Auteur Topic: Geoline is toch erg breekbaar  (gelezen 12404 keer)

Offline Hellstech

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 0
Geoline is toch erg breekbaar
« Gepost op: 2019-01-20, 12:14:54 »
Hallo medespoorders,

Het is natuurlijk al bekend dat de Rails-bedding na verloop van tijd erg breekbaar/bros wordt; werd er gisteren zelf mee geconfronteerd toen ik een kruiswissel met gerepareerde wisseltong terug wilde monteren er diverse stukjes wissel en driewegwissel om mijn oren vlogen en de kruiswissel zelf ook.....(helaas enig gevloek) en frustaties  >:( tot gevolg. En ook de wisseltong weer defect....Ik vind dat Roco het type kunststof eens moet veranderen want dit kan natuurlijk niet en goedkoop zijn ze bepaald niet... ::)

Groetjes,

Mike

Roco-geoline, z21Start, Multimaus, Roco 10764/10775/10777/10787, 10779 Remgenerator, Roco BR01/BR101/2x BR181.2/BR185.2/NS1605, Lima BR103/4xBR152, Viessmann 5206 bezetmelder, Qdecoder Z1-16+, LDT GBM-8

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Geoline is toch erg breekbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2019-01-21, 14:07:52 »
Ik ben het helemaal met je eens, het is echt troep wat hier geleverd wordt.
Je bent er wel een vermogen aan kwijt vooral als je wissel koopt met motor en decoder.
Het idee erachter is erg goed, maar de uitvoering om te huilen
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Geoline is toch erg breekbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2019-01-21, 22:03:19 »
Ook helemaal mee eens. Er zijn al meer topics over geschreven hier op het forum. Maar het is wel echt zo. Het breekt bij het minste of geringste, en dat voor dat geld. Mijn Geoline materiaal is nu een jaar of acht oud en het belabberd hoe het er uit ziet. Alleen de flexrail is goed. En ja ook de kwaliteit van de wissels en engelsman is ver beneden pijl. Ik ben echt Roco fan, de locs zijn stuk voor stuk fantastisch bijv, het roco line programma is ook echt goed. Maar Geoline, harde bedding, is echt een aanfluiting.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: Geoline is toch erg breekbaar
« Reactie #3 Gepost op: 2019-01-22, 06:23:00 »
... Alleen de flexrail is goed. ...

Nou, daar is ook wel wat op af te dingen. Ook de flex-rail heeft van die harde eind-stukjes, die na verloop van jaren bij het minste of geringste breken.

Reden waarom ik ben overgestapt op Tillig Elite H0.

Gerard

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Geoline is toch erg breekbaar
« Reactie #4 Gepost op: 2019-01-23, 19:05:56 »
Klopt, die eindstukjes van de flexrail zijn ook hard plastic. Maar verder gaat die rail goed. Ik had nalv dit topic nog eens even naar de staat van de geoline rails gekeken, het is echt zo erg als beschreven. Vind dat toch wel een slechte zaak, zou Roco dat zelf ook inzien? Omdat ze de soft Geoline weer terug in het programma hebben genomen, zou zomaar een overweging kunnen zijn geweest. Hoe dan ook, ik bouw nu verder met Rocoline. Hardstikke goed, prima. En in de toekomst wil ik gedeeltelijk (op de huidige baan) of geheel (een nieuw project... ooit?) overstappen naar een finescale rail. H0 Tillig Elite ligt dan inderdaad erg voor de hand, prachtig spul is dat.....
Vandaag trouwens 2 flexrails met betonbielzen besteld, eens kijken hoe die er uit zien, maar dat terzijde.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Hellstech

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 0
Re: Geoline is toch erg breekbaar
« Reactie #5 Gepost op: 2019-02-06, 16:59:13 »
Dank jullie wel voor de reacties,

Dramatisch dus, gelukkig had ik ook al wat Tillig Elite in huis en ga daar maar op voort borduren, de vele Geoline-rails maar zo goed mogelijk inbouwen en nooit meer aankomen..... euh en niet loshalen....

Gegroet,

Mike
Roco-geoline, z21Start, Multimaus, Roco 10764/10775/10777/10787, 10779 Remgenerator, Roco BR01/BR101/2x BR181.2/BR185.2/NS1605, Lima BR103/4xBR152, Viessmann 5206 bezetmelder, Qdecoder Z1-16+, LDT GBM-8

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Geoline is toch erg breekbaar
« Reactie #6 Gepost op: 2019-02-09, 09:22:08 »
Hi Mike,

Ik heb veel gebouwd de afgelopen weken. Ben zelfs de Geoline wissels in het schaduwgedeelte (op zicht heb ik geen geoline) aan het vervangen door Rocoline. Slechts rechte stukken, flex en enkele bochten laat ik liggen. Eruit met dat spul, zonde dat ik er jaren geleden voor gekozen had. Succes!

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Jan Drenth

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 10
  • Waardering: 0
Re: Geoline is toch erg breekbaar
« Reactie #7 Gepost op: 2019-03-01, 14:47:44 »
Ik had ook geoline gekocht en kwam er achter dat het wel erg kwetsbaar is. Maar ik kan er nu goed mee omgaan en er breek nagenoeg niet meer af . Ik heb de test baan afgebroken, ( die was gelijmd met hout lijm,) en ik konalles zonder breken weer verwijderen . Dus wel voorzicht zijn ,maar het is wel te doen. moest ik opnieuw kiezen dan kwamen er andere.
M.v.g. Jan

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Geoline is toch erg breekbaar
« Reactie #8 Gepost op: 2019-04-13, 17:26:34 »
En wat blijkt...; Roco stopt met Geoline. Ik lees het net op een ander forum. De bronnen staan erbij en blijkbaar was dit al bekend bij de diehards. Er word nog een naproduktie gedaan einde dit jaar en dan is het beschikbaar zolang de voorraad strekt.
De vele klachten zullen er zeker toe hebben bijgedragen.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 777
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Geoline is toch erg breekbaar
« Reactie #9 Gepost op: 2019-04-13, 19:46:11 »
Geoline is een noodgreep geweest, omdat destijds de toenmalige eigenaar de licenties niet wilde overdragen.
Blijkbaar is nee.e.a. rechtgezet en is de productie (gelukkig) van Rocoline weer gestart.
Ik zat indertijd ook met de keus wat nu. Heb op Houten wat 2e- en meerderehands Rocoline ruilmateriaal kunnen kopen en enige jaren terug 2 EKW's van Roco (zonder bedding) aangeschaft om mijn baan gecompeteerd te krijgen.
Dus geen spijt, omdat ik het Geoline railmateriaal minder vond.


Roco geeft in feite toe, dat Geoline minder van kwaliteit is, nu ze doorgaan met Rocoline.




Gr,


Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Geoline is toch erg breekbaar
« Reactie #10 Gepost op: 2019-04-14, 15:34:49 »
Kijk, dat wist ik niet... van die noodgreep.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Geoline is toch erg breekbaar
« Reactie #11 Gepost op: 2019-04-17, 23:16:47 »
Kan Roco niet op één of andere manier aansprakelijk gehouden worden voor het leveren van minderwaardig materiaal?
Ik heb destijds gekozen voor Geoline omdat ik de opbouw wel interessant vond.
Ondertussen bestaat mijn hele baan uit Geoline rails (en helaas ook een hele boel wissels waaronder een aantal engelsmannen en twee driewegwissels).
Die moeten allemaal nog voorzien worden van de elektrische aandrijving: hopelijk springen de busjes waar de schroefjes in moeten niet stuk zoals de
busjes voor de montage van voedingsaansluitingen, die krijg ik niet meer gemonteerd (het is de bedoeling om die te gaan solderen, maar het geeft
aan hoe breekbaar alles geworden is).
Zoiets kun je toch niet gewoon aanvaarden?

Groeten, Bert
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Geoline is toch erg breekbaar
« Reactie #12 Gepost op: 2019-04-18, 12:02:52 »
Na al het gemopper over Geoline heb ik de volgende vraag:
Ik heb een geoline kruiswissel, deze loopt stroef en sluit niet helemaal meer.
kan ik deze op een of andere manier smeren of gangbaar maken
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 777
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Geoline is toch erg breekbaar
« Reactie #13 Gepost op: 2019-04-18, 12:48:28 »
Nicoh,


Wat is de oorzaak van het stroef lopen.
Vuil, corrosie, strooisel, lijm...?


Probeer eerst dit op te lossen.
Smeren/olieen zijn niet altijd goede oplossingen.
Olie kan kunststof aantasten (bedding/bielzen, baanlichaam v d wissel).
SR25 kan maar met mate (met een naaldoog klein schroverdraaiertje een druppeltje op de plaats va irritatie  ;)




Gr


Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Geoline is toch erg breekbaar
« Reactie #14 Gepost op: 2019-04-18, 17:55:21 »
@Bert,
Ik ben het helemaal met je eens. Mijn grootste deel Roco Geoline heb ik in 2011 gekocht. Denk niet dat er iets bij Roco te claimen valt, immers 'gebruikt'. Wel is het zo dat als iemand dingen nodig heeft ze zich altijd bij mij kunnen melden, voor een zacht prijsje ga ik alles van de hand doen.... maar dat heeft er verder niet zo veel mee te maken.
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor