Auteur Topic: moment-duur-toggle of push contact in Rocomotion  (gelezen 18002 keer)

Offline Piet Braam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Waardering: 0
moment-duur-toggle of push contact in Rocomotion
« Gepost op: 2011-12-26, 22:12:15 »
Beste mensen,

Ben pas begonnen met Rocomotion en wil bv mijn spoorbomen omlaag/omhoog laten gaan door het paseren van de trein.
Nu zie ik in de software van RM bv pulsconten kunnen die software matig door het paseren van de trein bediend worden?
En kan dan een adres van bv een wissel aangestuurd worden dat ik daarmee mijn spoorbomen bedien?

Piet Braam

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re:moment-duur-toggle of push contact in Rocomotion
« Reactie #1 Gepost op: 2011-12-26, 23:08:30 »
Hallo Piet,

Als ik het goed begrijp dan wil je een overweg (bomen) wilt bedienen doormiddel van wisselschakelaars,
Er vanuitgaande dat je de overweg tussen twee blokken hebt op je baan
Aan een blok kun je aan beide zijde een sein plaatsen, door dit sein nu een wisseladres te geven waarmee je dan de wisseldecoder kunt schakelen en deze schakelt dan weer de spoorbomen.
Je plaats dus bij twee blokken minimaal een sein per blok aan de zijde waar de overgang zit.

Het vertuele sein in het blok en het eventuele echte sein op de baan dat dan door de wisselschakelaar wordt geschakeld, al of niet in samenwerking met de overbomen moeten dan wel hetzelfde wisseladres hebben.
Mogelijk moet je nog wel wat aanpassingen doen met bv. een relay omdat se wisselschakelaar maar een korte puls geeft.
Dit alles is wel een beetje afhankelijk wat voor overwegbomen en welke wisseldecoders dat je gebruikt, dit bepaald de juiste uitvoering.
Dus dit kan,

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-12-26, 23:18:46 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re:moment-duur-toggle of push contact in Rocomotion
« Reactie #2 Gepost op: 2011-12-27, 14:33:15 »
Dag Pieten,  ;D

PietH heeft het over seinen, en als ik zijn bijdrage goed interpreteer bedoelt hij "software-seinen", in Rocomotion, en niet per sé echte seinen langs de baan. (klopt dat PietH?).

Voor PietB: heb je jouw baan al zo ingericht dat deze door de computer kan worden bestuurd en beveiligd? Dat zou ik namelijk eerst doen. De kans is best groot dat je de dan reeds bestaande contact- of bezetmelders kunt gebruiken om ook je spoorbomen te bedienen.

Als laatste, ook voor PietB: alles wat je door middel van de computer wilt besturen heeft een decoder nodig. Voor spoorbomen zou ik zelf geloof ik een servo gebruiken met instelbare snelheid en eindpunten. Dat servo kun je dan aan een servodecoder hangen en in Rocomotion door middel van het adres aansturen.

We wachten nu denk ik eerst jouw antwoorden maar even af om te kijken of we jouw vraag goed hebben begrepen.

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re:moment-duur-toggle of push contact in Rocomotion
« Reactie #3 Gepost op: 2011-12-27, 15:18:40 »
Hallo Gerard,

Citaat
PietH heeft het over seinen, en als ik zijn bijdrage goed interpreteer bedoelt hij "software-seinen", in Rocomotion, en niet per sé echte seinen langs de baan. (klopt dat PietH?).

Ja dat bedoel ik ook maar ook de echte seinen op de baan.

De software seinen lopen gelijk met de echte seinen, en als de de echte seinen bedient dan kun je daar ook een ander element aan vast plakken bv. het open en dicht laten gaan van spoorbomen.

Als het sofware sein groen wordt dan mag de trein uit dat blok gaan rijden en dan gaat ook het echte sein op groen.
het echte sein wordt geschakeld door een wisseldecoder en met deze kun je dan ook de bomen laten bewegen, bij groen sein bomen dicht (trein komt voorbij) en bij rood sein (trein blijft in het blok) bomen open.

Dit is een eenvoudige manier bij een enkel spoor, als je dubbel spoor hebt dan moet je waarschijnlijk een relay erbij plaatssen.
doe er even een plaatje bij van een enkelspoor dat van links naar rechts wordt bereden, de wissels stellen de seinen voor en afbuigend is boom open en rechtdoor is boom dicht

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Piet Braam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Waardering: 0
Re:moment-duur-toggle of push contact in Rocomotion
« Reactie #4 Gepost op: 2011-12-27, 17:46:54 »
Piet en Gerard bedankt voor jullie antwoord,ik had de baan al beveiligd met blokken.
En nu ga ik even proberen of jullie oplossing werkt.
Daar ga ik wel van uit maar dat laat ik nog weten.

Piet Braam

GerardWassink

  • Gast
Re:moment-duur-toggle of push contact in Rocomotion
« Reactie #5 Gepost op: 2011-12-27, 21:24:37 »
Ja dat bedoel ik ook maar ook de echte seinen op de baan.

De software seinen lopen gelijk met de echte seinen, en als de de echte seinen bedient dan kun je daar ook een ander element aan vast plakken bv. het open en dicht laten gaan van spoorbomen.

Als het sofware sein groen wordt dan mag de trein uit dat blok gaan rijden en dan gaat ook het echte sein op groen.
het echte sein wordt geschakeld door een wisseldecoder en met deze kun je dan ook de bomen laten bewegen, bij groen sein bomen dicht (trein komt voorbij) en bij rood sein (trein blijft in het blok) bomen open.

Piet, dit is echt niet nodig.

Een software sein is genoeg, want als het echte sein zou worden geschakeld, kun je dat signaal gebruiken om de decoder aan te sturen die de bomen bedient.

Da's precies mijn punt, de oorspronkelijke vraag gaat over spoorbomen. De hardware seinen die je introduceert zijn daarbij volgens mij niet nodig en werken m.i. verwarring in de hand.

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re:moment-duur-toggle of push contact in Rocomotion
« Reactie #6 Gepost op: 2011-12-27, 21:54:14 »
Hallo Gerard

Het echte sein is niet noodzakelijk dat klopt (mag je weglaten) maar is ter verfraaing van de baan en dat kan allemaal op een wisseldecoder, als het softwaresein, het echte sein en de bomen aangsloten op een de wisseldecoder maar hetzelfde adres hebben.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Piet Braam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Waardering: 0
Re:moment-duur-toggle of push contact in Rocomotion
« Reactie #7 Gepost op: 2011-12-28, 14:02:47 »
Hallo Piet H,

Dat met die blokken een wisseldecoder schakelen dat gaat wel maar niet op de goede manier.
Ik heb een puls van 1 sec nodig om de bomen te starten met sluiten,en daarna weer een puls van 1 sec om de bomen te starten om ze omhoog te laten gaan.
Ik zat meer te denken aan die Toggle kontakten die je met RM op de baan kan plaatsen en daarmee bv een wisseldecoder kan schakelen die vervolgens de spoorbomen bedienen.
En met dat Toggle contact kan je ook nog de tijd in msec instellen.
Maar ik kan dat Toggle contact alleen met de muis bedienen en de bedoeling is automatisch.
In afwachting op jouw antwoord.

Piet Braam

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re:moment-duur-toggle of push contact in Rocomotion
« Reactie #8 Gepost op: 2011-12-28, 14:14:32 »
Hallo Piet,

Eerst maar een kort antwoord op de vraag,
Citaat
Ik heb een puls van 1 sec nodig om de bomen te starten met sluiten

Ik weet niet welke wisseldecoders je gebruikt maar in Rocomotion kun je de pulslengte instellen, als je de eigenschappen van een wisssel oproept en dan naar aansluiting gaat dan zie je dat je daar de schakeltijd kunt in stellen. Hetzelfde als bij jouw Toggle contact in het vorige antwoordt. Klopt dat het alleen met de maus is te bedienen
Niet uitgeprobeerd maar ik denk tot 99999 milliseconden, lijkt mij ruim voldoende.

Andere mogelijkheid is om de toggle contact te vervangen door een drukschakelaar tussen de rails of met een reedscontact die dan de wisseldecoder verder inschakeld

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-12-28, 14:39:44 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Piet Braam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Waardering: 0
Re:moment-duur-toggle of push contact in Rocomotion
« Reactie #9 Gepost op: 2011-12-28, 16:21:13 »
Hallo Piet H,

Ik gebruik de wisseldecoder SD5 van Tams.

Om de spoorbomen te bedienen gebruikte ik voorheen de terugmelders van de blokken en dat gaat eigenlijk prima.
En aan die terugmelders hangt bij mij een PIC ic (bv 16F628a) die programeer ik met picbasic.

Maar als je nieuwe software hebt gekocht (RM) dan ga je weer eens wat anders proberen wat toch niet zo geschikt is.
Ik denk dat ik mijn oude systeem maar blijf gebruiken voor de spoorbomen.

Bedankt voor de snelle reacties

Piet Braam

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re:moment-duur-toggle of push contact in Rocomotion
« Reactie #10 Gepost op: 2011-12-28, 19:15:30 »
Hallo Piet,

Ik ken het andere systeem niet maar heb daar wel een vraagje bij.

Je werkt op basis van betzetmelding van een blok, geen probleem maar wat gebeurt er als een trein in het blok voor de overgang stopt. (bv. station)
Het blok is dan bezet en gaan dan de spoorbomen dicht en blijven die dicht tot de de trein weer gaat rijden en dan gaan de bomen pas open als de trein voorbij is.
Ik bedoel zijn de bomen dan net zolang dicht als de trein op het station stilstaat.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Piet Braam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Waardering: 0
Re:moment-duur-toggle of push contact in Rocomotion
« Reactie #11 Gepost op: 2011-12-28, 21:01:53 »
Hoi Piet,

Inderdaad de bomen zijn net zo lang dicht als de trein op het station stilstaat.
En gaat weer omhoog als de trein in het volgende blok is en het station blok heeft verlaten.
Maar dat kan naar wens aangepast worden in de pic 16F628A.

Groet Piet