Auteur Topic: Reedschakelaars en magneten  (gelezen 18154 keer)

Offline Peter

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 36
  • Waardering: 0
Reedschakelaars en magneten
« Gepost op: 2011-07-09, 13:24:31 »
Hallo.

Ik gebruik rocomotion en voorlopig alle materialen van Roco.
Dus ook hun reedschakelaars en magneetjes onder de loks.
Die reedschakelaars van Roco gaan vaak stuk en soms reageren
ze niet op de magneetjes (random). Ik vind het een zwak geheel,
vooral omdat, als je meerdere treinen laat rijden je moet kunnen
vertrouwen op de detectie en terugmelding.
Ik overweeg om alle houders van Roco te voorzien van
nieuwe reedschakelaars.

Heeft iemand ook dergelijke ervaringen en zo ja, hoe heb je
dat opgelost ?

Groet, Peter.

GerardWassink

  • Gast
Re:Reedschakelaars en magneten
« Reactie #1 Gepost op: 2011-07-09, 15:23:24 »
Dag Peter,

Ik heb soortgelijke ervaringen gehad. Voor de magneetjes paste ik de fleischmann versie toe. Goede, sterke magneten. Alleen, zoals je in de fotorapportage kunt zien, moest er soms nogal wat gebeuren om deze te kunnen monteren. De reedcontactjes heb ik bij Conrad besteld, die waren ongeveer 15mm groot. Die lagen OP de bielzen, pootjes gebogen en door de bedding heen geboord.

Zelfde ervaringen als die jij beschrijft. Niet betrouwbaar genoeg om je baan alleen te laten. Micchien dat het  uiteindelijk wel kan hoor, maar ik vond het nogal een gepruts.

Om die redenen ben ik overgeschakeld op stroomdetectie met Uhlenbrock bezetmelders via het loconet naar een Intellibox. Dit werkt echt veel betrouwbaarder. Ik durf mijn baan nu gerust alleen te laten als ik de kamer uit loop...

HTH,

Gerard



Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Reedschakelaars en magneten
« Reactie #2 Gepost op: 2011-07-09, 19:15:00 »
Hallo Peter

Deze ervaring kan ik niet delen, ik heb jaren met reedcontacten gereden samen met rocomotion.
Ik gebruikte reedscontacten die niet helemaal rond zijn en die aan de uiteinde platte stripjes hebben, deze kun de zo ombuigen met de hand zonder dat het glas breekt.
Het is wel van belang voor de goede werking hoe dat je het reedscontact plaatst, ik heb dat gedaan over dwars en de langwerpige magneetjes van fleischmann ook overdwars onder de lok.
Ook de stand van hoe de reedscontacten over dwars zijn, die ik gebruikte hebben een platte kant en die moet ook op zijn plat er onder zitten.

Doe er een paar voorbeelden bij en dan kun je zien dat ik de reedscontacten zelf onder de bedding hebt geplaats, ik heb nog oude rail met zacht bedding van Roco.
Met de door mij gebruikte reedscontacten en magneetjes kan ik een onderlinge afstand ongeveer 13 mm overbruggen.

Inmiddels rij ik met stroomdetectie maar dat heeft meer te maken dat ik met Traincontroller rij en dat ik dan maar een melder per blok hoeft te gebruiken, dit is bij een bepaald aantal melders voordeliger en je hebt een veel uitgebreider programma.


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-07-10, 11:24:57 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Peter

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 36
  • Waardering: 0
Re:Reedschakelaars en magneten
« Reactie #3 Gepost op: 2011-07-10, 11:18:51 »
Gerard en Piet, hartelijk bedankt voor jullie info en adviezen,

Mijn vorige banen werkten met geisoleerde blokken en VanMeekeren
modules.
Ik vind het juist zo leuk dat dat nu, bij digitaal rijden, niet meer
nodig is.
Dus voorlopig blijf ik nog werken met reedschakelaars en magneetjes,
en dus een "hele, niet onderbroken" railstructuur.
De reedschakelaars en magneetjes van Roco zijn dan waarschijnlijk
niet echt betrouwbaar en ik zal betere materialen aanschaffen en
een aantal van jullie adviezen t.a.v. plaatsing uitproberen.

Groet, Peter.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Reedschakelaars en magneten
« Reactie #4 Gepost op: 2011-07-10, 11:31:38 »
Peter,

Als je vindt dat de magneetjes niet sterk genoeg zijn zou je hier eens kunnen kijken of er iets bij is naar jouw smaak.

http://www.supermagnete.nl/magnets.php?group=blocks_small


Met sommige kun je bijna een auto optillen (beetje overdreven, maar moet kunnen)

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Reedschakelaars en magneten
« Reactie #5 Gepost op: 2011-07-10, 16:03:31 »
Stroomdetectie heeft een veel hogere betrouwbaarheid dan de combinatie van magneetjes en reedcontacten. Als de overstap qua verbouwing en financiƫn te overzien is zou ik willen adviseren dit toch te doen.

Je schrijft dat de baan stroomtechnisch gezien in delen verdelen nu het digitaal is niet meer nodig is. Ik denk dat je hier wat zaken door elkaar haalt. Op de analoge baan was de einige manier om treinen onafhankelijk van elkaar te laten rijden het verdelen in blokken en dan bv. een blok stroomloos zetten zodat die trein daarin stil stond, terwijl een andere trein in een niet stroomloos blok wel reed. Dat is inderdaad over bij digitaal, omdat elke loco zijn eigen adres heeft en via deze adressering de aansturing specifiek per lok geregeld is, je baanplan is feitelijk een computernetwerk. Echter voor detectie is blokverdeling wel nodig, gelijk aan het grote voorbeeld, of zo je wilt met reedcontacten.

Suc6.
Ferry
« Laatst bewerkt op: 2011-07-10, 16:09:26 door burtonbouwer »
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:Reedschakelaars en magneten
« Reactie #6 Gepost op: 2011-07-10, 16:25:35 »
Ferry,

Ik ben je even kwijt. Volgens mij is het niet juist wat je zegt, of ik snap je niet goed.

Detectie vertelt de computer WAAR een trein is, om deze vervolgens te kunnen besturen (sneller, langzamer, stoppen, etc). Die positie afhankelijke besturing kan heel goed ook met een ononderbroken baan en reedcontacten gebeuren.

Alleen voor het werken met bezetmelding (die immers werkt met stroomdetectie per sectie van de baan) zijn onderbrekingen in de railstaven een must.

Laat me maar weten als ik iets mis, dit zijn alleen mijn twee centjes...

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Reedschakelaars en magneten
« Reactie #7 Gepost op: 2011-07-10, 16:39:30 »
Gerard,

Wat cryptisch omschreven wellicht, maar stroomdetectie en reedcontacten kunnen bij digitale besturing beiden gebruikt worden. Peter zegt dat doordat het digitaal rijden is stroomonderbreking in de baan niet meer nodig is, dat is ten dele waar, want dat hangt af van de detectie methode, dus reedcontacten of stroomdetectie. Bij stroomdetectie onderbreek je de rails eenzijdig. Okay, spanningsloos zal de sectie nooit zijn, als hij dat bedoelt dan klopt het weer.

Het is maar hoe je het zegt!

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:Reedschakelaars en magneten
« Reactie #8 Gepost op: 2011-07-11, 10:31:37 »
Ik heb ook de ervaring dat de reedcontacten van roco snel stuk gaan en ben ook overgegaan naar stroomdetectie.
De magneten die ik gebruikte zijn van Marklin, deze zijn lekker plat en werken wel goed
je kunt ze met dubbelzijdig plakband of met un druppie secondenlijm monteren
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Peter

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 36
  • Waardering: 0
Re:Reedschakelaars en magneten
« Reactie #9 Gepost op: 2011-07-11, 10:46:32 »
Heren, bedankt voor jullie reakties.

Ik ben nog in de fase van het genieten van het feit dat ik met
een twee-aderig snoertje op een testbaan drie lokomotieven
en acht wissels kan aansturen, natuurlijk ook twee doorgelusde
detectiemodules.
En dat ik ze volgens een primitieve "dienstregeling"kan laten rijden.
Automatisch en zo lang als ik wil.......
Kwam daar maar eens om op de analoge baan.......

Dus ik ben nog wel in de opbouw en zou voor stroomdetectie
kunnen kiezen als al mijn testen mij tot de conclusie brengt
dat de combi reed/magneet niet goed/betrouwbaar genoeg is.

Groet, Peter.