Auteur Topic: switchpilot 3 servo  (gelezen 6489 keer)

Offline vanslambrouckr

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #15 Gepost op: 2023-12-10, 17:07:14 »
Hallo Piet,

Het gaat om 2 aparte problemen:

1) 1 ik heb 1 wissel die af en toe te laat schakelt, waardoor de trein mis rijdt.
Deze 3weg wissel heb ik omcirkeld om de afbeelding.

2) In onderstaande afbeelding, ziet u 3 omkaderde blokken.
Hierbij is het probleem dat:
- vanuit nr 3 niet naar nr 1 gereden kan worden
- vanuit nr 2 niet naar nr 1 gereden kan worden

In de bijlage heb ik ook de baan toegevoegd (hier heb ik de extensie .yrrg aangepast naar .txt om dit te kunne opladen, deze extensie moet u dus zelf terug toevoegen

Offline vanslambrouckr

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #16 Gepost op: 2023-12-10, 17:59:20 »
Het probleem met de wissels die soms te laat schakelen komt eigenlijk op verschillende plaatsen voor.
Heeft iemand een idee waaraan dit zou kunnen liggen?
Alle waardes ivm schakeltijden in de CS3 / traincontroller staan op de standaardwaardes.
Zou het hier iets mee te maken kunnen hebben?

« Laatst bewerkt op: 2023-12-16, 12:44:11 door vanslambrouckr »

Offline vanslambrouckr

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #17 Gepost op: 2023-12-18, 20:07:34 »
@P.Heinst Heb jij een idee waar ik kan beginnen zoeken om dit op te lossen?

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #18 Gepost op: 2023-12-18, 21:50:48 »
Rik
Sorry mar ik ben de laatste dagen  erg druk geweest met wat privé zaken en zo niet toegekomen aan de vraag

Wil je mij het banenplan toe sturen zoals het is  met de aanduidingen yrrg  de aanduiding txt kan ik op dit moment niks mee doen  zal dan de komende dagen kijken of ik iets kan vinden

Groetjes Piet
« Laatst bewerkt op: 2023-12-19, 09:20:05 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #19 Gepost op: 2023-12-19, 09:22:15 »
Als je het banenplan op dit forum wilt plaatsen dan moet je deze eerst comprimeren met bv win zip, een zip bestand kun je wel meesturen.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline vanslambrouckr

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #20 Gepost op: 2023-12-19, 20:09:12 »
Hallo,

In de bijlage vindt u de baan in zipformaat.
Excuseer voor mijn ongeduld, ik dacht gewoon dat je dit over het hoofd gezien had omdat ik er ook niet meteen op reageerde.

Mvg
Rik

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #21 Gepost op: 2023-12-19, 20:57:21 »
Rik,

Blok b1  daar is iets mis mee, wat kan ik nog niet precies zeggen maar verwijder dat blok en teken dan een nieuw blok erin en dan zal het wel mogelijk zijn om van 2 naar 1 te rijden en ook van 3 naar 1 te rijden.
Zorg wel als bij het verwijderen van Het blok dat de rails die er onder ligt wel gesloten  is voordat je er een nieuw blok in zet, komt wel eens voor dat bij het verwijderen ook een stuk rails ook weg is  deze eerst weer compleet maken


zoiets heb ik al eens eerder meegemaakt maar wat de juiste oorzaak is kan ik nu nog niet zeggen, voorlopig dit en het andere zal ik morgen even naar kijken,,

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2023-12-19, 21:39:40 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline vanslambrouckr

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #22 Gepost op: 2023-12-19, 21:51:10 »
Hallo,
Ik kan dit ook pas morgen proberen maar alvast bedankt voor jouw antwoord!

Offline vanslambrouckr

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #23 Gepost op: 2023-12-20, 19:02:26 »
Het probleel met blok 1 is inderdaad opgelost door deze blok opnieuw te maken.

Het vreemde probleem met de wissels die af en toe niet schakelen (90procent wel, 10 procent niet) blijft spijtig genoeg aanhouden sinds de aanpassingen.




Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #24 Gepost op: 2023-12-20, 22:28:20 »
Rik

Een probleem opgelost  fijn
Voor de wissels ben ok vandaag niet aan toe gekomen, de hele dag van huis geweest en nu pas thuis  ik kijk de komende dagen  of ik iets kan ontdekken.

Mogelijk kun je wat aanwijzigingen geven op de volgende vraag.
Het te laat schakelen gebeurt dat steeds op dezelfde lok die bv snel rijd en niet met een lok die langzamer rijd.
Het te laat schakelen van de wissels gebeurt dat ook in traincontroller op het beeldscherm en op de baan op hetzelfde moment of schakelen de wissels op het scherm in traincontroller wel om maar op de baan wat later.


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2023-12-21, 10:27:34 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline vanslambrouckr

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #25 Gepost op: 2023-12-21, 19:30:27 »
Hallo
Het probleem zit bij de omcirkelde 3weg wissel.
Het gebeurt vaak dat bvb een route naar de het bovenste spoor gepland is, maar de trein rijdt naar het onderste spoor.
Wanneer dit voorvalt controleren wij de stand van de 3weg wissel, en in sommige gevallen staat deze in de juiste stand, maar reed de trein toch mis. In andere gevallen staat de 3 weg wissel mis.

Omdat de wissel soms juist staat dacht ik dat het een probleem met de wissel zou zijn, en wij hebben er reeds een servo ingebouwd ipv een wisseldecoder, in de hoop dat dit het probleem zou oplossen, maar blijkbaar niet.

Hopelijk is dit duidelijk genoeg

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #26 Gepost op: 2023-12-21, 19:39:03 »
Hoi Rik.
Ik ben nog niet boven geweest om te kijken, maar je schrijft een servo of een wisselaandrijving maar bij mijn weten (en nu weet ik van marklin niet zo veel) is het zo dat je bij één drieweg wissel  2 wissel aandrijvingen nodig hebt, het zijn 2 wissels in een

Dus mijn vraag heb je twee aandrijvingen of een op de wissel zitten.
Zal straks eens bij msrklin kijken dan leer ik ook weer wat.
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2023-12-21, 19:42:20 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline vanslambrouckr

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #27 Gepost op: 2023-12-21, 19:47:36 »
We hebben 2 servos ingebouwd in de 3 weg. Als we via traincontroller het schakelen testen, werkt dit goed. Enkel bij het geautomatiseerd rijden doet het probleem zich voor.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #28 Gepost op: 2023-12-21, 20:15:40 »
Rik

kijk eens naar de rode en groene stippen bij de  instellingen en kijk of de stand van de wissel op het scherm en op de baan met elkaar overeen komen en anders de groene en de rode wisselen bij de stand die niet goed is
Wat mij opvalt is dat je bij de twee onderste rode geen groen bij hebt staan, zet daar ook groen bij of soms een rode maar er moet wel iets aangegeven worden, nu zijn ze niet geactiveerd

« Laatst bewerkt op: 2023-12-21, 20:18:15 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline vanslambrouckr

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re: switchpilot 3 servo
« Reactie #29 Gepost op: 2023-12-24, 16:26:07 »
Hallo,
Het lijkt opgelost te zijn met het wijzigen van die stippen zoals je voorstelde. Enorm bedankt !