Auteur Topic: Geoline wissel ombouwen naar servo besturing  (gelezen 13937 keer)

Offline WillemR

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Geoline wissel ombouwen naar servo besturing
« Gepost op: 2021-03-10, 22:40:50 »
Ik ben als beginner bezig om alle (gebruikte) spullen te verzamelen om het komende winterseizoen een treinbaan op zolder te gaan bouwen. Uiteraard moet het geheel digitaal aangestuurd worden. Als ik nu zie wat een complete digitale wissel kost, dan ga je al gauw zoeken naar andere mogelijkheden. Mijn eerste ingeving was aansturing met een servo motortje, kost bijna niks en Digikeijs heeft een module om vier wissels en nog wat lampjes aan te sturen voor de prijs van een enkele wisseldecoder van Roco. De servo's zelf zijn min of meer universeel en kosten een paar euro. Bijkomend voordeel is dat de module en servo's gevoed worden met een externe voeding en dus niet vanaf de baan. Kan bij veel wissels wel eens een booster schelen.

Ik zag op een ander forum iemand die een mooie oplossing met C-rails van Marklin gemaakt heeft en zoiets wil ik eigenlijk ook proberen te maken.

Is er eigenlijk iemand die dit met Geoline wissels gedaan heeft onder het motto: beter goed gekopieerd dan slecht zelf verzonnen.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Geoline wissel ombouwen naar servo besturing
« Reactie #1 Gepost op: 2021-03-11, 15:43:20 »
Willem R,

Even wat opmerkingeg betreffende het verschil van Roco en Digikeijs, je hebt inderdaad gelijk als je zegt dat er een ruim verschil tussen beide merken maar dat je er vier hebt van digikeijs voor de prijs van Roc klopt niet helemaal.
De wisseldecoder van roco heeft 8 dubbelle uitgangen (dus voor 8 wissels) Digikeijs heeft ook 8 dubbelle uitgangen (16 zoals ze dat zelf noemen) ook voor 8 wissels of mogelijk 4 wissels en een paar uitgangen voor bv licht, prijs is wel ongeveer de helft en dus niet 4 voor de prijs van  een enkele wisseldecoder van Roco maar 2.
Nog een aandachtspunt, de aandrijvingen van de wissels hebben bij Roco Geoline hebben allemaal een polarisatie aansluiting voor het hardstuk van de wissel en bij servo's is dat meestal niet het geval en moet je extra componenten erbij aansluiten.

citaat:
Ik zag op een ander forum iemand die een mooie oplossing met C-rails van Marklin gemaakt heeft en zoiets wil ik eigenlijk ook proberen te maken.

Met je vraag of iemand dit ook gedaan heeft met geoline wissels zou het handig zijn om ook aan te geven welke oplossing deze man heeft gedaan zodat wij kunnen zien of dat het ook bij geoline wissels kan omdat Marklin toch een totaal ander systeem is (kent geen en is ook niet nodig dat je daar een Hardstuk polarisatie toepast). Alleen een mooie oplossing kan van alles zijn.

Nog een persoonlijk advies, Als je de wissels en rails nog moet aanschaffen dan zou ik overwegen om geen Roco geoline te nemen, de kunstof bedding zijn zeer breekbaar en gaan snel kapot, kijk liever naar Roco line met zachte bedding.

Doe je voordeel ermee

Gr Piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline WillemR

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: Geoline wissel ombouwen naar servo besturing
« Reactie #2 Gepost op: 2021-03-12, 08:54:45 »
Hallo Piet,

Ik ben bang dat we met een spraakverwarring te maken hebben. Je beschrijft de DR4018 en dat is een schakeldecoder. Ik bedoel de DR 4024 en dat is een servomotor decoder.
Ik zal even zoeken naar het betreffende forumitem, waar ook foto’s bij staan.

Zoals ik het nu uitreken, dan ben je voor een Geoline wissel €80,70 kwijt en dan heb ik het over nieuwprijs.

Bij servobesturing:
Wissel : €24,40
DR 4024 : € 27,95
5 servo’s AliExpress : €6,68
Verenstaal 0,5 mm : €0,50
Aluminium plaatje om servomotor op te monteren €0,50

Per complete wissel komt dit op € 33,35 en dat is een behoorlijk verschil. Een leuk bedrag om in ieder geval een prototype te maken en dan te beslissen of ik er al dan niet mee doorga.

Ik heb al gekozen voor het Geoline spul en ook al gezien dat het kwetsbaar is. Ik ben niet van plan om jaarlijks een compleet nieuwe baan neer te leggen, dus wat ligt heeft dan niet zoveel te lijden. En af en toe sneuvelt er wat en dan vervangen we dat. Het waren partijen via EBay, dus veel en netjes geprijsd, dus als het niet bevalt dan kopen we wel degelijker spul.

« Laatst bewerkt op: 2021-03-12, 09:17:11 door WillemR »

Offline WillemR

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: Geoline wissel ombouwen naar servo besturing
« Reactie #3 Gepost op: 2021-03-12, 09:13:51 »
Hier de link naar het stappenplan voor de servo besturing

https://youtu.be/Gba8cJzoZWA

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Geoline wissel ombouwen naar servo besturing
« Reactie #4 Gepost op: 2021-03-12, 10:15:48 »
Hoi Willem R,

Willem je hebt gelijk het moet de DR 4024 zijn, sorry foutje.

Het is algemeen bekent dat Roco in vergelijking met Digikeijs duurder is maar heeft als voordeel dat het wel allemaal op elkaar is afgestemd al werkt het andere ook prima na de juiste installatie.
Heb je ook gedacht aan de polarisatie van het hartstuk dat nodig is om zeker kleine lok probleemloos over de wissels te laten rijden, Artikel no 4102 van digikeijs kost ongeveer €6.50 per wissel.

Bij Roco kost de Geoline met wisseldecoder ongeveer de prijs die jij aangeeft en met universeel aandrijving en decoder 10836 al minder, ongeveer €58.-
Andere mogelijkheid bij de Rocoline met zachte bedding (optie voor als je in de toekomst iet anders wilt) en met Digital-Weichenantrieb Art. Nr.: 42624, deze kost dan totaal ongeveer €49.00 incl polarisatie van het hardstuk.

Zomaar even wat voorbeelden, er is veel keus en die bepaal je zelf

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline WillemR

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: Geoline wissel ombouwen naar servo besturing
« Reactie #5 Gepost op: 2021-03-12, 12:09:06 »
Ik heb een z21 start met Multimaus om e.e.a. Uit te proberen. De z21 wil ik vervangen door de Digikeijs DR 5000 centrale, dus wat houd me dan tegen om verder alleen met Digikeijs spullen verder te gaan.... toch?

Polarisatie van het hartstuk hoeft niet, maar is wel wenselijk. Ik denk dat het ook opgelost kan worden met een ‘stay alive’ module aan de loc decoder te plaatsen. Moet er wel ruimte voor zijn natuurlijk....

Maar die 4012 heb je toch ook nodig als je de wissel uitvoert met Roco spullen, of zit ik nu mis? Ik heb nu een stoomloc uit een startset en die rijdt gewoon over de wissel die niet gepolariseerd is, ook kruipend langzaam.

Voor de goede orde: de prijzen zijn in principe bijzaak. Ik ben erg gecharmeerd hoe je een wissel kan laten bewegen met een servo. En ik vind het leuk om te doen om zelf zoiets te maken. De lol voor mij is 80% bouwen en 20% rijden.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Geoline wissel ombouwen naar servo besturing
« Reactie #6 Gepost op: 2021-03-12, 13:12:50 »
Willem R,

Er is niets mis met het gebruik van de DR 5000 centrale, gewoon doen en een beetje experimenteren is ook leuk.
Polarisatie is inderdaad niet altijd noodzakelijk maar kan bij vooral kleine loks die maar op een paar wielen stroom afnemen en dan bij rangeren wenselijk zijn, ook bij rijtuigen met verlichting en stroomafname op een as voor een achter is het raadzaam omdat anders bij het overrijden van het hartstuk de verlichting knippert.

Bij Roco line met bedding en Roco geoline is het nodig om 4102 te gebruiken, bij de Roco line met zachte bedding zit de polarisatie in het wissel ingebouwd en werk zelfs als je geen elektrische aandruiving en met de hand bediend, Bij de Roco geoline zit de polarisatie in de elektrische aandrijving en wordt met een stekkertje daarin verbonden met de rails, stekker een draadjes zijn voorgemonteerd onder het wissel.
Dit gewoon ter oriëntatie wat mogelijk is en gewoon doen wat je zelf leuk vindt.

Met servo's kan het prima en met als voordeel dat de wissel langzamer en natuurlijker omgaat.

Dit alles gewoon als info

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Geoline wissel ombouwen naar servo besturing
« Reactie #7 Gepost op: 2021-03-13, 09:58:28 »
Beste Piet en Willem R,

Ik moet jullie toch over het hart strijken dat de DR5000 met zijn mooie specificaties, toch niet wat er beloofd is!?.

Je kunt beter met de z21 of Z21 verder gaan dan met de DR5000.

De randapparatuur van Digikeijs zoals schakel module, en de s88n standaard is goed, maar de DR5000 is de bottleneck.

Ik schrijf hier ook echt om jullie ervoor te waarschuwen om teleurstelling te voorkomen.

De DR5000 is niet geschikt voor middel tot grote banen, slechts geschikt voor kleine banen.
De Firma Huider in Heerhugowaard heeft destijds met zijn 35 meter lange baan Digikeijs gebruikt en onmiddellijk ervan afgestapt en is overgegaan naar Bidib systeem.

Ik heb 4 jaar lang met Digikeijs systeem gebruikt en de grootste problemen met het Loconet dat gekoppeld wordt met de DR5000. Ik beschik over een baan van meer dan 85 vierkante meter.
4 jaar niks anders dan ellende. En ik ben 4 jaar terug geworpen naar 0. Alles wat digitaal weer opnieuw van de grond moeten opbouwen.
Er zijn al diverse Nederlandse trein handelaren van DR500 digikeijs afgestapt.

In Engeland is een onderzoek geweest naar de data verkeer van de DR5000 en vergeleken met de specificatie. Droevig van woorden.
Die data verkeer heb ik met mijn elektrotechnische ex-collega's van mijn ex-wergever onderzocht. Ik moet de Engelse onderzoekers gelijk geven.
Dat is een keiharde conclusie vastgesteld.

Wat houdt dat in, hoe meer je aan de DR5000 rand apparatuur aansluit, s88n, DR4024,  DR4018, enz.
Dan zijn er minder data's beschikbaar om treintjes te kunnen rijden, gevolg is dat er slechts maximaal 4 treintjes kunnen rijden en de 5de trein slaat de PC echt plat!. (De les heb ik hieruit geleerd dat de USB nogal vervelend kan uitpakken met Win10 Update en beter via Netwerk kabel kan verbinden, de z21 of Z21 heeft dat!?)

Dit is geen nep verhaal wat ik verkondigd, maar mijn ervaring is hier om jullie ervoor te waarschuwen.
Ga A.U.B. goed orientieren wat je neemt, het spreekwoord "goedkoop is duurkoop" en kies producten die de grote van de baan bepaald.

Ik meen het oprecht hoeveel hobbyisten teleurgesteld zijn en hun hobby hebben moeten beëindigd. Ze zitten met een onverkoopbaar producten.

Er zijn ook hobbyisten die 3 a 4 DR5000 hebben ingezet, hetgeen maar 12 treintjes kunnen laten rijden en maximale bezetting  aan rand apparatuur. Het rekensommetje wordt dan 4x €180= € 720.= .
En wat kost een Z21 centrale?.

Denk daar maar eens goed overna.

Voor kleine baantjes is de DR5000 goed, mits er maar geen al te grote inzet van rand apparatuur zodat er data ruimte overblijft voor meerdere treintjes te kunnen rijden.
In onze Modelbouw cluppie is zo'n baan nog in de aanbouw.

Met vriendelijke groeten,

Jan S
« Laatst bewerkt op: 2021-03-13, 10:12:49 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Geoline wissel ombouwen naar servo besturing
« Reactie #8 Gepost op: 2021-03-13, 11:22:00 »
Jan S,

Dank voor de info.
Een heel verhaal en al met al niet zulke beste resultaten.
Zelf gebruik ik geen DR 5000 en verder tot nu toe helemaal niets van Digikeijs, en ben ook niet van plan om de DR 5000 aan te schaffendit dit komt omdat ik vanuit het verleden nog veel spullen van Roco op voorraad heb, wel staat de Z21 op mijn verlanglijstje maar ik heb nog 4 centrales in de kast liggen (voorgangers van de Z21) en vindt het ook geld verspilling om die zomaar ongebruikt te laten liggen terwijl ze het nog prima doen. De app via de tablett of smartphone gebruik ik ook niet.
Ik gebruik dan bijna uitsluitend componenten van Roco en die zijn op elkaar afgestemd en geven zelden problemen.

De voorgaande berichten waren meer bedoeld met betrekking tot de wissel en wat daar de mogelijkheden van zijn en de voor en tegens
Maar zoals gewoonlijk wordt verhaaltje steeds uitgebreider en dat moet ook kunnen, hoe meer info hoe beter
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2021-03-13, 11:47:58 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Geoline wissel ombouwen naar servo besturing
« Reactie #9 Gepost op: 2021-03-13, 12:16:44 »
Hallo Piet,

Ik doelde op de twee onderstaande berichten.

Citaat

Willem schreef:
Ik heb een z21 start met Multimaus om e.e.a. Uit te proberen. De z21 wil ik vervangen door de Digikeijs DR 5000 centrale, dus wat houd me dan tegen om verder alleen met Digikeijs spullen verder te gaan.... toch?

Citaat
Je schreef:
Er is niets mis met het gebruik van de DR 5000 centrale, gewoon doen en een beetje experimenteren is ook leuk.

Dat was de reden van mijn reactie.
Wees echt gewaarschuwd. En ik wil gewoon de hobbyisten aangeven dat je er voorzichtig moet zijn.

Er zal beslist hobbyisten zijn die steen en been ontkennen dat er niets aan de hand is.
Experimenteren met zulke dingen is leuk, voor hobbyisten die verder zijn met electronica die zullen misschien een klein stapje verder zijn, maar data verkeer is een heel ander verhaal.

Zelf heb ik ook de oude IB-IR centrale die gebruik ik om de locomotieven decoders met een decoderprogramma te programmeren.
Ook de oude Rautenhaus systeem gebruik ik straks voor de Bemo baantje.
En nu de nieuwe Lodi systeem die volledig Railcom herkenbaar is, is de nieuwe uitdaging.

De drie bovengenoemde systemen, hebben mij tot tevredenheid gewerkt. Echter door tussenkomst van Digikeijs was dit de aller slechtse ervaring, met mijn ervaring sinds 1980.

Maar Willem R maakt daar keuze in om zijn hobby een groot plezier mee te willen doen. Dus geen hartstukpolarisatie e.d. dingen is prima te doen met een goed geteste centrale die langer wat op de markt staat. Alles wat nieuw op de markt is, zijn geheid met kinderziektes.

Het spreekwoord die je wel kent.
Gooi geen ouwe schoenen weg, voordat je een nieuwe koopt.

Je bewaart ook je oude schoenen, net als ik, dat komt ergens nog wel pas, hetzij met beperkingen. ;)

Mvg,

Jan S
« Laatst bewerkt op: 2021-03-13, 12:42:40 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline WillemR

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: Geoline wissel ombouwen naar servo besturing
« Reactie #10 Gepost op: 2021-03-13, 17:11:57 »
Hoi Jan en Piet,

Dank voor jullie ‘waarschuwingen’, ik zit mezelf nu achter de oren te krabben want blijkbaar is mijn plan toch niet zo goed. Het concept van Digikeijs is naar mijn mening geniaal, blijkbaar de uitvoering wat minder. Als de architectuur van de hardware niet goed is, dan gaat het inderdaad nooit wat worden. Als de bus het dataverkeer niet aankan, dan heb je niks aan zo’n apparaat. Ik ben ‘om’ en loop er dus maar met een grote boog omheen.

Eigenlijk hoor ik alleen maar goede dingen van de z21, en voorlopig zal dat ding waarschijnlijk meer kunnen dan ik nodig heb. Ik blijf daar dus maar bij en loop ik tegen beperkingen aan, dan kan ik altijd nog naar de grote broer, Z21 overstappen.

Maar met de wisselombouw ga ik wel verder en zal tijdens de bouw wel foto ‘s maken en als het werkt een compleet verhaal van maken.

Polarisatie van de wissel moet nog maar even wachten. Ik zal in ieder geval tijdens het bouwen er rekening mee houden zodat dit naderhand alsnog gemaakt kan worden als een ‘stay alive’ module niet past of niet voldoet.

Nogmaals bedankt voor de uitleg.

Groet,
Willem

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Geoline wissel ombouwen naar servo besturing
« Reactie #11 Gepost op: 2021-03-13, 17:47:09 »
Beste Willem,

Als je bij Roco wilt houden, en je de gelegenheid hebt om een Z21 uitbreiding te doen, kan van daaruit nog altijd bijv. de s88 van vreemde merken gebruiken. Ik zeg altijd goed laten informeren.

Zelf gebruik ik de Lodi systeem met hun s88n-2 bezetmelders. S88n-2 betekent standaard s88, de n staat voor Netwerk aansluiting en 2 betekent dat er twee draden zijn toegevoegd voor de Railcom erkenning. In die zelfde s88-Commander centrale kunnen ook gewone standaard s88n aangesloten worden. Zo heb ik van digikeijs de DR4088-Opto aangesloten, dat gaat goed.

Met betrekking tot jou eigenlijke vraag Ombouw van jou geowissels naar servo sturing, is een creatieve bezigheid. En ben ook benieuwd hoe je dat doet.
Heb eerlijk gezegd nog niet iemand gezien die dat doet.

Mvg,

Jan S
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline WillemR

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: Geoline wissel ombouwen naar servo besturing
« Reactie #12 Gepost op: 2021-03-21, 17:25:47 »
Zo, na een hoop ‘off topic’  heen en weer gepraat maar weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp.

Ik wilde de wissel zelf eigenlijk onberoerd laten, zodat je altijd nog weer terug kan naar de originele wisselbediening. Ik heb eerst een mal van papier gemaakt om de vorm van de servo ‘adaptor’ te bepalen. Vervolgens deze mal overgetekend op een stukje plexiglas. Je kan daarmee exact de gaten aftekenen en mooi passen.

Ik had nog wat ijzeren strip van 1 mm dik liggen, wat ik mooi kon gebruiken. Allereerst een hoek van 90 graden gebogen in de bankschroef en plek voor de servo met een klein slijptolletje eruit geslepen. Vervolgens met behulp van de plexiglas mal alle gaatjes afgetekend en met de Dremel geboord. Het resultaat is te zien op de foto’s.
De arm van de servo wordt met behulp van een 0,5 mm verenstaal draadje aan het bedienings lipje van de wissel bevestigd. Dat kan nu nog niet, want eerst moet de servo nog afgesteld worden met een bestelde Arduino one, maar die moet nog binnenkomen.

Wat moet er nu nog gebeuren:
Ik heb een DCCnext wisseldecoder van Arcomora besteld. Dit is een Arduino one met een extra boardje erop voor de communicatie met een DCC centrale. Niet moeilijk gedaan met zelf solderen, want voor € 12,50 zetten ze hem voor je elkaar en dan kost hij € 33,40 inclusief verzendkosten. Voor de eerste keer niet knoeien met een te warme soldeerbout met dit soort dingen, liever een getest apparaat. Helaas waren niet alle onderdelen voorradig, dus daar moet ik even op wachten.

Ondertussen kan ik mooi beginnen met de ‘serieproductie’ van de servohouder. Ik heb er nu eentje gemaakt voor een linkse wissel, eens kijken of ik dezelfde mal kan gebruiken voor een rechter. Ik hoop dat dit simpel is door hem gewoon om te draaien, maar dat gaan we nog zien.

Wat heb ik tnt uitgegeven:

5 servo's via Aliexpress :                       € 6.68
1 meter verenstaal 0.5 mm bij Conrad:  € 0.45
Arduino DCC next :                                 € 33.40 (= € 2.07 per wissel)

Wordt ongetwijfeld vervolgd..... :)
« Laatst bewerkt op: 2021-03-21, 17:48:02 door WillemR »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Geoline wissel ombouwen naar servo besturing
« Reactie #13 Gepost op: 2021-03-21, 18:41:03 »
WillemR

Ziet er goed uit, succes verder

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline WillemR

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: Geoline wissel ombouwen naar servo besturing
« Reactie #14 Gepost op: 2021-04-02, 22:24:00 »
Weer even een update:

Tegen alle adviezen in van Jan S heb ik toch een Digikeijs DR5000 aangeschaft. Mocht ik problemen krijgen, dan koop ik gewoon iets anders. Ondertussen heb ik alles in huis om het eerste prototype werkend te krijgen. Ik heb een testopstelling gemaakt die bestaat uit:
-12 volt voeding voor de DCCNext
-5 volt voeding om de servo's van prik te voorzien
-DR5000
en de nodige kabels natuurlijk.

En verdomd: het werkt zomaar!

Ik heb een filmpje gemaakt, zonder geluid verder om e.e.a. te verduidelijken.

https://youtu.be/CkLmr6KZeEk