Auteur Topic: Draaischijf aansluiten digitaal  (gelezen 12895 keer)

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Draaischijf aansluiten digitaal
« Gepost op: 2011-06-18, 15:59:48 »
Hallo allemaal
Ik heb een draaischijf van fleischmann de 6152.
Deze wil ik aansluiten op de Fleischmann Turn-control 6915
Het aantal aantal aansluitingen op de draaischijf is 5
te weten: 2 maal geel voor de rail en 1 maal grijs, 1maal rood en 1 maal geel voor de aansturing van de schijf.

In de handleiding van de Turn control staan 7 aansluitingen, te weten:
Bus 1 rail rechts
Bus 2 rail Links
Bus 3 tweelingdraad van draaischijf
Bus 4 tweelingdraad van draaischijf
Bus 5 rode draad van draaischijf
Bus 6 grijze draad van draaischijf
Bus 7 gele draad van draaischijf

Op mijn draaischijf mis ik dus de aansluiting van de tweelingdraden.

Wie weet of ik hem kan aansluiten en zo ja hoe?
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Draaischijf aansluiten digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 2011-06-18, 21:02:11 »
Hallo Nicoh,

Even uit mijn hoofd,

Bij de stekker heb je 7 bussen (aansluitdraden)

1 deze is voor aan de rails (rechts)
2 deze is voor aan de rails (links)

1 en 2 zitten dus niet aan de draaischijf en moet je zelf van de Turn-control naar de rails van de baan maken

3 deze is voor een van de rails (bv links) van de draaischijf (geel)
4 deze is voor een van de rails (bv rechts) van de draaischijf (geel
5 deze is voor aan de draaischijf, rood (brug draaigedeelte)
6 deze is voor aan de draaischijf, grijs (brug draaigedeelte)
7 deze is voor aan de draaischijf, geel (brug draaigedeelte)

Dus aan de draaischijf zitten maar 5 draden.

Het is mogelijk dat bij het oprijden op de brug er een kortsluiting ontstaat, dan de aansluiting 3 en 4 omwisselen (fase verschil).


Gr Piet

« Laatst bewerkt op: 2011-06-18, 23:11:18 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:Draaischijf aansluiten digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 2011-06-19, 21:47:53 »
Hallo Piet
Je bedoeld dus dat 3 en 4 aan je digitale systeem moeten worden aangesloten.
Ik werk met stroomdetectie, dus dan ga ik er vanuit dat ik ze op de terugmelder moet aansluiten
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Draaischijf aansluiten digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 2011-06-19, 22:35:56 »
Nicoh,

Nee 1 en 2 worden aangesloten op het digitale systeen (rails of vanaf versterker) en 3 en 4 deze komen van de draaischijf rails en daarop kan ook de terugmelder.

Terugmelder kom ik nog op terug, deze moet anders worden aangesloten i.v.m het omkeren van de polarisatie als de schijf ronddraaid.
 
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-03-27, 21:34:25 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:Draaischijf aansluiten digitaal
« Reactie #4 Gepost op: 2011-06-20, 18:51:49 »
Hallo Piet
In de module zit een keerlusschakeling volgens de omschrijving
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Draaischijf aansluiten digitaal
« Reactie #5 Gepost op: 2011-06-21, 14:05:02 »
Hallo Nicoh,

Dat komt goed uit als er een keerlusschakeling in zit, dan hoef je daar niets aan te doen en gaat de polariteit omschakeling op de braaibrug vanzelf.

Anders is het als je draaischijf indeeld met een blok (dit is wel noodzakelijk, uitzonderingen zijn er altijd).
Omdat de stroom steeds wisseld van polariteit bij het omschakelen van de keerlus zal er kortsluiting ontstaan als je deze bezetmelding via de 16SD print zou laten lopen.
Om dit op te lossen maak je een klein detectie printje (4 diode en een optocoupler) en die zetten wij tussen een van de gele draden naar de rails van de brug, en wij sluiten deze rechtstreeks aan op de 10787 van roco.
Ik heb in het voorbeeld de eerste aansluiting genomen maar dat kan ieder andere willigkeurige aansluiting zijn op de 10787 als je deze aansluiting maar loskoppeld van de detectieprint.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-03-27, 21:35:18 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:Draaischijf aansluiten digitaal
« Reactie #6 Gepost op: 2011-06-23, 19:27:09 »
Hallo Piet,
Ik ben bang dat de draaischijf het begeven heeft. Met de turncontrol in bedrijf klikt er alleen iets in de draaischijf maar hij gaat niet meer draaien.
Ik heb de handbediening er weer op gezet en dan doet hij het ook niet meer.
de hanbediening wordt heel heet dus ik ben bang dat er sluiting zit in de draaischijf.
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.