Auteur Topic: Roco 10764 koppelen met 10761  (gelezen 35236 keer)

Offline Syntus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 15
  • Waardering: 0
Roco 10764 koppelen met 10761
« Gepost op: 2010-05-02, 14:27:56 »
Hallo,

Ik ben sinds kort met een Roco-startersset en Koploper aan het rijden.
Tevens heb een een programma gezien om via de 10761 locs te programmeren en uit te lezen.
Alleen is nu mijn vraag kan ik de oude(10761) ook met de nieuwe (10764) aan elkaar koppelen zonder problemen.
Als dit mogelijk is ga ik op zoek naar een 10761 en kan deze teven gebruiken om meer voeding te hebben.
Alvast dan k voor de hulp.

Groeten Adrie   8)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Roco 10764 koppelen met 10761
« Reactie #1 Gepost op: 2010-05-02, 16:55:28 »
Hallo Adrie,

Welkom op het forum van Dutchroco.

Eerste even een paar vraagjes,
Gebruik je nu voor het rijden met de startset en Koploper een tussen printje van Wim Ros.
Welk programma bedoel je om te programmeren en uit te lezen?

Het onderling koppelen van de versterkers van Roco heb ik zelf ook als een gedaan en dat werkt, heb dan wel steeds dezelfde genomen, twee 10761 of twee 10764.
Roco ondersteunt dit niet en geeft dan ook geen garantie.
Er zijn dan ook soms wat problemen met de kortsluitbeveiliging, het is al meerdere malen bij andere gebruikers voorgekomen dat er rook uit de versterker is gekomen (stuk dus) heb ik zelf niet gehad.
Ik gebruik dan ook 2 boosters voor meer vermogen.
Het werkt wel twee 10761 of twee 10764 maar er zit een risico aan 

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Syntus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 15
  • Waardering: 0
Re:Roco 10764 koppelen met 10761
« Reactie #2 Gepost op: 2010-05-02, 19:35:32 »
Hallo Piet,

Ja ik gebruik de s88XpressNetLi van Wim Ros, en het programma is Prolok van Borrman.
Het onderling koppelen van verstekers is volgens Roco-handboek geen probleem maar daar komt het, het zijn in dit geval 2 verschillende. Dit koppelen kan dacht ik ergens gezien te hebben tot 4 sets.
De 10764 zat in mijn startersset maar via de 10761 kan ik middels Prolok de decoders lezen en programmeren.
Als ik het ook goed gezien heb op de tekeningen ergen op het net moet men wel bijde (2-rail rijder) staven isoleren en dan zou het geen probleem moeten zijn, weet jij raad.

Groeten Adrie  ???

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Roco 10764 koppelen met 10761
« Reactie #3 Gepost op: 2010-05-02, 20:32:53 »
Adrie,

Er staat in de handleiding en ook in andere documentatie dat de versterker 10761 en de versterker 10764 niet mogen worden gebruikt als booster (2e versterker) hiervoor heeft Roco een Booster onder no 10765, deze ziet er van buiten bijna hetzelfde uit.
Kijk maar een goed dan zie je dat er iets ander aansluit mogelijkheden zijn
 Bij het gebruik van een extra booster (ook als je hiervoor de 10761 of 10764 gebruik op eigen risico) moet je inderdaad beide railsen onderbreken en isoleren.

Er kunnen in totaal aan de versterker (10761 of 107640) 3 boosters worden gekoppeld en dat nog niet genoeg is omdat je een hele grote baan hebt dan kun dit nog verder uitbreiden met een remgenerator 10779 en vervolgens weer 3 boosters en dan weer een remgenerator en dan weer 3 boosters enz.
Alle versterkers en boosters moeten een eigen trafo hebben, dus niet twee op een trafo.
Als je bij gebruik van meerdere versterker en of booster en je krijgt kortsluiting als de trein bij de isolatie de scheiding overrijd dan zijn de versterkers/boosters niet in fase en moet je bij een de uitgang/aansluiting naar de rails omdraaien.

Hoopt dat dit verhaaltje een beetje duidelijk is, ander dan hoor ik het wel.

Gr Piet


Het programma Prolok ken ik niet maar het zal ongetwijfeld werken, zelf heb ik rocomotion en daarmee programeer ik en lees uit
« Laatst bewerkt op: 2010-05-03, 10:30:21 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Syntus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 15
  • Waardering: 0
Re:Roco 10764 koppelen met 10761
« Reactie #4 Gepost op: 2010-05-02, 23:00:31 »
Piet,

Ik ben al eens eerder hier mee bezig geweest maar heb nog her en der wat bedenkingen, ook jij heb je er mee bemoeid als ik me niet vergis.
Maar als ik alles een beetje begrijp kan ik bv. 3 X de 10764(incl. trafo) op elkaar aansluiten met voor elke 10764 een geschieden baanvak en alle 3 de booster out met elkaar 1 op 1 verbinden zodat polarisatie geen probleem is.
Van de stekker naar de baan (track) is de onderste of de bovenste +.  zie ook deze link.

Groeten Adrie

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20010.0.html :P

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Roco 10764 koppelen met 10761
« Reactie #5 Gepost op: 2010-05-03, 15:21:42 »
Hallo Adrie,

Ik ben er inderdaat al een mee bezig geweest.
Je kunt 3 x 10764 op elkaar aansluiten zoals aangegeven in het plaatje in de link die jij noemt (Antwoord 38), in het plaatje zijn de rails maar aan een zijde onderbroken en ik weet niet of dt nu de juiste manier is. Ik heb zelf altijd de rails aan beide zijde onderbroken.
Zorg er wel voor dat je de terugmelders ook aansluit aan dezelfde stroomkring (baanvak) als waarvan je de voeding voor de terugmelders haalt.
Als je kortsluiting krijgt bij het overrijden van de scheiding dan zijn de stroonkringen niet in fase en kun je bij een van beide de track stekkertje omdraaien.
Overigens heb ik hier alleen maar wat mee geexpirimenteerd en heb er verder niets mee gedaan, de printjes van Wim Ros liggen bij mij dan ook gewoon werkeloos in de kast.
Ik rij met de orginele versterker 10764 en meerdere boosters 10765 van roco en rocomotion.
Roco geeft geen garantie op het gebruik van versterker 10764 als deze als booster wordt gebruikt, maar ja zo duur zijn ze als gebruikt nu ook weer niet als er een stuk gaat.

Gr Piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Syntus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 15
  • Waardering: 0
Re:Roco 10764 koppelen met 10761
« Reactie #6 Gepost op: 2010-05-03, 21:08:08 »
Hallo Piet,

Ik zelf had in gedachte om mijn baan in 2 te delen, de totale rijlengte zal gaan worden circa 50 meter totaal.
Als ik 2 sets heb en deze op de overgang bijde staven isoleren, als er dan een trein overheen gaat en die maakt sluiting dan zal ik van 1 de stekker omdraaien waarmee als het goed is dan het euvel verholpen is. Dan heb ik bij elkaar ruim 6 Amp, dat lijkt me wel genoeg.
Weet jij welke pool van de track-stekker de zogenoemde + moet zijn.
En dan had ik nog 1 vraagje als dat mag, welke print? ik had al gekeken maar kan niet echt vinden wat je bedoeld.
Verder rij ik nu met Koploper en 2 multimaus aan de set, en ik moet zeggen dat ook mijn zoontjes ( 4 en 6 ) dit SUPER COOL vinden. Is het trouwens beter om deze eens te updaten?

Groeten Adrie ::)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Roco 10764 koppelen met 10761
« Reactie #7 Gepost op: 2010-05-03, 21:34:32 »
Hallo Adrie,

Op de vraag welke pool van de track uitgang de + is kun je zo niet zeggen, digitale stroom is een vorm van wisselstroom en heeft dan ook geen echte + pool, is ook niet nodig om te weten doe van beide de b.v bovenste uitgang aan de zelfde kant van de rails, als er kortsluiting ontaaat bij het overrijden kun je altijd nog een van de twee omdraaien.
De printjes die ik bedoel heb ik even rood omsimgeld op de tekening.

Bij het gebruik van 2 versterkers heb je geen 6 Amp ter beschikking, maar je hebt twee stroomkringen van ieder 3 Amp, ja mag dit niet bij elkaar optellen maar je kunt zo wel het aantal treinen die je wilt laten rijden verdelen over twee stroomkringen waardoor je er meer tegelijk kunt laten rijden.

Voor het update, kijk eerst welke versie de multimausen nu hebben, laatste versie is 1.02
Als het een andere versie bv 1.01 dan kan het zijn dat update beter is maar dat is ook weer afhankelijk wat je er mee doet.
Met welke taal gebruik jij de multimaus.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Syntus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 15
  • Waardering: 0
Re:Roco 10764 koppelen met 10761
« Reactie #8 Gepost op: 2010-05-04, 19:47:16 »
Hallo piet,

Wat de printen betreft heb ik bijna de zelfde alleen van een ander maar ook 16 voudige stroomdetectie bezetmelders.
Ook weet ik dat ik niet het stroom bijelkaar mag tellen omdat de banen gescheiden zijn maar weet dat ik totaal over het gehele plan ruim 6Amp. heb. Het is ook mogelijk om per bezetmelder een eigen voeding te geven dus tot 16 voedingen per bezetmelder in mijn geval.

De bijde multimausen staat nog in Duits, Nl zit er nog niet in en voor de versie zal ik eerst het handboek moeten raadplegen van waar ik het moet vinden. Verder rij ik handmatig alleen de loc op dit moment maar ik weet niet of dit met Koploper beperkingen geef omdat ik ook al gelezen had dat het beter is om bv. de TC of IB de updaten zodat Koploper meer mogelijkheden krijgt.  Wat hier geheel van waar is weet ik niet zo precies.


Groeten Adrie :)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Roco 10764 koppelen met 10761
« Reactie #9 Gepost op: 2010-05-05, 15:18:22 »
Hallo Adrie,

Mij ging het alleen maar om welke taal je gebruikte met de Multimaus, het is zo dat een update gemakkelijk zelf kan worden gedaan als je beschikt over een interfce 10785 (Rocomotion)
Het is alleen niet mogelijk om dit met de 10875 in het Nederlands te doen, Roco heeft deze update file niet vrij gegeven, in het Duits, Engelsl Frans en Italiaan wel. waar om deze niet is vrij gegeven is een beetje vaag, heeft met rechten te maken voorzover ik weet.
Ik heb wel een 10785 en kan deze data update naar een van deze talen. als het nodig is kan ik je daarbij van dienst zijn.

Roco heeft voor de nieuwe draadloze interface 10832 de update file wel vrij gegeven, was niet de bedoeling zo heeft de duitse vertegenwoordiger van roco mij verteld, maar ja hij staat nu op de site, met deze interface kan het wel in het Nederlands maar die heb ik nog niet, komt nog, even sparen.
Als je Nederland wilt moet je deze via de winkel opsturen naar Roco, Is kosteloos

Update naar de nieuwste versie 1.02 heeft alleen maar alleen maar zin als niet alles goed gaat met de huidige, wat kan er mis gaan, b.v
Als U decoders heeft die met F13 tot F20 bedient moeten worden en het wil niet.
ALs u problemen heeft om decoders die niet van Roco zijn en die zich moeilijk of niet laten programmeren
Als U meer als 10 terugmeldmodule 10787 van Roco gebruikt. Van ander of met koploper wordt niet over gesproken
Als de in Rocomotion lichte de blokken rosa op als ze niet bezet zijn.
Dit zijn de belangrijkste punten

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Syntus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 15
  • Waardering: 0
Re:Roco 10764 koppelen met 10761
« Reactie #10 Gepost op: 2010-05-05, 19:40:23 »
Hallo piet,


Ik ben even met de multimausen bezig geweest en zie dat ze beide v 1.2 hebben alleen de 1 heeft geen Nl-taal.
Dit is de gene uit de startersset, de andere heb ik dit voorjaar gekocht in de rijnhal voor 35,- euro, was dacht ik geen slechte deal.  Verder had ik ook nog de vraag of je op de Roco-wisseldecoder bv de wisselmotoren van Conrad kon aan sluiten. Dan heb ik het over de Roco artikelnr. 10775 en de Conrad artikelnr 219999, en hoe wordt dan het een en ander aan elkaar verbonden? Stel ik zou die eene maus in het NL willen, zou ik een keer een afspraak met jou kunnen maken.
Als ik het goed heb zit jij net aan de de andere kant van het pontje van Doornenburg.

Groeten Adrie 8)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Roco 10764 koppelen met 10761
« Reactie #11 Gepost op: 2010-05-05, 21:05:01 »
Hallo Adrie,
Aller eerst de gekocht multimaus voor €35.00 is beslist niet te duur.
De ene die geen NL taal heeft kan ik niet voor je update, de mogelijk die ik heb met mijn 10785 is dat het update wel gaat maar dan alleen in een van de genoemde talen, Duits, Engels, Frans of Italiaans.
Ik heb nog geen nieuwe interface 10832 waarbij het wel mogelijk is.
Ik kan wel eventueel met je afspreken dat wanneer ik weet dat ik in een van de komende maanden op bezoek ga bij een van de digitale infodagen in Duitsland dat ik dan de Multimaus meeneem en even update, dat kan wel, ik weet nog niet precies wanneer maar dat kan ik dan wel laten weten.
De Duitsche technische man die daar aanwezig is die doet dat dan ter plaatse, is 10 sec werk en is gratis.
Eventueel kun je dan van mij wel tijdelijk een andere multimaus krijgen tot de ene is geupdate.

De wisselmotor van Conrad 219999 kun je niet aansluiten op de wisseldecoder 10775 van Roco.
De 219999 is een motor (servo) en de 10775 daarmee kun je alleen maar aandrijvingen met een spoelen mee bedienen.
Roco komt dit jaar wel met een nieuwe wisseldecoder uit de 10778 en voor zover ik weet kun je daar wel motoren mee aan sturen, maar daar heb ik nog geen verdere gegevens van, de prijs zal ongeveer gelijk zijn als de 10775.
Wanneer deze dit jaar uitkomt weet ik nog niet maar is wel toegezegd door Roco.

IK woon inderdaad dicht bij het pontje, om eventueel wat af te spreken is het mogelijk beter dat wij dat doen via Email, mijn Email adres staat in mij profiel.
Was afgelopen zondat nog Herveld op doorreis naar Dodewaard, boogjes kijken maar te druk, mogelijk volgende week opnieuw even kijken
Gr Piet

« Laatst bewerkt op: 2010-05-05, 21:09:50 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Syntus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 15
  • Waardering: 0
Re:Roco 10764 koppelen met 10761
« Reactie #12 Gepost op: 2010-05-05, 21:37:53 »
Piet,

We zullen in komende maanden wel eens wat afspreken, alvast dank voor de info met de DCC-wisseldecoder want als ik de prijs per uitgang tel zit hij vrij laag. Alleen die van LTD en dan het zelfbouw-pakket is een stuk goed koper maar heeft dan weer als nadeel als die ene chip waar de stikker op zit kapat gaat kost het gelijk weer een boel centjes want deze is verder nergens te koop dan bij hun i.v.m beveiligde programmering. En ja de bogenroute hebben we maar 1 X in de 5 jaar en wij gaan morgenavond de route rijden. Verder ben ik op zolder druk aan het bouwen aan mijn nieuwe baan, ik heb nu alleen maar een dubbelovaal. Dit om te proefrijden met Koploper, welke trouwens een nieuwe versie uit heeft.

http://www.pahasoft.nl/

Groeten Adrie  8)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Roco 10764 koppelen met 10761
« Reactie #13 Gepost op: 2010-05-05, 21:43:07 »
Hallo Adrie,

Dat de bogenroute maar eens in de 5 jaar is wist ik niet, bedank voor de tip

Koploper 7.0 had ik al gezien, nog niet geprobeerd.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders