Auteur Topic: Geoline Engels wissel instellen in z21 app  (gelezen 6643 keer)

Offline JohnCN

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Geoline Engels wissel instellen in z21 app
« Gepost op: 2021-01-18, 12:54:42 »
Goedemiddag, ik probeer de Engelse wissel van Roco Geoline 61164 met elektrische aandrijving 61195 (2x) en decoder 61196 (2x) te programmeren via de app van de z21 (Apple Ipad).
De wissels lukt prima (wissel met de hand "heen en weer" halen en vervolgens in de app de betreffende wissel aanklikken).
Dat doe ik ook bij de Engelse wissel (beide zijden) maar de aansturing is totaal anders als op het schema staat aangegeven.
Het is onmogelijk om een bocht i.p.v. recht te krijgen. Bij aanklikken van één van de adressen (in de foto 15 of 16) bewegen beide wissels (beide aandrijvingen).
Heeft iemand hier ervaring mee? Of een voorbeeld hoe het wel moet? of een link naar een topic waar wel een oplossing wordt geboden ? Dank !!! 

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Geoline Engels wissel instellen in z21 app
« Reactie #1 Gepost op: 2021-01-18, 13:51:57 »
John,

uitgaand van jouw voorbeeld wissel met adres 15 en 16.

Voorbeeld, schakel het wissel in de Z21 app zo dat hij staat in je voorbeeld ( links verticaal en afbuigend naar rechts boven), ga dan naar de tweede afbeelding met de 4 mogelijke afbeeldingen, kijk dan bij de bovenste (als voorbeeld) of dat dit ook zo is op de baan (werkelijke wissel), als bv het linker horizontale gedeelte op de baan anders is dan verander je de rode kleur (onder adres 15) van de 1 naar de rode 0 door erop te klikken als het op de baan hetzelfde is dan laat je het zo, kijk nu of het rechter gedeelte op de baan overeenkomt met de stand van naar rechts boven em anders verander je het ook met de 1 en 0 aan de rechterkant (onder adres 16).
Je kunt een paar keer schakelen met het wissel en in je app zo zetten dat het overeen komt met het tweede voorbeeld (geheel horizontaal), nu kijk je op de baan of het linker gedeelte overeenkomt en als dat niet zo is dan de 1 en 0 (onder adres 15) van kleur veranderen en dan kijken of de rechter gedeelte overeen komt en eventueel ook veranderen (onder adres 16).
Dit herhaal je ook met de volgende afbeelding (links naar beneden en rechts horizontaan) en dan nog een keer met de laatste afbeelding,

Het lijkt veel werk maar als je het eenmaal door hebt dan is het zo gepiept.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline JohnCN

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Re: Geoline Engels wissel instellen in z21 app
« Reactie #2 Gepost op: 2021-01-18, 14:07:08 »
Dag Piet. Ik begrijp je uitleg :-)
De baan ligt bij mijn schoonzoon. Als ik daar ben ga ik het gelijk proberen.
Je hoort spoedig. Dank!!

Offline JohnCN

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Re: Geoline Engels wissel instellen in z21 app
« Reactie #3 Gepost op: 2021-01-18, 16:12:13 »
Dag Piet. Ik ben maar gelijk in de auto gestapt en gedaan wat jij zegt. Klinkt zo logisch. Maar het lukt niet. Het lijkt wel of de 2 aandrijvingen samenwerken. Als ik wijzigingen aanpas zijn er zelfs situaties dat de hele wissel (geen van beide aandrijvingen) schakelt. Ik ga morgen bij mij maar eens een proefopstelling maken en verder proberen. Maar naar mijn idee kan ik niet zoveel fout doen.
(Andere Engelse wissels vertonen dezelfde problemen.)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Geoline Engels wissel instellen in z21 app
« Reactie #4 Gepost op: 2021-01-18, 16:36:33 »
John,

Ik zit op dit moment niet thuis maar toch even een reactie.
Is het mogelijk dat het wissel in je baan anders geplaatst is dan in het voorbeeld, ik bedoel als bv de aandrijving met adres 15 wat in het voorbeeld voor de linkerzijde is nu aan de rechterzijde ligt omdat bij het plaatsen van de wissel deze een halve slag gedraaid is en dat zou geen probleem hoeven te zijn maar dan moet je de wissel van de andere kant op de baan bekijken.
Indien nodig kom ik nog op terug want het moet zo kunnen.
Gr.Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline JohnCN

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Re: Geoline Engels wissel instellen in z21 app
« Reactie #5 Gepost op: 2021-01-18, 18:06:53 »
Hoi Piet. Opgelost :-)
Ik heb met de MultiMaus 2 adressen aangemaakt en gekoppeld aan de Engelse wissel. Nu werkte de aandrijvingen wel separaat van elkaar (op de IPad) en middels jou eerste uitleg werkt de wissel zoals het moet.
Dank !!

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Geoline Engels wissel instellen in z21 app
« Reactie #6 Gepost op: 2021-01-18, 18:58:24 »
Goedzo, fijn opgelost

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders