Auteur Topic: Terugmelding Revisited oftewel tweede topic  (gelezen 7338 keer)

Offline Fernando

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Terugmelding Revisited oftewel tweede topic
« Gepost op: 2012-01-08, 21:35:44 »
Heren,

reeds enkele keren heb ik het draadje van Thijs over de terugmeldingsperikelen doorgelezen, maar er blijven vragen die daar niet beantwoord worden, òf ze worden wel beantwoord maar ik lees er overheen of ik begrijp het niet. Wat digitaal rijden betreft, ben ik volgens mij wel aardig op de hoogte, maar met het automatiseren van de baan heb ik mij tot dusver niet erg beziggehouden, temeer daar ik nog geen baan heb.
Wel is het zo, dat ik sinds enige tijd bezig ben een baan te ontwerpen, en omdat het me handig lijkt van te voren de elementen die nodig zijn voor het automatiseren in te plannen, ben ik bezig me in die materie te verdiepen.
Nou is het al wel zo, dat ik dagelijks met een pc omga, maar het is net als met autorijden: ik moet weten waar het stuur zit en hoe de kachel aan moet en de rest zal me worst wezen. Dus ik kan op het toetsenbord rammelen en aan de muis trekken, en daar is het dan mee gezegd.
Nu zag ik in het voornoemde draadje een terugmelder van Roco gekoppeld aan een dinges van Littfinsky of zo, dat lijken me dezelfde apparaten toe. Waarom dan twee in serie?
Verder had ik het idee dat ik met de Roco-componenten uit de voeten zou moeten kunnen, wat is het voordeel van die Traincontroller brons en zilver dan wel goud? Ik kom er niet recht uit.
Als iemand het geduld zou kunnen opbrengen mij uit te leggen hoe je een pdfje maakt van een rocomotionbestand (baanontwerp), zou ik het kunnen laten zien hier denk ik, hoewel, kan ik dat op deze site omhoogladen?

Behave multimaus en versterker heb ik nog niks in huis, maar ik denk erover de nieuwe versterker aan te schaffen met Rocomotion-software.

Vast bedankt voor alle moeite!

Groeten,
Fernando

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Terugmelding Revisited oftewel tweede topic
« Reactie #1 Gepost op: 2012-01-09, 10:49:52 »
Hallo Fernando,

Citaat
Nu zag ik in het voornoemde draadje een terugmelder van Roco gekoppeld aan een dinges van Littfinsky of zo, dat lijken me dezelfde apparaten toe. Waarom dan twee in serie?

Dit zijn geen twee dezelfde dingen, een terugmelding bestaat uit twee dingen (opdrachten ?), eerst moet er gekeken worden of er een bezetting is (dit kan op verschillende manieren) en dan moet het nog worden gemeld aan de Centrale (computer),
De 10787 van roco is een terugmelder (een opdracht naar de centrale) en de module van Littfinski is er een die voelt of het spoor bezet is en deze geeft dan door aan de terugmelder, dus eerst voelen of het spoor bezet is (stroomdetectie) en dan terugmelden.

Citaat
Als iemand het geduld zou kunnen opbrengen mij uit te leggen hoe je een pdfje maakt van een rocomotionbestand (baanontwerp), zou ik het kunnen laten zien hier denk ik, hoewel, kan ik dat op deze site omhoogladen?

Dit is niet noodzakelijk, Je kunt jvan je banenenplan een schermafdruk maken (met shift- print screen) en deze opslaan als jpg bestand met bv het programma paint (tekenprogramma)
 en dan kun je dit als bijlage meesturen,
tweede mogelijkheid, maak van je map waarin je het banenplan hebt opgeslagen een zip en stuur dit dan als bijlage mee en iederen die het besturings programma heeft kan het openen.

Met de spullen van Roco kun je uitstekend uit de voeten en zeker met de nieuwe centrale en rocomotion, wel in het achterhoofd houden dan rocomotion een een voudige uitvoering is van Traincontroller, later overstappen naar traincontroller zilevr of gold kan zonder problemen, (bronz heeft geen zin omdat bijna hetzelfde is als rocomotion, ietsjes meer maar niet veel)

Hoe maak je een pdf bestand. Daar heb je een programmatje voor nodig en dat gaat dan meestal via de printopdracht, er zijn gratis uitvoeringen op internet te vinden.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Fernando

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:Terugmelding Revisited oftewel tweede topic
« Reactie #2 Gepost op: 2012-01-09, 12:24:53 »
Hallo Piet,

hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord.
Oké, dat met die Roco terugmelder en dat Littfinski-apparaat is helemaal duidelijk! Het verschil zit ´m in detectie per reedcontact dan wel stroomdetectie, als ik het goed begrepen heb.

Dat pdf-gebeuren zal ik eens uitproberen, kijken of me dat lukt als digibeet :-X

Nogmaals dank voor je geduld!

Groeten,

Fernando

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Terugmelding Revisited oftewel tweede topic
« Reactie #3 Gepost op: 2012-01-09, 14:02:07 »
fernando,

Je kunt even google op de naam

PDF Creator

En dan is het de kunst om de juiste er uit te zoeken, die gratis is en in het nederland en zonder licentioe gebruikt kan worden.

Je zou de onderstaande link eens kunnen bekijken.

http://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/PDF+Creator+pdf+maken


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Fernando

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:Terugmelding Revisited oftewel tweede topic
« Reactie #4 Gepost op: 2012-01-09, 16:43:34 »
Hallo Piet,

bedankt alweer, je kunt merken dat je in het onderwijs hebt gezeten. Zelf heb ik daar ook wat ervaring, ik weet dat je geduld soms ietwat op de proef gesteld wordt als je wèèr iets moet uitleggen :D
Dat met shift + print screen lijkt niet te lukken, ik ga op zoek naar die pdf-schepper 8)

Groeten,

Fernando

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Re:Terugmelding Revisited oftewel tweede topic
« Reactie #5 Gepost op: 2012-01-09, 17:09:04 »
Als je een pdf-schepper zoekt, kun je even kijken bij http://www.cutepdf.com/products/cutepdf/writer.asp
Dit programma gebruik ik al heel lang, na installatie gedraagt het programma zich gewoon als een extra printer. Het werkt makkelijk en goed, is gratis en je hebt geen last van reclame en dergelijkje narigheid.

Sander

Offline Fernando

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:Terugmelding Revisited oftewel tweede topic
« Reactie #6 Gepost op: 2012-01-09, 18:07:17 »
Heren,

pdf maken is gelukt, dankzij de didactische vaardigheden van beide heren Piet en Sander), waarvoor, ik weet het, ik val in herhalingen, nogmaals mijn dank.
Als bewijs hierbij een voorlopig ontwerp (dwz ter voorbereiding op de automatisering van de zich eveneens nog in de ontwerpfase bevindende modelbaan. Als het tenminste lukt om een bijlage toe te voegen  ;)

Groeten,

Fernando