Auteur Topic: vol vraagtekens  (gelezen 6300 keer)

Offline Auke53

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 10
  • Waardering: 0
vol vraagtekens
« Gepost op: 2011-11-09, 14:15:48 »
Mede genieters

Wij (maatje en ik) zijn allebei herintreders in het modelspoorwereldje. Na analoge banen werd het tijd, dachten we, om een digitale baan te bouwen. We verkeren in de gelukkige omstandigheid dat we heel veel ruimte hebben en onze handen jeuken.
Omdat we beide rocofan zijn, altijd goed te spreken zijn geweest over de kwaliteit en na een ietwat oppervlakkige studie, ;D hm, hebben we besloten om te gaan voor het digitale systeem van Roco. We hebben allebei een multimaus (draadloos) en willen aan de slag. Ik zal kort uitleggen wat we willen, een rondlopende baan ( hondebot principe) verbind twee grote stations (1 voor m'n maat en 1 voor mij, vandaar dat we allebei een MM hebben, we staan zo'n 5 meter bij elkaar vandaan). In die rondlopende baan zijn ook twee schaduwstations opgenomen. (beide 10 sporig, over een lengte van 4 meter) Nu was het zo dat ik vroeger op veel beperkter schaal een dergelijk baan ook heb gebouwd. Deze baan werd analoog beveiligd. In de analoge situatie reden de treinen op de hoofdbaan achter elkaar in, gescheiden door de blokafstanden. Het wachtstation werd ook analoog geschakeld volgens het principe first in first out. Kan zoiets ook in digitaal?, of moet het systeem altijd weten naar welk spoor een trein toe moet, maw kan digitaal overweg met random locomotieven die een vrij plaatsje zoeken in het schaduwstation? Wij zijn allebei volslagen leek op het digitale gebied en we lezen ons blind op forums etc maar zien vermoedelijk door de bomen enkele bossen niet meer. ;) Oh ja, ik heb uit een ander draadje al begrepen dat rocomotion geen soelaas bied. We richten de blikken dan ook op Train Control (zilver of goud?)

mvg Auke
« Laatst bewerkt op: 2011-11-09, 14:18:03 door Auke53 »

GerardWassink

  • Gast
Re:vol vraagtekens
« Reactie #1 Gepost op: 2011-11-09, 15:27:16 »
Dag Auke,

In TC kun je als bestemming van een treinrit alle sporen van een (schaduw) station opgeven. Het programma zoekt dan een willekeurig vrij spoor. Voor het vertrek-blok kun je, je raadt het al, ook alle sporen opgeven. Er wordt dan een willekeurige trein gekozen om weg te rijden.

Bij deze laatste mogelijkheid kun je ook aangeven dat de trein die er al het langst staat het eerst moet worden gekozen.

En als laatste kun je per rit (of Schedule) ook bepalen dat er in die geautomatiseerde rit bijvoorbeeld alleen maar personentreinen mogen worden gekozen, of alleen ertstreinen, of alleen overige goederentreinen. Die groepen hab je dan in TC al gemaakt.

Zo kun je een zeer gevarieerde treinenloop maken!

Gerard

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:vol vraagtekens
« Reactie #2 Gepost op: 2011-11-09, 19:56:08 »
Hallo Auke,

even een vraagje, hoe hebben jullie de draadlose multimaus pro met centrale tot nu toe gebruikt?
Alleen maar om wat rondjes te rijden of heb je al daadwerkelijk er wat digitaal mee gedaan?

Wat mogelijk wel van belang is dat je weet wat er allemaal nodig is om digitaal met de multizentrale pro van Roco rijden.
De meeste benodigde onderdelen kun je ook van andere fabrikanten betrekken maar er is er een die alleen maar van roco kan zijn, dit is de terugmelder 10787.
een ander terugmelder kan niet aan de multizentrale pro of aan welke andere centrale van roco, dit moet de 10787 zijn.
Deze kun je gebruiken voor het terugmelden naar je centrale, voor de bezetmelders van de blokken (rail) kun je dan gebruik maken van reedscontacten maar dat is voor jouw niet aan te raden en zal ook niet de bedoeling zijn maar ik noem het maar even.
Meest gebruikelijke is om te werken met stroomdetectie en dan heb je iets nodig die de stroom op de rails (blokken) detecteerd en deze dan doorgeeft aan de terugmelder 10787, daarvoor is maar een goede keus en dat is de terugmeldmodule GBM-8 van Littfinski, met alle andere heb je problemen en dan spreek ik uit ervaring en met mij zijn er nog ander op dit forum, beide modules zijn in verhouding met andere niet de goedkoopste maar wel de beste voor het roco systeem.

Even een kosten plaatje.
Zoals Gerard ook al aangaf kun je met traincontroller Gold of zilver met een melder per blok rijden, bij gebruik van een melder per blok en een aantal van 48 blokken (voorbeeld) hen je dan 48 melder nodig, dit zijn 6 melder van roco en 6 terugmelders van Littfinski. Iedre module heeft 8 aansluitingen
Deze kosten 6 x 10787 = 480.00 totaal afgerond
6 x GMB-8 = 170.00 totaal afgerond voor zelfbouw (solderen) anders +- 270.00
Samen is dit dan € 650.00
Als je dit met een ander vergelijkbaar systeem doet en je hebt dan 2 melders per blok nodig dan kom je op ongeveer het dubbele, = € 1300.00 ik moet er wel bij zeggen dat vergelijkbare met een ander systeem wel iets godkoper zijn, laat ik eens schatten dat het dan totaal dan zou zijn ongeveer € 1000.00 dit is dan nog altijd €350.00 duurder dan met traincontroller.

Voor deze €350.00 kun je zeker het besturingssysteem Traincontroller Gold of zilver kopen en je hebt dan een van de allerbeste professionele systemen die er bestaat.

Als je al rocomotion hebt kan krijg je korting op het systeem van traincontroller.
Zilver kost met korting € 264.00
Gold kost met korting € 399.00

Auke ik hoop niet dat het allemaal in een dag te veel wordt deze informatie, maar het is het overdenken waard

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Auke53

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 10
  • Waardering: 0
Re:vol vraagtekens
« Reactie #3 Gepost op: 2011-11-10, 09:42:43 »
Hallo Piet,

Ik heb inmiddels ook contact gehad met Gerard. Langzaam maar zeker worden dingen duidelijk. Blijkt in ieder geval wel dat er aan digitaal rijden ( muv rondjes rond de kerk) heel veel zaken kleven die nog niet zo eenvoudig zijn. Wij hebben echter de digitale A gezet en zullen de rest van het alfabet ook doorlopen. We hebben nu een testbaan gelegd, waarop de baan zoals die moet gaan functioneren wordt nagebootst. We gaan de spulletjes aansluiten en uitvinden wat wel en niet wil/kan. Ik kom hier op terug met vermoedelijk een hoop vragen :)

met mvg

Auke

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:vol vraagtekens
« Reactie #4 Gepost op: 2011-11-10, 09:58:31 »
Hallo Auke,

Ja rondjes rond de kerk zijn niet zo moeilijk maar het ander ook niet, dit is natuurlijk wel afhankelijk wat de wilt.
Voor alles wat je wilt doen moet je opdrachten geven, (het programma kan zelf veel maar iets moet je vertellen) dit valt allemaal nog wel mee als je het van klein af opbouwd. Begin met eenvoudige opdrachten en werk die later uit naar meer uitgebreide ritten, het is ook een uitdaging om iets goeds te plannen.

Ik wacht wel even af en hoor dan ook wel of er nog vragen zijn, succes met de opbouw van de testbaan en laat je niet afschrikken als iets niet gelijk lukt.
Overal (bijna) is een oplossing voor.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders