Auteur Topic: terugmeldecoder BMD16N-SD  (gelezen 11327 keer)

Offline Frank

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
terugmeldecoder BMD16N-SD
« Gepost op: 2010-11-27, 12:40:24 »
Hallo allemaal,
Voor de terugmelddecoder heb ik gekozen voor een BMD16N-SD van ''Avontuur in miniatuur'' met genummerde aansluitingen 1 t/m 16. Moeten de aansluit nummers dus 1,2.........16 overeenkomen met de nummers die ik aan de melders in mijn banenplan heb gegeven.???????????? Ik werk met het iTrain programma, Roco multyMaus, S88XPressNetLi.
De leverancier van deze decoder heeft geen antwoord op mijn vraag.
Wie kan mij verder helpen??????
Vriendelijke groeten Frank

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:terugmeldecoder BMD16N-SD
« Reactie #1 Gepost op: 2010-11-27, 13:03:23 »
Hallo Frank,

Ik werk niet met iTrain en ken het programma als zodanig niet goed maar volgen mij moet je ook bij iTain de nummers van de melders overeenkomen met de ingang op de print, bij gebruik van meerdere BMD16N-SD wordt er gewoon doorgeteld. Dus bij de 2e print wordt 1-17, 2-18, 3-19 enz.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Frank

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:terugmeldecoder BMD16N-SD
« Reactie #2 Gepost op: 2010-11-28, 14:35:28 »
Hoi Piet,
Waarom is het bij de 2e print niet 2.1--2.2--2.3.............2.16?????. Jouw nummering in je antwoord snap ik niet goed. Ik ben bezig in mijn banenplan alle melders om te nummeren.
Ik hoor nog van je.
Groeten Frank

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:terugmeldecoder BMD16N-SD
« Reactie #3 Gepost op: 2010-11-28, 17:40:05 »
Hallo Frank,

Het staat zo in de handleiding van de BMD16-SD.

De melder worden als een ketting aaneen geschakeld, afbeelding bijgevoegd. uit de handleiding

Nogmaals ik gebruik iTrain niet maar neem aan dat het zo moet als in de handleiding staat.

ps ik heb ook even in iTrain controller gekeken en zie dat bij loconet inderdaad 1.1 t/m 1.16 en dan verder met 2.1 t/m 2.16 gaat enz, mogelijk kun je even informeren bij  de maker van iTrain.

aanvulling: op het voorgaande bij ps
In iTrain kun je onder wijzig - voorkeuren - interface de voorkeur van de terugmelders instellen, geen, 4, 8, 16, 32, 64 of 128,  bij instelling geen wordt er gewoon doorgeteld vanaf 1 t/m (31x16 denk ik)

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2010-11-28, 18:30:03 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Frank

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:terugmeldecoder BMD16N-SD
« Reactie #4 Gepost op: 2010-11-29, 12:04:37 »
Hoi Piet,
Het is mij nu volkomen duidelijk.Dank voor je uitleg. Ik zal de handleiding nog 'n keer goed doorlezen want ik was het in de beschrijving nog niet tegengekomen.
Wat je mij nog mag uitleggen is hoe je het plaatje van de print aansluiting bij je laatste antwoord voegd.
Gr.Frank

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:terugmeldecoder BMD16N-SD
« Reactie #5 Gepost op: 2010-11-29, 13:27:36 »
Hallo Frank,
 
uitleg hoe plaatje toevoegen,
Neem een plaatje met bv jpg bestand en als je die niet hebt van hetgeen je wilt meesturen ga dan alsvolgd te werk,

ik doe het alsvolgt,
Zorg dat het plaatje op je scherm staat bv de handleiding met het juiste plaatje, maak hier een schermafdruk van met de Shift toets en Printscreen toets.
open bewerking progamma bv Paint en doe onder bewerken de opdracht plakken en dan komt de schermafdruk te voorschijn en ga dan naar links boven naar het gestippelde vierkantje en selecteer het gedeelte dat je wilt hebben en druk op Ctrl en c of kopieren onder bewerken, open opnieuw Paint en plak het gedeelte door bewerken en de opdracht plakken, selecteer de juist afmeting en sla dit op onder jpg in een map bv mijn afbeeldingen. en je hebt een afbeelding die je kunt gebruiken

Nu kun je bij een nieuw bericht of antwoord bij Extra optie het jpg bestand als bijlage selecteren of eerst opzoeken met bladeren en dan het gemaakt bericht verzenden en dan moet het erbij staan, je kunt dan het jpg bestand openen of ook door op de afbeelding te klikken.
Maximaal 4 afbeeldingen per bericht, max grote 20480 KB

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Frank

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:terugmeldecoder BMD16N-SD
« Reactie #6 Gepost op: 2010-11-29, 17:35:18 »
Piet ik ga studeren. Je hoort nog van me.
Gr.Frank

Offline Frank

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:terugmeldecoder BMD16N-SD
« Reactie #7 Gepost op: 2010-12-04, 14:42:00 »
Hoi Piet,
Ik heb de terugmelddecoder BMD16N-SD keurig gemonteerd en aangesloten. Het ledje brand dus tot zover gaat het goed. Maar nu komen er toch een paar vragen.
1)  Ik maak gebruik van de 32 pins connectorstrips. (2 pins per nummer). Op pagina 12 van de handleiding staat onderaan, "de pijlen op de printplaat geven de richting aan." Welke richting??? Welke pin moet ik dus gebruiken, de pijl richting ''ingaande" de print of de pijl ''uitgaande'' de print.??
2)  Hoe krijgt het onderbroken of geisoleerde stuk rail z'n rijspanning.??? Als ik e.e.a. heb aangesloten meet  ik op geen enkel onderbroken stuk rail spanning.
3)  In de handleiding staan alleen aansluitschema's met gebruik van Intellebox. Er zijn nog veel meer fabrikaten in de handel. Is er een installatieschema beschikbaar die gebruik maakt van een Roco centrale.
Bij de leverancier van de print kom ik niet verder.
Piet ik hoop dat je verder kan helpen.
Groeten Frank     

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:terugmeldecoder BMD16N-SD
« Reactie #8 Gepost op: 2010-12-05, 14:25:07 »
Hallo Frank,

Heb iets op papier gezet en hier als pdf bestand bijgevoegd.

Kijk maar eens of je er iets van kunt maken, anders hoor ik het wel

Gr Piet

Ps bijlage gewijzigd
« Laatst bewerkt op: 2010-12-07, 11:56:41 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Frank

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:terugmeldecoder BMD16N-SD
« Reactie #9 Gepost op: 2010-12-05, 15:00:24 »
Hallo Piet,
Aan zo'n schema daar heb je tenminste iets aan.
Ik begrijp eigenlijk niet waarom in zo'n handleiding niet meer schema's zijn opgenomen bestemd voor gebruik van andere fabrikaten dan Intellibox.
Dank voor je uitgebreide en duidelijke beantwoording.
Groeten Frank

Offline eric

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 42
  • Waardering: 0
    • heerlensebaan project
Re:terugmeldecoder BMD16N-SD
« Reactie #10 Gepost op: 2011-03-15, 15:08:58 »
hallo medespoorders ....

ik gebruik ook deze bezetmelders en moet zeggen met zeer grote tevredenheid. goede kwaliteit printen en duidelijke soldeer instrukties.
afgelopen tijd heb ik er een 20 in elkaar gezet en zonder problemen, ze werken allemaal.

in de handleiding staat duidelijk te lezen dat de grote pijlen altijd wijzen Naar de centrale.
dus eerste moduul rechts naar centrale de 2e module gaat dan weer naar de 1e module linkerpoort. etc etc
de nummering is natuurrlijk altijd doorlopend ..  1e module 1 t/m 16 2e module 17 t/m 32 etc etc
wanneer je echter een HSI-88 gebruikt is de telling linkerpoort de modules tellen tot aan laatste  , dan de middelste en dan de rechter.
daarom moet je bij de instellingen aangeven hoeveel modules je hebt aangesloten en op welke poort.

bij sommige software mag je bv gebruiken 1.16 en 2.16
1.16 is dan 1e bezetmelder poort 16 en 2e module poort 16. dit is echter geheel afhankelijk van de software. deze telt inwending natuurlijk wel door ...

dus als jij een HSI-88 hebt en je hebt op alle poorten 1 bezetmelder, en je geeft in de software op 2.16 ... dan weet de software automatisch dat hij dan op de middelste poort de 1e module , poort 16 moet hebben.
ook bij Itrain moet je opgeven hoeveel modules je hebt aangesloten en op welke poort van de HSI.

dat er niet voor elke centrale een aansluit voorbeeld staat , lijkt me logisch. dit is naar mijn mening een onbegonnen zaak. want je moet er ook nog eens bij bedenken dat elke centrale ook nog eens boosters kan hebben.

een fout die veel gemaakt wordt is dat men vergeet een massa aan te sluiten. zonder massa geen detectie.

dus je hebt 2 draden vanuit de centrale of vanuit de booster. hiervan gaat er een aansluiting dan naar de gezamelijke signaal aansluiting van de bezetmelder. ( ik ga even uit van de standaard instelling, een signaal per 8 bezetmelders)

vanuit deze bijbehorende 8 poorten ga je dan naar 8 stukken rails (segmenten die geisoleerd zijn tov elkaar) en heb je dus 8 stukken rails waarop het signaal komt. dan moet je natuurlijk nog vanuit deze 8 stukken rails ( een stuk rails is bv een geisoleerd stuk spoor tussen 2 wissels) terug naar de andere draad van je centrale of booster ... dan heb je een gesloten circuit en zouden de bezetmelders moeten werken.

1 - jij hebt gekozen voor de indeling dat je elke bezetmeld poort op een eigen circuit aansluit. dat is leuk dat je dan elke poort bv op een andere booster kan aansluiten, alleen is dat wel veel extra werk en veel meer aansluitdraden.
bij elke pin staat een pijl met de punt naar buiten en een punt naar binnen.
de punt naar binnen moet je dus het singnaal op zetten, dus vanuit booster of centrale een draad
het pijltje naar buiten moet naar de rails.
dan vanuit de rails weer naar de centrale op de andere draad en dan moet het werken

wel altijd opletten dat je bij bv boosters overal dezelfde aansluiting hanteerd , dus bv rechtse draad naar bezetmelders en de linkse draad naar de gezamelijke massa van de rails.

2 - ik denk je hebt geen massa verbinding , oftewel vanaf de rails terug naar de centrale ....

3 - ook de roco centrale heeft naar ik mag aannemen een uitgang met 2 aansluit punten, dus dat blijft hetzelfde ....

 


Gelijkstroom - dcc digitaal -  esu ecos - esu sound - esu boosters - esu switchpilot - bmd 16 sdn - traincontroller 8.0 gold