Auteur Topic: Mijn ervaring met Fleischmann wissels type: 60xx series.  (gelezen 3431 keer)

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Mijn ervaring met Fleischmann wissels type: 60xx series.
« Gepost op: 2020-09-02, 17:12:16 »
Beste Modelbouwers,

Ooit 35 jaar geleden kochte ik bij Wentink Arnhem ruim 60 wissels van het type Modellgleis 1600 serie.
Na 20 jaar ermee te hebben gespeeld was ik niet tevreden over de magneet aandrijving, regelmatig bleef dat hangen en iedereen heeft dergelijke ervaring geventileerd dat je beter maar over moet stappen naar een servo gestuurde wissels te nemen. Inmiddels is het hele spoorplan met Peco code 75 rails en wissels die met servo zijn bestuurd.
Mijn ervaring leert dat met servo besturing, niet zo vaak storingen krijgt als met het magneet aangedreven wissels. M.a.w. op de configuratie zo het er nu is, met Peco of de oude Fl. wissels is tot nu toe niet 100% storingsvrij. Tenzij de wissels met RailCom bewaakt worden is dit de oplossing, echter Lenz heeft zoiets in zijn programma voor Spoor 0. Voor H0 is er naar mijn inziens nog niet gerealiseerd. Peco wissels die een polarisatie hartstuk hebben kunnen dit met extra relais een bewaking opzetten.
Dat laatste komt nog een update hoe men dat kan realiseren en implementeren in TrainController Gold versie.

Terug naar mijn oude Fleischmann wissels.
De rails en de wissels had ik nog bewaard en dat was best wel veel, en ik had het niet voor over om dit te koop te zetten.
Sinds de verhuizing kreeg ik een formidabele ruimte om 8 meter lange schaduwstations te kunnen bouwen en dit werd sinds kort gerealiseerd.
Tijdens de bouw haalde ik alle spullen uit de doos, en ja, daar komt die oude spullen naar boven.
Die oude wissels werken mechanisch nog steeds perfect, echter die magneet aandrijving.
In al die afgelopen jaren, heb ik diverse pogingen gedaan (het bruggetje verwijderen en draadje solderen, dat levert een potentiƫle gevoeligheid voor kortsluitingen. Daar ben ik van afgestapt), en dat zelfs leid tot 3x toe veranderingen van digitale centrales, en niets helpt!. Voor de vierde keer heb ik Digikeijs genomen en met DR4018 wissel module geprogrammeerd. Dat werkt op zich best goed, en toch minder storingen dan in de oude situaties. Toen dacht ik, weet je wat, ga die beiden schaduw stations met de oude Fl. rails afbouwen en dan zien we het wel. Dat werd schaduw stadion West en Oost, en met de besturingsprogramma TrainController-Gold.
De rest van de spoorbaan, de bovenbouw en een etage wordt met Peco code 75 verder afgewerkt.

TrainController Gold versie.
Bij TC-Gold (geldt ook overigs voor WDP) is gebaseerd op het rijden van A naar B. Dat noemen ze "Weichen Strasse", van blok A naar Blok B, en of dat nu een wisselstraat tussen zit of niet, "Weichen Strasse" is bij TC-Gold van Blok naar Blok rijden, m.a.w. men Start van Blok A en stop zodra Blok B wordt aangemeld.
Nu is het zo dat mijn schaduw station elk 8 meter langs is en rijdt een loc van West naar Ost het hele traject af dat pakweg 30 meter verder afgelegd moet worden.
Dus als er tussen Blok A naar Blok B een partij wissels zijn neergezet dan is natuurlijk fijn als die wissels maar a.u.b. goed werken.
Zoniet, dan is in principe zo dat men noemt "Falsche Fahrt" en rijdt de loc in de verkeerde tong toestand de verkeerde spoor in, gevolg is dat TC het niet meer ziet waar die treinrit kan vervolgen. TC heeft daar een Falsch Fahrt trucje dat software matig kan ingrijpen, maaaaaar beschrijft dat dit niet voor 100% werkt.
Men heeft bijv. in elke spoor, aan het uiteinde, tegen de wissel een stukje bezetmelder, die niet in de Zugfahrt wordt opgenomen, of men kan van de bestaande spoor dat bijv. bezet staat en in tegenover gestelde richting kan worden geblokkeerd, voor de tegemoetkomende loc. Ook hier met een test uitgevoerd en geeft geen garantie tegen botsingen e.d. En daarnaast, die loc heeft al inmiddels 25 meter afgelegd en staat op het verkeerde spoor stil.
Idealer zou zijn geweest, wanneer een wissel op de verkeerde stand staat en dat Blok A een melding krijgt, wissel 2 (bijv.) staat de wisseltong toestand verkeerd, en dus Blok A wordt geblokkeerd. De Loc of Trein blijft dan staan tot dat de wissel, om welke reden dan ook, wordt gerepareerd. Het voordeel daarvan is dat die loc of trein niet 25 meter terug moet gezet worden naar blok A!! in het begin toestand.

Met mijn 2 bevriende collega's modelbouwers die een stevige kennis heeft omtrent elektronica, zaten wij daarover te ventileren.
En het idee was, hoe kunnen wij die oude Fl. wissels die geen polarisatie hartstuk hebben, een wissel bewaker maken.
Na flink 2 maanden stoeien is het idee gelanceerd.

In de bijgaande foto's geef ik hier een korte uitleg.
Omdat een schaduwstation geen scenery wordt gerealiseerd en als een soort van "parkeer gelegenheid voor de locs en treinen" is daar zichtbaar een elektronica onderdeel opgebouwd. Dat elektronica onderdeel zijn twee LED lampje rood en groen. Groen betekent dat er een voeding aanwezig is aan dat elektronica (10 Volt) en rood geeft aan dat de wisseltong op afbuigen staat, en als het rood led uit staat, is het rechtdoor.
Op de wissel spoel aandrijving zit een smal nippeltje waar men met de hand de wissel mee kan bedienen.
Op dat nippeltje zit bovenop een heel klein (4x5mm) rechtopstaand magneetje opgeplakt met seconde lijm.
Bij het bekrachtigen van wissel spoel begint dat kleine magneetje heen en weer te fietsen.
En vlak voor de magnetische zijde is een Hall sensor geplaatst aan een printplaatje met de bijbehorende elektronische onderdelen.
Tussen het kleine magneetje en de Hall sensor is een contactloze aanmelding dat door wordt verwezen naar de DR4088 Opto module voor de bezetmelding.
En met TC (en WDP) programma kan men in die wisselsymbool verder de genoemde "Uberwachung der Weicheneinstellung" die bezetmelder vanuit de DR4088 Opto opgeven en met de melding bij verkeerde wisseltoestand Blok A wordt geblokkeerd.
     
Screenshot 1
Dit beeld geeft in TC de eigen gemaakt wissel menu waar wissels 1 t/m 8 wordt weergegeven.
Alle wissels staat op rood, zie pijl, is afbuigen. Onderaan bij hetr spoorplan zien we de rode stippels, is gelijk aan de rode melding van de bezetmelder.

screenshot 2
Idem dito is de wissel menu nu rechts groen, zie pijl, en de rode stippels onderaan staat op, uit.

screenshot 3
De wissels waar de regio trein BR 426 op staat, staan verkeerd, en TC geeft de melding dat Blok A is geblokkeerd, zie rode kader.
De onderste spoor ziet men de Zugfahrt (gele lijn) waar de wissel voor die Zugfahrt goed staat en rijdt vervolgens zijn traject.

screenshot 5
Hoe men in TC-Gold die Weichenstellung kan instellen.

screenshot 6
Foto van de elektronica onderdeel.
De rode LED verlichting staat uit, en de wisselstand staat op rechtdoor.

screenshot 7
Dezelfde onderdeel waarbij de rode led aan staat, de wisselstand staat op afbuigen.

screenshot 8
DR4088 Opto dat werkt als s88 principe.

Met vriendelijke groeten,

Jan S




   
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.