hoe dan ook maakt het een zeer afwisselend verhaal mogelijk. Belangrijkste punt is hierbij het "haubthahnhof" daar kunnen de keuzes gemaakt worden wat er moet gebeuren met een lok. D.m.v. virtuele switchen kun je dit natuurlijk beïnvloeden.
 
Pius vertelde mij dat er vaak toeschouwers zijn die na een half uur nog niet zijn uitgekeken, dat is natuurlijk het mooiste compliment.

Basis is dus een heen en weer rijden , maar wel een kruislings verkeer van en naar de schaduwstations. Door de aansluit functie (aufreihen) binnen TCGold is het mogelijk gewoon alles weer netjes op te stellen in het schaduwstation afhankelijk van de ruimte.

Kortom, de kracht zit hem  niet alleen in de lange opstelsporen van het schaduwstation, dit is slechts een onderdeel, maar juist het aantal van 2 grote en 2 kleine schaduwstations waarvan gebruik gemaakt kan worden.

Een kleine wijziging die mij nog door het hoofd gaat is om ook de kleinere schaduwstations gewoon als groot uit te voeren en er ook een dubbelspoor van te maken. Maar ach, dit is natuurlijk echt weer een mannelijk iets, groter, groter en groter :-)

De volgende post zal gaan over het "inhaalspoor" iets wat een nog gevarieerder beeld gaat geven en mooi op deze post aansluit.
« Laatst bewerkt op: 2018-02-09, 13:52:15 door Rocofan »