Auteur Topic: Snelheidverhogen na berijden wisselstraat  (gelezen 4058 keer)

Offline Dontrein

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Snelheidverhogen na berijden wisselstraat
« Gepost op: 2020-09-10, 17:00:54 »
Hallo allemaal,

Nadat ik me heb voorgesteld en het forum doorzocht heb op "snelheid" en "verhogen" bij de zoekopdracht heb ik nog geen antwoord gekregen op mijn vraag.

TC Gold heb ik nog niet zo lang. Echter is het mij al gelukt om met wat treinen in Spontanfahrt te rijden en door middel van drag & drop van Blok naar Blok te rijden, waarbij diverse wissels automatisch werken. Seinen komen pas later, nadat ik de de scenery gemaakt heb. Anders liggen deze al weer defect plat op de grond.

Mijn vraag is eigenlijk het onderwerp van deze topic. Hoe kan ik Train Controller de snelheid laten verhogen nadat deze met de hele trein is gepasseerd. Uit de Bedienungsanleitung kan ik opmaken dat daar een Virtueller Melder in een blok geplaatst moet worden. Maar een deftige uitleg wordt echter niet gegeven.

Ook heb ik op het Duitse Forum gelezen dat er een Halte Markierung geplaatst kan worden met Zug Ende. Echter als het volgende blok nog bezet is, stopt de trein direct in het blok en rijdt dus niet door tot het eerstvolgende sein.

Iemand een idee en een deftige uitleg hoe ik dit moet ingeven?
Alvast bedankt!

Misschien is dit draadje toch ergens beschreven. Graag dan even de link naar dit draadje.

Mvg,

Barry   

Offline Haradigi

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 98
  • Waardering: 4
  • Meten (+ruiken en voelen, ) is weten
Re: Snelheidverhogen na berijden wisselstraat
« Reactie #1 Gepost op: 2020-09-10, 22:12:15 »
Hi Barry,

Kijk eens bij de vele Traincontroller filmpjes van Der Rudy
Klik hier

groet
Harald

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Snelheidverhogen na berijden wisselstraat
« Reactie #2 Gepost op: 2020-09-11, 08:40:20 »
Barry,


Een beschrijving met tips en trucs staat in Modellbahn Digital für Einsteiger 3, € 19,95, verkrijgbaar bij de Roco/Fleischmann dealer.


Gr,


Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Snelheidverhogen na berijden wisselstraat
« Reactie #3 Gepost op: 2020-09-12, 10:29:38 »
Beste Barry,

Om snelheidsverhogende effect te verkrijgen zijn er tal mogelijkheden om dit te realiseren.
Echter stelt TC-Gold programma een eigen voorwaarden die de basis principe dient te volgen.
TC-G heeft een eigen protocol ontwikkeld die afwijkt van de gangbare besturingssoftware programma.
Ik weet dus ook niet of je de locomotieven zijn geijkt op Km/hr en wat de Duitsers het noemen "Bremsausgleich".

Die twee parameters, is en zijn, de belangrijkste instelling die men aan moet voldoen.
Doet men dat niet, om welke reden dan ook, dan heb je de kans dat bij verhogende snelheid de locomotief doorschiet en de ingestelde Haltemarkierung voorbij gaat.

TC-Gold werkt met blokken en in elke blok is de basis dat er een Haltemarkierung wordt geplaatst.
Die Haltemarkierung werkt op basis van de afgelegde afstand die een loc aflegt, en niet de lengte opgave van een bezetmelder gebied.
Door die combinatie van de Bremsausgleich en de Haltemarkierung rekent TC-G automatisch de afgelegde remweg tot precies op de Hatlemarkierung, wel tot binnen de 3 mm afstand!.
Dat is de basis.

Om in die blok(ken) een verhoging of verlaging van de snelheid van een loc in te stellen kan je bijv. in de blokeditor onder algemene tabblad de snelheid aanpassen.
Dus in elke blok dat een bezetmelder gebieden zijn gedefinieerd is 1 van die mogelijkheid in te stellen.
Stel dat je van een hoge snelheid van de eerste blok naar de tweede blok wil realiseren, dan blijft die tweede blok zijn standaard snelheid instelling behouden tot precies automatisch op de Haltemarkierung stopt. Bijv. een Regio verkeer dat snel optrekt en met hoge snelheid aan komt rijden in de tweede blok dan remt die Regio trein met verhoogde remweg exact op de Haltemarkierung. Er is ook een Optie om de Remweg met Rampe tussen te zetten.

Virtuele bezetmelder instelling is een ander methode waarbij geen gebruikmaakt van fysieke bezetmelders.
Die zou ik voorlopig even niet gebruiken daar men op de Duitse forum aangeeft voor "gevorderden".

M.v.g.

Jan S
 
« Laatst bewerkt op: 2020-09-12, 10:45:08 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Snelheidverhogen na berijden wisselstraat
« Reactie #4 Gepost op: 2020-09-12, 10:36:13 »
Goede morgen Barry,

Het is nog niet zo gemakkelijk om een sluitend antwoord te geven op je vraag.
Een beetje meer info over je baan zou hierbij kunnen helpen zoals, hoe heb je de blokken ingericht en zijn deze voorzien van moment of duur contacten (stroomdetectie), hoeveel melders heb je per blok en hoe zijn die voorzien van rem en stopmelders en hoe zijn die afgesteld.
Maar goed we kunnen proberen een algemene basis principe te schetsen.
De Virtuele melder, Dit is een melder die je op een bepaalde plaats op de baan plaatst en die iets moet doen als de trein daar is, dit kunnen heel veel verschillende dingen zijn en zijn instelbaar in traincontroller.
Een Virtuele melder die is geplaats heeft geen vast punt op de baan maar wel in het programma TC, de V melder is afhankelijk van dat vaste punt, b.v. als je als vast punt hebt een remmelder en je gaat dan de V melder instellen dat hij na b.v. 50 cm de hoorn (geluid) moet geven dan zal het programma dat voor je regelen, het vaste punt moet altijd voor de V melder liggen, deze is wel instelbaar dat hij in beide richtingen bruikbaar is maar dan heb je van de andere kant ook een vast punt nodig (ook instelbaar).
Een V melder is niet gebonden aan een blok en kan overal op de baan worden geplaatst.
Belangrijk om alles goed te laten verlopen is dat de lok in principe is ingeregeld maar met de standaard waarde in de decoder kom je al een heel eind en het inregelen kun je later nog doen  en dan de zaak fijn afstellen, als het eerst maar een globaal loopt.
De snelheid verhogen kan ook door Tc worden gedaan door van blok naar blok te rijden en aan de ieder blok een max snelheid toe te kennen, dit is per blok en vooriedere trein apart in te stellen.
Het stoppen van een trein in een blok.
Als een trein een blok binnen komt rijden en het volgende blok is bezet dan zal Tc de lok laten remmen bij de remmelder en langzaam de snelheid afnemen tot de minimaal ingestelde snelheid is bereikt (lengte is afhankelijk van de ingestelde afstand bij de melder) en dan doorrijden met deze minimale snelheid tot de stopmelder is bereikt en dat is meestal aan het eind van het blok en kort voordat het bezette blok begint.
Veel is afhankelijk van hoe de baan (blokken) zijn ingedeeld, dit is op dit moment nog even koffiedik kijken maar als je wat mee info kun geven van de instellingen zou het iets makkelijker maken
Zo eerst maar eens een start maken voor eventuele probleempjes

Nog even een vraagje, werkt je met een melder per blok of met meerdere


Zie net tijden het versturen dat Jans ook al een verhaaltje heeft gemaakt

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2020-09-12, 10:38:55 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Snelheidverhogen na berijden wisselstraat
« Reactie #5 Gepost op: 2020-09-12, 10:39:55 »
Hoi Piet,

Een goed argument die zeker de nodige aandacht heeft. ;)

M.v.g.

Jan S
« Laatst bewerkt op: 2020-09-12, 10:45:39 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline Dontrein

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Re: Snelheidverhogen na berijden wisselstraat
« Reactie #6 Gepost op: 2020-09-14, 10:50:04 »
Beste Piet,

Een baanplan heb ik per mail gestuurd. De yrrg extensie kan ik niet versturen als bijlage. Klopt dit?

Een voorbeeld waarbij de snelheid verhoogd moet worden is van Bad Chanau Hbf Gleis 1 naar Blok 701 via E. Als de trein met 40 km/u door de wissels gereden heeft, dan blijft de trein 40 km/u rijden tot de haltemarkierung in Block 701. Het zou mooi zijn als deze zou versnellen naar 90 km/u zodra deze de wisselstraat bereden heeft.

Mijn treinen hebben allemaal lengte en zijn uitgemeten in Automatikbetrieb, Bremsausgleich en Kontaktpunkt.
In sommige blokken heb ik één bezetmelder en in andere >1.

Nog niet alle gegevens heb ik ingevoerd, omdat ik nog veel blokken op moet meten.  ::)
Hopelijk kunt u hiermee verder.


Met vriendelijke groet,

Barry