Auteur Topic: aanpassen cv codes  (gelezen 9273 keer)

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
aanpassen cv codes
« Gepost op: 2018-04-09, 14:41:43 »
Beste medespoorgekken,

Ik heb de volgende denk ik wel domme vraag.
Ik ben inmiddels toe aan mijn vijfde baan en ben al weer een aardig eind gevorderd.
Alles doet wat het doen moet.
Waar ik echter mee zit is dat ik in het bezit van een aantal locs waarvan er 4 standaard vanaf fabriek zijn geleverd met een (geluids)decoder. Het betreft hier een BR01.5, een plan T vier wagenstel, een diesel loc 202 en een railbus met bijwagen. Daarnaast heb ik nog een NS 1800 en een blokkendoos (beide met een standaard decoder). En nou niet denken wat een ratjetoe. Ik koop gewoon wat ik leuk  of mooi vind en streef niet bepaald een tijdperk o.i.d. na.
Het geheel wordt bestuurd met een multimaus.
En nu komt het. Volgens mij kun je cv waardes zelf instellen in de multimaus v.w.b. b.v. het optrekken en afremmen en de daarbij horende geluiden. Aangezien ik zowel de loc instructies en de handleiding van de multimaus heb bestudeerd, kom ik hier niet goed uit. En omdat ik nogal huiverig ben om zomaar iets te frutselen dacht ik ga eens bij mijn meer ervaren medespoorders informeren.
Ik heb dit al een tijd willen doen maar heb dit steeds voor mij uit geschoven. Dus, is er iemand onder jullie die mij van de nodige info kan voorzien hoe ik dit moet aanpakken. En als het kan in de jip en Janneke taal want van sommige zaken gaat het mijn pet net effe te boven. Alvast dank voor het helpen en meedenken.
Met vriendelijke en spoorse groet,

Ben

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: aanpassen cv codes
« Reactie #1 Gepost op: 2018-05-21, 19:28:38 »
Hallo Ben,
Het lijkt heel moeilijk, maar dat is het niet. Maak een programmeerspoortje, zet je locs er een voor een op en je kunt je gang gaan. Handleiding erbij nemen en stap voor stap opvolgen. En gaat het mis of denk je dat, dan kun je altijd terug naar de fabriekswaarden. En pak als eerste je minst geliefde loc, dat doet het minste pijn mocht het echt mis lopen. Maar dat kan haast niet... echt niet. Het is gewoon puur afstellen van "...", noem maar op. Succes!
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: aanpassen cv codes
« Reactie #2 Gepost op: 2019-01-29, 11:03:49 »
Beste Ben,

Check wel even de firmware versie van de MultiMaus.
Om bij de cv's van sounddecoders te komen moet je wel de laatste versie erin geladen hebben.
De eerste versie ondersteunt F0 - F10, de tweede F0 - F19 en de laatste F0 - F29.

Voor je gaat wijzigen/experimenteren eerst de bestaande instellingen overnemen. Printen of overschrijven.
Bij een probleem kun je dan altijd terug na een reset van de decoder. Meestal is een reset genoeg, maar soms moeten speciaaltjes apart worden ingezet in de cv's.

Succes,

Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re: aanpassen cv codes
« Reactie #3 Gepost op: 2019-04-06, 16:22:03 »
Hier dito(herman)
Ik heb ook een probleem met uitlezen decoder cv's.
Ik heb steeds de lokdecoders uitgelezen met de IB en tot op heden geen problemen.
Ik gebruik een paar lokpilot dcc en uhlenbrock 76420 .
Wanneer ik nu de decoders wil uitlezen kan ik het volledig nummer niet op het scherm krijgen maar van de dubbele getallen enkel één.
voorbeeld wanneer ik probeer het nr 29 of 49 of om het even welk dubbel getal te programmeren krijg ik enkel één cijfer,waardoor ik
deze cv's niet kan uitlezen of programmeren.
Kan iemand mij dit verklaren?
groeten
Herman

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re: aanpassen cv codes
« Reactie #4 Gepost op: 2019-04-12, 17:38:10 »
Intussen de oplossing gevonden.
Dito

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: aanpassen cv codes
« Reactie #5 Gepost op: 2019-07-02, 23:04:19 »
@Dito,


Wat was de oplossing?






Gr,


Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.