Auteur Topic: Problemen bij omzetten wissels  (gelezen 4874 keer)

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Problemen bij omzetten wissels
« Gepost op: 2018-12-30, 16:42:20 »
Hallo,

Mijn baan heeft problemen met het omzetten van wissels, kruisingen. Althans enkele. Ze zijn goed geprogrammeerd, de tests lukken allemaal. Maar dan als ik binnen Rocomotion wissels ga omzetten, dan reageert de baan niet. Het gaat om 2 wissels en een engelsman. Ik heb nog meer liggen maar dat gaat probleemloos. Het probleem kan ook niet software of instel matig zijn maar ligt puur in de wissel of het commando dat niet door komt dan wel niet opgevolgd word.

Resumé;

1) Bij twee wissels reageert de baan niet bij de eerste omzetting binnen Rocomotion, wel bij de tweede en volgende, maar dan is de software een stap verder dan de wissel.

2) Bij een engelsman worden commandos opgevolgd maar bij één rijrichting niet.

Wie is bekend met dit probleem of heeft hier een oplossing voor? Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is.

Mvg
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Problemen bij omzetten wissels
« Reactie #1 Gepost op: 2019-01-01, 16:01:08 »
Hoi, iemand soortgelijke ervaring? Goed uitgelegd?
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: Problemen bij omzetten wissels
« Reactie #2 Gepost op: 2019-01-01, 17:24:49 »
Hi Martijn,

Ik heb. zo niet direct een antwoord, wel wil ik je helpen het probleem duidelijker te omschrijven.

Hallo,

Mijn baan heeft problemen met het omzetten van wissels, kruisingen. Althans enkele. Ze zijn goed geprogrammeerd, de tests lukken allemaal.

Kijk, hier is echt wat meer informatie nodig. Want als alles werkt, vanwaar dan deze post?
Extra informatie zou bijvoorbeeld zijn:
- Welke decoders gebruik je?
- Op welke centrale heb je die aangesloten?
- Wat voor type is het? S88? Loconet?


Maar dan als ik binnen Rocomotion wissels ga omzetten, dan reageert de baan niet.

Okay, je werkt met Rocomotion. Dat draait op een computer.
Extra vragen:
- Hoe is die computer aangesloten op je centrale?
- Kun je jouw locs wel via het programma aansturen?
- Heb je ook bezetmelders? Zo ja: hoer zijn die dan aangesloten?


Het gaat om 2 wissels en een engelsman. Ik heb nog meer liggen maar dat gaat probleemloos.

Okay, dan moeten er verschillen zijn tussen die dingen die welk werken en degene die niet werken.
- Hoe zijn de probleemloze wissels aangesloten?
- Gebruiken die dezelfde decoders? Zo niet welke dan?


Het probleem kan ook niet software of instel matig zijn maar ligt puur in de wissel of het commando dat niet door komt dan wel niet opgevolgd word.

Het probleem kan niet in de wissel liggen, zie hieronder bij punt 1). De wissels gaan namelijk, zoals je zelf beschrijft, wel om.

Je bent vrij stellig dat het niet in de software kan liggen. Wat is je reden daarvoor? (uit punt 2) hieronder maak ik op dat de Engelsman wel schakelt, maar in 1 rijrichting niet. Dat wijst toch echt in de richting van een instel-fout in de software...


Resumé;

1) Bij twee wissels reageert de baan niet bij de eerste omzetting binnen Rocomotion, wel bij de tweede en volgende, maar dan is de software een stap verder dan de wissel.

2) Bij een engelsman worden commandos opgevolgd maar bij één rijrichting niet.

Wie is bekend met dit probleem of heeft hier een oplossing voor? Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is.

Mvg
Martijn

Kortom, eerst even wat meer informatie, dan help je ons om jou te kunnen helpen...

Gerard

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Problemen bij omzetten wissels
« Reactie #3 Gepost op: 2019-01-03, 18:55:52 »
Hallo Gerard,

Ik kom a.s. weekend terug op jouw vragen. Dan ben ik namelijk weer in de gelegenheid weer wat uren in de baan te steken. Je volgende opmerking; "Je bent vrij stellig dat het niet in de software kan liggen. Wat is je reden daarvoor? (uit punt 2) hieronder maak ik op dat de Engelsman wel schakelt, maar in 1 rijrichting niet. Dat wijst toch echt in de richting van een instel-fout in de software...", noopt me nog eens te kijken naar inderdaad de instelling van de rijrichtingen van de engelsman. Dan heb ik iig alvast 1 probleem al dan niet opgelost.

Mvg
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Problemen bij omzetten wissels
« Reactie #4 Gepost op: 2019-01-12, 13:08:43 »
Hallo Gerard,

Ik heb vorig weekend er nog behoorlijk wat tijd ingestoken en ben tot een conclusie gekomen. Ik zal eerst nog antwoord geven op je vragen;

- Welke decoders gebruik je?  Roco 10775 wisseldecoder
- Op welke centrale heb je die aangesloten?  Multizentrale
- Hoe is die computer aangesloten op je centrale? USB kabel
- Kun je jouw locs wel via het programma aansturen?  Ja, probleemloos
- Heb je ook bezetmelders? Zo ja: hoer zijn die dan aangesloten?   Ja bezetmelding voorbereid echter nog niet aangesloten
- Hoe zijn de probleemloze wissels aangesloten?  Via de roco 10775 wisseldecoder, zelfde manier als de wissels met problemen
- Gebruiken die dezelfde decoders? Zo niet welke dan?  Jazeker, alle wissels, engelsmannen dezelfde 10775.

Tot zo ver wat korte antwoorden. Na behoorlijk aantal tests ben ik tot de conclusie gekomen dat alles werkt (ingesteld) is zoals het zou moeten, het klopt. Wat me echter opgevallen is, is doodgewoon de werking van een engelsman. Het zijn krengen die gewoon wel reageren op impulsen maar slecht functioneren. Oftewel, software goed ingesteld, decoders werken prima, zelfs wisselmotoren werken gewoon, alleen er is ieder keer wel ergens een uitgang die wel reageert maar dan net niet om gaat etc etc etc.
Ik wil die Geoline engelsman gewoon niet meer in mijn baan. Ze gaan er uit, ik pas het baanplan gewoon aan. Voorts ga ik voor mijn niveau zicht -Rocoline- ook daar waar een engelsman ligt de zaak herzien. Ik wil straks gewoon probleemloos rijden en niet steeds op dezelfde problemen stuiten, namelijk de matigheid van de Geoline engelsman.

In ieder geval toch dank voor de hulp.

Mvg
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor