Auteur Topic: bedrading ROCO 72068 TEE DE IV Edelweiss  (gelezen 5100 keer)

Offline jwweisfelt

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 7
  • Waardering: 0
bedrading ROCO 72068 TEE DE IV Edelweiss
« Gepost op: 2020-11-29, 20:37:55 »
Goedenavond allen,

heb heden mijn digitaal voorbereide ROCO "B" TEE Edelweiss ontvangen. Heb de kwaliteitsafwijking nog niet gevonden, dus zeer minimaal. Heb tevens mijn decoder geinstalleerd ( een ESU LokSound v5 8-pin) en de ESU Sound file voor de TEE DE IV geladen. Heel simpel , kap van de motorwagen eraf, inpluggen en testrijden en het
juiste adres invoeren. Alles prima in orde en rijdt bijzonder goed na inrijden. In klein probleempje maar daarover later.

Dit  draadje begonnen vanwege het ontbreken van info over de bedrading in deze TEE. In de rijtuigen en het stuurstand rijtuig zijn draden aanwezig voor, zolals lijkt, binnenverlichting. Maar komen rechtstreeks van de assen van dat rijtuig. Dat is dus het probleem, want ik wil dus de mogelijkheid om deze te schakelen, aan of uit, met mijn
decoder funktie toetsen, AUX1 bijv.
Er zijn tussen de rijtuigen stroomvoerende kortkoppelingen. Deze lijken vier contactpunten te hebben. Dus ik neem aan dat 2 daarvan zijn rijstroom, maar waarvoor zijn de 2 anderen contacten. Binnenverlichting per rijtuig????

Dus hier is mijn vraag. Is er ergens info over de bedrading, het hoe en wat per kleur, die ik kan verkrijgen.

Laten we hier mee beginnen en zal ik mijn andere probleempje voor later bewaren.

Bij voorbaat hartelijk dank voor elk beetje info.

Jan Weisfelt

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: bedrading ROCO 72068 TEE DE IV Edelweiss
« Reactie #1 Gepost op: 2020-11-29, 22:27:44 »
Beste Jan
Volgens mij zijn de 2 extra draden voor het wisselen van front en sluitverlichting van het stuurstand rijtuig. Heb zelf voor de verlichting de stroom van de wielen gepakt. Als je deze via decoder wil schakelen is een lichtstrip met ingebouwde decoder een optie. Zelf heb ik gewone lichtstrips gemonteerd. De afwijking van huidig model moet in hetvdak zitten heb het zelf ook nog niet kunnen constateren.  Mvg Henk

Offline jwweisfelt

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 7
  • Waardering: 0
Re: bedrading ROCO 72068 TEE DE IV Edelweiss
« Reactie #2 Gepost op: 2020-11-30, 14:07:44 »
Beste Henk,
hartelijk dank voor je reactie. Maar het branden en schakelen van de lichten achter heeft niets met deze draden te maken.
Als je het stuurstand rijtuig op de baan zet, geen motorwagen of andere rijtuigen op de baan, en je beweegt handmatig achter en vooruit gaan de lichten automatisch naar rood en wit. Ik neem aan door middel van diodes of zoiets. Heb ik vroeger al eerder gezien in een Sprinter van Fleischmann meen ik. Ook heb ik de bruine draadjes geprobeerd voor verlichting maar doet ook niets.

Dus alom een raadsel. Moet toch iemand zijn die weet hoe dat in elkaar zit of een beschrijving hiervan.

Mvgr,
Jan 

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: bedrading ROCO 72068 TEE DE IV Edelweiss
« Reactie #3 Gepost op: 2020-11-30, 14:33:46 »
Jan,

Als ik jouw beschrijving goed begrijp dan zijn er draden van de binnen verlichting die rchtstreeks zijn aangesloten op de binnen verlichting (deze zal dus altijd branden als je de rijtuigen op de baan hebt staan).
Wat kun je doen om via bv. AUX1 de verlichting aan en uit te zetten, zet op de uitgangg AUX1 een relay (denk aan de max stroom, een die weinig stroom verbruikt) en de schakel contacten zet je tussen de wielen en de binnen verlichting.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline jwweisfelt

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 7
  • Waardering: 0
Re: bedrading ROCO 72068 TEE DE IV Edelweiss
« Reactie #4 Gepost op: 2020-11-30, 21:53:04 »
Beste Piet,

dat is inderdaad wat ik dacht. Maar niet zo dus. De draadjes in het stuurstand rijtuig zijn stroomloos. Ook niet AUX1 verbonden want de
groene draad van de decoder (AUX1) is niet verbonden. Dus nog steeds een raadsel. Zover ik kan zien, liijkt het erop dat deze draden aan
stroomafnemers op de assen zitten. Zou dus rijstroom moeten krijgen.
Help!!!!
Waar moet ik dit vinden.

Mvg Jan

Offline François

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 0
Re: bedrading ROCO 72068 TEE DE IV Edelweiss
« Reactie #5 Gepost op: 2022-03-11, 11:33:16 »