Auteur Topic: keuze van bezet/remmelder.  (gelezen 7032 keer)

Offline Frank

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
keuze van bezet/remmelder.
« Gepost op: 2010-10-14, 11:39:31 »
Hallo hobby vrienden,
Met het digitaliceren van mijn baan ben ik nu zover dat ik bezet/remmelders moet gaan plaatsen. De keuze wordt wel moeilijk i.v.m. de vele aanbiedingen van merken. Wellicht kunnen julie mij helpen een goede keuze te maken. Ik werk met Roco multyMAUS. De diverse merken hebben maar 8 aansluitingen en zijn vrij prijzig. Ik heb gehoord dat Dinamo een melder heeft met 50 posities voor een redelijke prijs. Wat is jullie advies.?
Vriendelijke Groeten Frank

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:keuze van bezet/remmelder.
« Reactie #1 Gepost op: 2010-10-14, 12:00:54 »
Frank,

Het zal mogelijk iets gemakkelijker worden om een antwoord te geven op jouw vraag als je even meedeeld met welk systeem dat je op of aan de computer hebt zitten.

Alleen de Multimaus is onvoldoende, De Multimaus kan ook aan andere systemen dan roco worden aangesloten. Het systeem van Roco met de computer dat Rocomotion 10785 heet, daaraan zul je alleen maar de 10787 kunnen aansluiten, vrij prijzig maar werkt uitstekend.
Mogelijk maak je gebruik van de intellie box of nog een ander systeem, dit beinvloed de mogelijkheden
Wil je de bezetmelders/terugmelding doen met reedscontacten of stroomdetectie.
zomaar wat vragen die van belang kunnen zijn.
Verder is het natuurlijk ook van belang hoe groot is je baan en hoeveel blokken en/of melder denk je nodig te hebben

Gr Piet

 
« Laatst bewerkt op: 2010-10-14, 12:36:36 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Frank

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:keuze van bezet/remmelder.
« Reactie #2 Gepost op: 2010-10-14, 12:48:19 »
Hallo Piet,
Ik werk met iTrain en
Windows 7, S88XoressNet LI, Roco decoder 10775, Roco versterker 10764 en een Roco booster 10765.
Hopelijk heb je genoeg gegevens om mij te kunnen adviseren. Mijn voorkeur gaat uit naar een Dinamo CD 16.
Vriendelijke groet Frank

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:keuze van bezet/remmelder.
« Reactie #3 Gepost op: 2010-10-14, 13:08:07 »
Hallo Frank,

Met het gebruik van iTrain heb ik geen ervaring en weet dus niet hoe of wat je er op aan kunt sluiten.
S88XpressNet Li is een systeem dat als alternatief wordt gebruikt om andere dan Roco software aan te sluiten op de Roco versterker, Hierop kun je de s88... terugmelders aansluiten, per module 16 terugmeldcontacten (stroomdetectie).
Ook met Dinamo CD 16 heb ik geen ervaring, zoals je weet gebruik ik zelf het complete systeem van Roco en gebruik daar Rocomotion bij en sinds kort ook Train Controller Gold.

Heb je de baan al ingedeeld in blokken en deze ook al voorzien van scheidingen tussen de rails voor de stroomdetectie?

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Frank

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:keuze van bezet/remmelder.
« Reactie #4 Gepost op: 2010-10-14, 17:27:59 »
Hallo Piet,
Jammer dat je mij niet verder kan helpen. Ik heb de baan nog niet in blokken in gedeelt, eerst maar eens kijken wat voor'n melder ik ga aanschaffen.
In de bouwmarkt heb ik een splitter gevonden met 3x4 kontakten, deze kan ik goed gebruiken. Er zijn genoeg stekkers te koop met 4,6 of 8 kontakten maar geen splitters of doorverbinders van 6 of 8 kontakten en deze zoek ik nu juist voor aansluiting aan Roco 10764. Heb je nog een suggestie?
Vriendelijke Groeten Frank


Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:keuze van bezet/remmelder.
« Reactie #5 Gepost op: 2010-10-15, 09:45:00 »
Frank,

Kun je mogelijk aangeven waarbij jij de splitter of doorverbinders met 6 of 8 kontakten voor wilt gebruiken, (tussen welke onderdelen) voor de aansluiting met de 10764 en welke andere.
Suggestie, ja die heb ik wel.
Neem een oude print van bv telefoonmoden of andere waar zulke kontakten op zitten ( 6 of 8 ) en desoldeer deze eraf en monteer ze op een klein stukje expirimenteerprint (twee tegenover elkaar of naast elkaar en maak onderling de verbindingen), is goed te gebruiken als het niet in het zicht komt omdat zo,n stukje nooit zo mooi is in het zicht maar kan wel.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2010-10-15, 12:25:40 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Frank

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:keuze van bezet/remmelder.
« Reactie #6 Gepost op: 2010-10-15, 11:47:54 »
Piet dank voor je goede suggestie.
Gr.Frank