Auteur Topic: diganaloog  (gelezen 6755 keer)

Offline Auke53

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 10
  • Waardering: 0
diganaloog
« Gepost op: 2011-12-09, 08:59:06 »
Wij zijn inmiddels zover dat de hoofdbaan inclusief de beide schaduw stations mechanisch technisch berijdbaar zijn. Na lang beraad het afwegen van alle voor en tegens hebben we besloten om een mix van analoog en digitaal te maken. We hebben een aantal zaken op papier gezet en een analyse gemaakt wat we willen. Hoofdzakelijk komt het er op neer dat op de hoofdbaan treinen rijden die niet kunnen botsen, dus beveiligd en op de beide hoofdstations veel rangeerwerk van en naar elkaars station inclusief de verzorging van beide industrieterreinen. We kwamen er achter dat digitaal een bloksysteem wel mogelijk is, maar dat dat veel programmeer werk wordt en dat het merendeel van onze locomotieven en treinstellen digitaal moest worden omgebouwd. En dan was t nog maar de vraag of het systeem wilde doen wat wij willen. We hebben besloten om de rondlopende baan inclusief de schaduwstations op de klassieke wijze te beveiligen. We doen dit met het systeem dat ooit is ontworpen door de heer van Meekeren. Nu Mecktronics. Ook hier is natuurgetrouw optrekken en afremmen mogelijk. Uiteraard is bij stilstand de verlichting aan de kop van de trein uit, maar die concessie hebben we maar gedaan. Voordeel is dat het niet uitmaakt op welk punt van de baan, iedere willekeurige trein in de treinenloop kan worden ingevoegd en er ook weer uitgehaald kan worden. De kosten van het aanleggen van 20 blokken zijn analoog tov digitaal aanzienlijk goedkoper.
In deze rondlopende baan zijn 2 grote stations opgenomen, ieder station verzorgd een industriegebied. ( haven/erts en container overslag en hoogovencomplex, containeroverslag) Beide stations gaan de mogelijkheid krijgen om zowel digitaal als analoog treinen te verwerken. Met het railplan is rekening gehouden met deze 2 spanningsoorten. Zo gaat het mogelijk worden om zowel digitaal als analoog te rangeren treinen samen te stellen etc. Het venijn zit m in het moment dat een analoge loc van de hoofdbaan binnenkomt op een spoor waarop eventueel een digitale spanning staat. Door een listige beveiligingsschakeling gaat dat niet lukken. Elke trein die op de stations wordt binnengenomen wordt in het verlengde van de analoge hoofdbaan binnen genomen en komt tot stilstand. Daarna bepaalt de treindienstleider of de betreffende trein verder analoog dan wel digitaal wordt afgewikkeld. Veel rangeerwerkzaamheden zullen digitaal plaats vinden. Ook enkele pendelende treinstellen zullen digitaal hun werk gaan doen.
Op papier ziet het er goed uit. We hebben al wat testen gedaan en ook daar zijn we tevreden over. Ik wou jullie dit relaas niet onthouden, omdat mede door dit forum wij inzicht hebben gekregen in de vele mogelijkheden maar ook van de valkuilen die het digitale verhaal  kent.
Als de baan werkt zoals die moet werken kom ik weer op de lijn.

mvg

Auke

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:diganaloog
« Reactie #1 Gepost op: 2011-12-09, 19:22:04 »
Beste Auke
Ik ben benieuwd wat het grote prijsverschil is tussen het beveiligen van een blok in digitaal en analoog
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Auke53

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 10
  • Waardering: 0
Re:diganaloog
« Reactie #2 Gepost op: 2011-12-11, 10:52:12 »
Hallo Nico,

Voorzover wij t hadden uitgerekend kwamen we inclusief aanschaf train controller silver en alle terugmeldmodules en andere benodigdheden uit op ca 950 E. We beveiligen nu analoog de baan voor 550 E inclusief voeding. Uiteraard kan het zomaar zijn dat we ons verrekend hebben, maar gelet op de berekening die Piet in een ander draadje zitten we er niet ver naast.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:diganaloog
« Reactie #3 Gepost op: 2011-12-11, 11:48:02 »
Hallo Auke,

Allereerst wil ik aangeven dat ik de werking onvoldoende ken van Mecktronics en ook de prijzen niet.
De prijzen die ik in een ander draadje op dit forum heb staan zijn gebaseerd op Traincontroller met terugmelders die worden aangesloten op het reeds aanwezige systeen van Roco centrale.
Voorzover ik heb kunnen berekenen kom je ongeveer op een prijs van € 590.00 voor 24 blokken bij gebruik van Traincontroller Zilver, 1 melder per blok. Je hebt er maar 20 nodig dus 4 reserve.

Nogmaals ik ken van het andere systeem de prijzen niet, mogelijk is de uiteindelijke prijs totaal anders als je vanuit het niets begint.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:diganaloog
« Reactie #4 Gepost op: 2011-12-11, 13:06:36 »
Als ik de aanschaf van taincontroller niet mee reken is de prijs per bezetmelding cq stroondetectie dus hetzelfde, zoals jij het nu schetst
Ik vraag me in jullie geval dan af of het zin heeft om een gedeelte analoog en een gedeelte digitaal te gaan rijden.
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Auke53

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 10
  • Waardering: 0
Re:diganaloog
« Reactie #5 Gepost op: 2011-12-11, 21:18:32 »
Uiteindelijk zijn het ook niet de onkosten geweest die ons hebben doen besluiten om in iedere geval de hoofdbaan analoog te beveiligen. We hebben allebei ruime ervaring in het analoog beveiligen van een baan. Afgezien van een aantal zaken die alleen bij digitaal kunnen, is het bij analoog ook zeer goed mogelijk om natuurgetrouw te remmen en op tetrekken bij de seinen en in de stations.  Dat is nu precies de eis die we aan de hoofdbaan stellen. Er gaan ca 5 treinen per baan rijden die in het schaduwstation worden gewisseld. (ook al analoog) Het rangeerwerk op de emplacementen en het afwikkelen van en naar de industrieterreinen gaan we wel digitaal doen (Roco multimaus met toebehoren). Voor ons was dit de oplossing omdat we beiden niet erg veel zin hadden om ons in het programmeer werk te storten. Op de diverse draadjes hier en ook elders kom je toch wel veel apen en beren tegen. Misschien dat we over een paar jaar zover zijn dat we het digitale deel onder de knie hebben. De hoofdbaan is dan zo omgebouwd. In ieder geval bedankt voor de feed-back

mvg

Auke

Offline Spar

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Waardering: 0
Re:diganaloog
« Reactie #6 Gepost op: 2011-12-12, 10:15:08 »
Hallo Auke,

Ik kan mij nog de tijd herinneren dat we een platenspeler hadden, opeens was daar de CD speler, vele zijden in het begin dat ze geen verschil hoorden nu gebruik iedereen CD's.

Je kan natuurlijk bij analoog blijven, maar ga niet om de huidige kosten moeilijke constructies uit te vinden ten kosten van je dure treinen die er op rijden.
Het is voor vele belangrijk om dure spullen op de baan te hebben, maar om het aan te sturen mag het niets kosten, terwijl dit het meest belangrijke is.
Goede trafo's, voldoende dikte van de bedrading enz; is vaak het gesprek, doe dit gelijk goed dan bespaar je aan het eind.
Het is een hobby en het hoeft morgen toch niet klaar te zijn.
Digitaal wordt alsmaar goedkoper, zoek iets waar je me uit de voeten kan en bouw stukje voor stukje.

John
Digitrax DCS200, 8Amp. BLD168
DS64, PM42, BD4, SE8C
Win7pro, RR&Co Gold 10,0
Swiss Railroad N-Spoor
Z21 Black van N naar H0 spoor Roco