Auteur Topic: Bezetmelder aan sluiten op 10787  (gelezen 18013 keer)

Offline Jan Postema

  • Administrator
  • Forum lid
  • ******
  • Berichten: 371
  • Waardering: 140
  • Jan Postema
Bezetmelder aan sluiten op 10787
« Gepost op: 2011-09-04, 22:09:32 »
Wie heeft ervaring met de Roco 10787 en de 16SD van Huib Maaskant ?

http://www.floodland.nl/aim/info_16sd_1.htm

Jan Postema
« Laatst bewerkt op: 2011-09-04, 22:14:50 door janpostema »
Multimaus, iTrain

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Bezetmelder aan sluiten op 10787
« Reactie #1 Gepost op: 2011-09-05, 11:38:54 »
Hallo Jan,

Jan, de combinatie van de 16sd samen met de 10787 van Roco heeft bij mij veel problemen gegeven, steeds valse meldingen.

Als er maar een klein spanning verschil is bij de overgangen van de niet gedetecteerde en wel gedetecteerde gedeeltes dan heb je al een valse melding die bij mij soms op meerdere gedeeltes gelijktijdig gemeld werden.

Ik heb hier bij elkaar zeker 4 weken mee bezig geweest totdat het enigszins opgelost was.

Bij mij was het zo dat ik tussen het gedeelte dat door de versterker van stroom wordt voorzien en het gedeelte dat door de booster van stroom wordt voorzien een spanningverschil was/is van meer als 1 volt, hierdoor wordt bij het overrijden van de sectie de hogere spanning ook doorgegeven naar de andere sectie, tot op heden voor mij nog steeds een onverklaarbare zaak waarom dat de melder afgaat (soms 4 tegelijk)
Tussen de boosters onderling is er geen verschil en ook geen probleem.
Ik het eerst bij alle uitgangen van de boosters en de versterker de uitgang spanning gelijk gemaakt. door de spanning op de trafo aan te passen, dit gaf het beste resultaat.
Ook geëxperimenteerd met de spanning op de rails gelijk te maken door middel van diode maar dat beviel mij minder goed.

Hoe heb ik dit tot nu toe opgelost?
Ik heb alle uitgang spanningen gelijk gemaakt maar dat was niet helemaal tot tevredenheid.
Nu heb ik een versterker 10765 met daaraan de interface van roco 10785.
Aan de versterker die ik niet aan de baan hebt gekoppeld heb ik een tweede 10765 gekoppeld en zit wel aan de baan (1e sectie) en met een splitter dan naar de booster en van daaruit naar de volgende 2 boosters.

Ik kan het niet verklaren waarom als ik de 1e versterker aan de baan koppelt er valse komen en bij de 2e versterker niet, mogelijk heeft dit te maken dat de interface aan de versterker zit, Weet het niet.

Ik denk dat het beter is om een andere oplossing te kiezen, enwel om gebruik te maken van de GBM-8 van Littfinski in combinatie met de 10787, deze is er speciaal voor.

Bij het gebruik van de SD16 is het noodzakelijk dat alle niet gedetecteerde rails gedeelten van spanning worden voorzien via een diode schakeling en deze is bij de GBM-8 niet nodig omdat deze niet via opto werkt maar met transistoren.

Nicoh, op dit forum heeft ook veel problemen gehad met 16SD en is overgestapt op GBM-8 en dit geeft bij hem geen problemen meer.

Ik probeer het nog een tijdje en als de problemen mij te veel worden schakel ik ook over op de GBM-8, ben al aan het uitkijken waar ze het goedkoopste zijn.

Nicoh heeft nog met de man van Roco gesproken op de info dagen over dit probleem en die vertelde, je kunt doen wat je wilt maat je krijgt het nooit goed, er is maar een manier en dat is in combinatie met de GBM-8.
Hier zit dus ook wel een beetje eigen belang bij van Roco maar ik begin er in te geloven .

Prijzen zijn wel iets meer bij het gebruik van de GBM-8 t.o.v de SD16 maar minder problemen en bedrading

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-11-27, 15:42:09 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re:Bezetmelder aan sluiten op 10787
« Reactie #2 Gepost op: 2011-09-05, 12:45:00 »
Hallo beiden,

De gehele goegemeente op BNLS zweert bij het gebruik van -of- volledige detectie (dus ook de wisselstraten) -of- de dioden schakeling. Beide "garanderen" een gelijke spanning op alle baangedeelten.

De diodenschakeling is zeer eenvoudig te produceren d.m.v. een bruggelijkrichter.

Zie dit draadje.

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Bezetmelder aan sluiten op 10787
« Reactie #3 Gepost op: 2011-09-05, 12:59:15 »
Gerard,

Ben ik niet helemaal met je eens, lees al die draadjes maar eens en dan kom je veel problemen tegen.
Hier gaat het over stroomdetectie in combinatie met de 10787 van Roco en dat is wel weer iets anders dan waar ze het op BNL allemaal over hebben.
Ik heb bij verschillende mensen die in combinatie met Roco 10787 werken problemen gezien, incl mijzelf al heb ik het nu redelijk opgelost met kuns en vliegwerk.

Het gebruik van stroomdetectie heeft ook mijn voorkeur, en dat beide een gelijke spanning afgeven, ja dat zou moeten maar ik heb ook de ervaring dat er verschil in kan zitten als je verschillende doides (merk en type)  gebruik. Zoals bij de sd gebruikte kleine ronde (B80C)en voor de overige de grote blokjes (BU), ik gebruik nu allemaal van die kleintjes en dan maar een paar meer voor verschillende secties.

Het grootste probleem zit bij het gebruik van booster en versterkers, deze geven een verschillende spanning af.
Heb dit uitgeprobeert maar er zit nogal wat verschil is de uitgaande spanning tussen de versterker en booster, ik heb 6 versterkers en 4 booster ter beschikking om het uit te proberen en daaraan verschillende trafo's met 15 of 16 volt uitgaande spanning.

JA en als ik het allemaal vooraf had geweten zou ik het nog ander doen, dit omdat de 10787 van Roco nogal prijzig is.
Zou dan gaan voor het gebruik van Traincontroller zoals ik nu hebt en dan in combinatie met een tweede systeem (Littfinski) die je bij Tc kunt aansluiten, dit heeft ook te maken met de grote van de baan en de hoeveelheid melders.
Wij beginnen allemaal klein en er wordt steeds uitgebreid en dan heb je uiteindelijk behoorlijk wat melders.
Dus het is het overwegen waard om vooraf goed te kijken naar de grote van de toekomstige baan en daar je prijs op af te stemmen.


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-09-05, 13:38:48 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Jan Postema

  • Administrator
  • Forum lid
  • ******
  • Berichten: 371
  • Waardering: 140
  • Jan Postema
Re:Bezetmelder aan sluiten op 10787
« Reactie #4 Gepost op: 2011-09-05, 14:45:30 »
Bedankt voor de antwoorden.

Ik ga voor de GBM-8 van Littfinski.

http://www.ldt-infocenter.com/english/gbm8_e.htm

Jan Postema
Multimaus, iTrain

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Bezetmelder aan sluiten op 10787
« Reactie #5 Gepost op: 2011-09-06, 07:59:40 »
Beste Jan,

Van die GBM8 heb ik er ook een handje vol van en die geven totaal geen problemen.

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Jan Postema

  • Administrator
  • Forum lid
  • ******
  • Berichten: 371
  • Waardering: 140
  • Jan Postema
Re:Bezetmelder aan sluiten op 10787
« Reactie #6 Gepost op: 2011-09-06, 20:27:15 »
Bedankt voor je reaktie.

Ik ga daar ook voor.
Multimaus, iTrain

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Bezetmelder aan sluiten op 10787
« Reactie #7 Gepost op: 2011-09-07, 15:31:01 »
Korte samenvatting van het aansluiten van bezetmelders op de 10787 van roco

Bijgevoegd een bestand in pdf


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-09-07, 16:20:29 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Jan Postema

  • Administrator
  • Forum lid
  • ******
  • Berichten: 371
  • Waardering: 140
  • Jan Postema
Re:Bezetmelder aan sluiten op 10787
« Reactie #8 Gepost op: 2011-09-07, 18:38:32 »
De bezetmelder (GBM-8-B:Bezetmelder voor Roco 10787 -bouwpakket € 23,85) is te koop bij: Anw-modeltreinen

http://www.anw-modeltreinen.nl/ld_bezetmeldmodules.htm

Jan Postema
Multimaus, iTrain

Offline Jan Postema

  • Administrator
  • Forum lid
  • ******
  • Berichten: 371
  • Waardering: 140
  • Jan Postema
Re:Bezetmelder aan sluiten op 10787
« Reactie #9 Gepost op: 2011-09-14, 16:55:02 »
Ik vandaag een e-mail gehad dat de melder binnen is.


Jan Postema
Multimaus, iTrain

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:Bezetmelder aan sluiten op 10787
« Reactie #10 Gepost op: 2011-09-14, 17:06:36 »
Hallo Jan
Ik heb inmiddels 2 stuks gebouwd geleverd gekregen en in de baan opgenomen.
Deze werken perfekt, geen storingen meer.
Ik ben benieuwd of het zelf bouwen intressant is en ik hoor graag van je hoe dit verloopt.
Ik moet er nog 5 hebben en zelf bouwen is een stuk aantrekkelijker qua prijs
De Maaskant printen geven heel veel storingen in de besturing via rr
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Jan Postema

  • Administrator
  • Forum lid
  • ******
  • Berichten: 371
  • Waardering: 140
  • Jan Postema
Re:Bezetmelder aan sluiten op 10787
« Reactie #11 Gepost op: 2011-09-16, 19:26:28 »
Het is binnen zie bijlage:

Jan Postema
« Laatst bewerkt op: 2011-09-16, 21:26:33 door janpostema »
Multimaus, iTrain

GerardWassink

  • Gast
Re:Bezetmelder aan sluiten op 10787
« Reactie #12 Gepost op: 2011-09-16, 20:06:29 »
Hey, dat wordt zweten Jan, daar moet je voor werken... ;D

Gerard

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Bezetmelder aan sluiten op 10787
« Reactie #13 Gepost op: 2011-09-17, 12:32:13 »
Dag Jan,

Gelukkig zitten er geen componenten bij die gevoelig zijn voor statische electriciteit.
Op het printje zie je duidelijk dat ook hier gebruik gemaakt wordt van een dubbele diodeschakeling per blok.
Ik zie in het zakje precies geen handleiding zitten, klopt dat?
Als je het printje volgt ken je meteen het schema.

Groeten,

Bert
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline Jan Postema

  • Administrator
  • Forum lid
  • ******
  • Berichten: 371
  • Waardering: 140
  • Jan Postema
Re:Bezetmelder aan sluiten op 10787
« Reactie #14 Gepost op: 2011-09-17, 16:38:11 »
Er zit wel een handleiding bij. Jammer genoeg geen schema die moet ik nog maken.

Jan
« Laatst bewerkt op: 2011-09-17, 21:08:03 door janpostema »
Multimaus, iTrain