Auteur Topic: Schoonhouden Geoline  (gelezen 17732 keer)

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Schoonhouden Geoline
« Gepost op: 2011-11-21, 20:40:21 »
Geacht forum
Wie weet er een goed middel om Geoline schoon te maken en schoon te houden?
natuurlijk buiten het steentje om
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Jan Postema

  • Administrator
  • Forum lid
  • ******
  • Berichten: 371
  • Waardering: 140
  • Jan Postema
Re:Schoonhouden Geoline
« Reactie #1 Gepost op: 2011-11-21, 20:57:49 »
Ik gebruik Trix 66624 vloeistof.

Zie ook: http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=466.0

Jan
« Laatst bewerkt op: 2011-11-21, 21:00:38 door Jan Postema »
Multimaus, iTrain

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Re:Schoonhouden Geoline
« Reactie #2 Gepost op: 2011-11-21, 23:20:29 »
Mijn antwoord is heel kort : Wasbenzine.

Een doekje drenken in een beetje wasbenzine en daarmee de kontaktvlakken van de railsstaven schoonvegen geeft een prima resultaat. Je hoeft dus niet eens de hele GEOline rails te poetsen, richt je aandacht met name op de railsstaven. Pas even op bij wissels dat je de wisseltongen niet verbuigt. Ik herhaal dat globaal 1x per maand en heb nooit problemen. Ik heb wel een steentje, maar gebruikt dat maar ongeveer 1x per jaar (daarna alsnog even poetsen met wasbenzine om slijpsel weg te halen).

Sander

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Schoonhouden Geoline
« Reactie #3 Gepost op: 2014-02-11, 21:36:21 »
De afgelopen 2 weken wat soldeerwerk gedaan aan de Geoline, onderkant rail uitsparing. Ging op zich allemaal prima. Maar ik ontdekte nu ineens bij daglicht een behoorlijke aanslag op de rails. Ik heb het weg gepoetst met doekje en wattenstaafje, maar wat is het eigenlijk en kan het kwaad?
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: Schoonhouden Geoline
« Reactie #4 Gepost op: 2014-02-11, 21:56:52 »
Dag Martijn,

Het ziet er uit als oxidatie van het koper in het brons van de rails. Waarschijnlijk veroorzaakt door het zuur in het vloeimiddel bij het solderen, in combinatie met de hitte. Gebruik je los vloeimiddel, of hars-kern-soldeer?

Het gebruik van los vloeimiddel zou ik afraden. Met mijn hars-kern-soldeer heb ik dit verschijnsel niet.

Gerard

PS: Doe ons een plezier en maak die foto's een heel stuk kleiner voordat je ze op het forum plaatst. Deze grootte is echt overkill. Ze zijn ruim 4000 pixels breed... Van landscape foto's is een breedte van rond de 1000 pixels echt genoeg. Zie mijn bijlage...

« Laatst bewerkt op: 2014-02-11, 22:00:31 door GerardWassink »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Schoonhouden Geoline
« Reactie #5 Gepost op: 2014-02-11, 22:17:32 »
Martijn,

gebruik je ook soldeervloeistof.

ik heb dit bij mij nog nooit gezien, ik gebruik tin met harskern en nooit problemen gehad.
heb zeker 50 solderingen onder aan de geolinerails.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: Schoonhouden Geoline
« Reactie #6 Gepost op: 2014-02-11, 22:20:21 »
gebruik je soms S39 om te vloeien? dit komt me dan wel bekend voor namelijk.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Schoonhouden Geoline
« Reactie #7 Gepost op: 2014-02-11, 22:42:19 »
Wat ik nu gebruikt heb is soldeervloeistof S-39 RVS-INOX. Dat heb ik eigenlijk gedaan omdat ik op Nproject.org het beste advies daarover vond;

http://www.nproject.org/nl/solderen/soldeer-en-vloeimiddel.html ;
S-39 RVS-Inox is een ander verhaal. Als je rails of de railasjes van RVS zijn gemaakt, (rocoline en fleischmann railasjes bijvoorbeeld, is het erg lastig solderen zonder vloeimiddel. S39 RVS-Inox is dan een goed middel. Qua gebruik zijn er MINIMALE hoeveelheden nodig. Let tijdens de aanschaf dus wel goed op of je de RVS variant hebt, of de standaard S39. De standaard is een afrader, de RVS variant is wel bruikbaar.

Maar als jullie dus een beter advies hebben ga ik dat straks opvolgen, dit is immers het Roco forum. Op zich is die oxidatie niet zo'n ramp, je veegt het zo weg, maar het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn lijkt me.

PS Gerard, over die foto's. Je hebt natuurlijk gelijk, ik ben ze ook gaan verkleinen maar dus niet in afmeting, doe ik vanaf nu ook.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Schoonhouden Geoline
« Reactie #8 Gepost op: 2014-02-11, 22:55:24 »
Martijn,

ik ebruik een soldeerbout met een spitsepunt, steek die in een gaatje op de rails voeg daar de harskerntin aan toe, heeft een par seconden nodig om de rails te verwarmen en de tin te laten smelten, bout eruit bolletje tin blijft aan de rails zitten en daarna neem ik het draadje met voorvertinde uiteinde en druk die me de sooldeerpunt in de tin die aan de rails zit tot de tin in elkaar vloeid.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Schoonhouden Geoline
« Reactie #9 Gepost op: 2014-02-11, 23:01:51 »
Aha dat is een heel andere manier van solderen. Klinkt wel heel interessant en succesvol, ga ik testen voor ik aan de baan ga beginnen. Het is nu goed gegaan in 2e instantie op de klassieke manier (dan wel het koperdraad dubbelvouwen zodat er een bolletje ontstaat) maar toch sprong hier en daar de aanhechting nog wel eens los naderhand zodat ik opnieuw moest solderen.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: Schoonhouden Geoline
« Reactie #10 Gepost op: 2014-02-11, 23:16:04 »
Dag Martijn,

Dat komt waarschijnlijk door een laagje vuil of oxidatie op de onderkant van de rails. Omdat ik met een ander rail-type werk (Tillig Elite H0), kan ik goed bij de onderkant en vijl ik die onderkant eerst goed schoon. Daarna vertin ik de rail en het uiteinde van de te solderen draad. Dan is het alleen nog een kwestie van de rail verhitten zodat de aangebracht tin smelt, dan de vertinde draad erop en even vasthouden tot hij is afgekoeld.

Zie voor foto's deze pagina.

Gerard

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Schoonhouden Geoline
« Reactie #11 Gepost op: 2014-02-11, 23:31:44 »
k frees altijd het kunststof weg tussen 2 gaatjes aan de onderkant van de rail.
Ik buig dan de draad om zodat ik een soldering kan maken die ongeveer 1 cm lang is
Voor het solderen schuur ik de onderkant van de rail en soldeer dan met harskern soldeer
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Schoonhouden Geoline
« Reactie #12 Gepost op: 2014-03-22, 20:22:12 »
Ik zit dit nog eens te lezen nalv problemen loslaten soldeerpunten.
Mijn soldeer is dus Harskern (om precies te zijn Griffon Electro 40/60).
Moet ik nu wel of geen soldeervloeistof gebruiken en zo ja is dan de S-39 RVS Inox goed of juist niet goed?
Wat ik uit jullie bovenstaande opmerkingen begrijp solderen jullie zonder vloeistof?

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: Schoonhouden Geoline
« Reactie #13 Gepost op: 2014-03-22, 20:36:25 »
Geen vloeistof gebruiken!
Die S39 is echte troep.
De harskernen in je soldeertin vervullen dezelfde functie.

PS: flink opstoken en goed laten vloeien, da's de truc.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Schoonhouden Geoline
« Reactie #14 Gepost op: 2014-03-22, 20:41:06 »
Okay, dat is nu helder. Dat busje vloeistof ligt over 5 minuten in de milieubox :-)

Merci maar weer !
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor