Ter leer en vermaak...... 
Nu de temperatuur op zolder het nog toelaat, afgelopen weekend nog maar eens proef gereden met een 10 tal treinen.
En dat het testrijden altijd wel iets oplevert, bleek dit weekend wel weer.
Nadat de baan vandaag een kwartiertje draaide, stopte de boel spontaan.
Geen foutmelding, Koploper werkte nog steeds, communicatie was er nog, geen alarm melding op de Z21 centrale.
En toch stopte de boel.
Na pak hem beet een minuut begon de boel weer spontaan te rijden.
Geen idee wat er aan de hand was.
Na 5 minuten weer hetzelfde probleem.
Alles nagezien, communicatie, temperatuur van de centrale, bedrading tussen de verschillende componenten, niets kunnen vinden wat roet in het eten kon gooien.
Dan maar eens in de instellingen van de centrale gedoken.
Na herhaalde malen, na nieuwe instellingen, opnieuw testen, maar nog steeds geen oorzaak gevonden.
Totdat er bij een spontane stop twee rijtuigen op een detectie rails bleven staan.
Vreemd, hier brand de verlichting wel van terwijl er verder op de baan totaal niets nog licht voerde.
Overal was de front verlichting van de locs uit, nergens brand nog een binneverlichting in een rijtuig.
Hoe kan dat dan?
De oorzaak bleek te zitten in een brugcel die de niet gedetecteerde stukken in de baan van digitale spanning voorziet.
Deze was best wel warm.
Hoewel de brugcel een stroom van 6 Ampere kon verwerken, was deze blijkbaar toch niet helemaal lekker.
Leek wel thermisch beveiligd of zoiets.
Nadat deze was vervangen waren de eerste testen bevredigend.
De afgelopen avond verder getest en na 2 uur met 8 treien te hebben gereden heeft alles zonder problemen gedraaid.
Heeft me uren gekost om het probleem te localiseren en wie rekend er nou op dat een dergelijke brugcel dit soort problem kan veroorzaken.
Zal deze bevinding weer verder verwerken op mijn website.
Dus, mocht je ooit een dergelijk probleem tegen komen, kan dit misschien wel je oplossing zijn......