Auteur Topic: Terugzetten (Resetten) Multizentrale  (gelezen 13123 keer)

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Terugzetten (Resetten) Multizentrale
« Gepost op: 2012-01-12, 14:39:44 »
Hallo,

Ik heb momenteel een probleem met de Roco NS 2417 en de Roco SNCB 60. Bij beiden doet de verlichting het niet meer en bovendien het geluid van de SNCB 60 ook niet. Ik heb pakweg een jaar geleden hetzelfde probleem gehad en dit verholpen door de multizentrale te resetten.
Nu wil ik dat weer gaan doen en even opgezocht ook al weer hoe, maar in de handleiding van de Mulitmaus (vertaling) staat hoe dit te doen volgens mij fout; blz 39  4.3 Terugzetten Multizentrale. Volgens mij word daar de procedure voor het resetten van de Multizentrale besproken en niet zoals in de tekst erna staat de Multimaus.
Enfin, ik vraag me eigenlijk af of ueberhaupt het resetten van de Multizentrale de enige en goede oplossing is voor het verhelpen van het probleem geen verlichting, geen geluid?

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:Terugzetten (Resetten) Multizentrale
« Reactie #1 Gepost op: 2012-01-12, 16:11:29 »
Mijn ervaring is dat het bij mij ook af entoe gebeurt
waarschijnlijk wordt de loc dan nog beivloed door het computerprogramma (in mijn geval TG)
als je dan weer over gaat op handrijden doet de verlichting het waarschijnlijk wel
ik doe dit door ALLE ZUGFAHRTEN BEENDEN in te klikken.
je kunt het ook eens proberen om de loc op een stukje rail te zetten en die even een apparte voeding te geven en dan alleen met de lokmause te rijden.
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Terugzetten (Resetten) Multizentrale
« Reactie #2 Gepost op: 2012-01-13, 12:27:38 »
Heeft niet geholpen deze keer. Denk dat het probleem toch ergens anders zit. Ga dat toch maar eens uitzoeken. Uiteindelijk is een complete reset van de Multimaus een laatste optie die altijd werkt maar ik wil het ook voor de toekomst gewoon precies weten.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Terugzetten (Resetten) Multizentrale
« Reactie #3 Gepost op: 2012-01-13, 13:10:26 »
Alle,

Het probleem met de multimaus centrale dat de verlichting spontaan wegvalt is bij meerder voorgekomen.
Een mogelijke oorzaak is nog niet geheel duidelijk mar het komt soms voor als er omgschakeld wordt van Lok- naar Bibliotheksmodus,
de multimaus staat dan ineens op 128 rijstappen. terugzetten op 28 stappen en het licht is er weer.
het komt ook voor na een kortsluiten en ook zijn soms niet alle loks die dan het probleem hebben.

Roco is op de hoogte van dit probleem, dus even afwachten of er een oplossing komt.

Idee ?
Nog niet uitgeprobeerd, maar als je een rode multimaus hebt, sluit die aan en kijk dan eens of het probleem nog weer voordoet. Blauwe uit.

Gr Piet
 
« Laatst bewerkt op: 2012-01-13, 13:17:09 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Terugzetten (Resetten) Multizentrale
« Reactie #4 Gepost op: 2012-01-19, 10:52:51 »
Hallo Piet,
Door tijdgebrek heb ik me er niet meer in kunnen verdiepen, komt in de komende dagen weer. Maar het is wel prettig te lezen dat er blijkbaar een systeemfout is waar aan gewerkt word. Maakt Roco zoiets bekend, een oplossing? En dan via een download van het net de mulitzentrale updaten neem ik aan?
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Terugzetten (Resetten) Multizentrale
« Reactie #5 Gepost op: 2012-01-19, 12:41:02 »
Hallo Martijn,

Als Roco dit probleem wat sommige modelspoor collega's hebben geconstateerd dan zullen ze er best wel wat aan doen, je mag verwchten dat dit dan bv. via een update kan worden gedaan en dat dit deze update dan ook op de site van Roco wordt vermeld .
Tot op heden heb ik daar verder nog niets van vernoemen ook niet van de modelspoor collega in Oostenrijk die daarover contact heeft met Roco.

Dus maar afwachten, zodra ik iets weet dan zal ik dat op het forum melden.


Gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Terugzetten (Resetten) Multizentrale
« Reactie #6 Gepost op: 2012-02-10, 21:01:32 »
Hallo Piet,

Even een vraagje;

de multimaus staat dan ineens op 128 rijstappen. terugzetten op 28 stappen en het licht is er weer.

Dit gaat niet buiten een programmeerspoor om, toch?

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline sjef hoenjet

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 19
  • Waardering: 0
    • mergeltrein
Re:Terugzetten (Resetten) Multizentrale
« Reactie #7 Gepost op: 2012-02-10, 23:37:10 »
Hallo,
Ik weet niet of ik nu iets heel vreemds of ergs roep, maar ik reset vaker de stappen (meestal van 14 naar 28) gewoon op de baan. Nadat ik de stappen bevestigd heb ga ik gelijk terug in het menu naar het begin. Werkt bij mij steeds, maar weet niet of dat standaard is.
Groet Sjef
zwarte Z21 met multimaus pro en multimaus rood, Traincontroller Gold 9.0, Trainprogrammer 9.0, Collection 9.0, Esu Lokprogrammer,  DR 5033 digiboost, wissels DR 4024 met DR60030 servo's, blokbezetmelding DR4088LN en CS

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Terugzetten (Resetten) Multizentrale
« Reactie #8 Gepost op: 2012-02-11, 09:47:50 »
Hallo Martijn,

Het probleem heb ik zelf nog niet aan de hand gehad, dus ik moet het ook van andere hebben.
Voorzover ik het nu kan zien ziet het probleem niet in de decoder maar in de muis, dus de muis moet op de juiste rijstappen worden (terug) gezet, daar heb je dus geen aansluiting van de baan voor nodig of programmeer spoor.
Als het probleem zich weer voordoet controleer eerst op welke stappen de muis staat en zet het dan op bv 14 of 28 terug, zie blz 22 van de handleiding.

Vermoeden, als je met de lok in de bibliotheek mode rijdt zal het probleem zich niet voor doen of heb ik dat verkeerd?, omdat de gegevens van de lok dan in het geheugen staat. laat het evn horen of dat zo is of niet als het zich weer voordoet.

Heb overigens nog niets vernomen van de collega die contact daar over heeft gehad met roco.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Terugzetten (Resetten) Multizentrale
« Reactie #9 Gepost op: 2012-02-11, 23:03:42 »
Hoi Piet,
Ik ga me morgen weer buigen over dit probleem en kijken of dit inderdaad zo op te lossen is. Het rare is dat ik bij beide keren dat licht/geluid van 2 locs het gewoon deden ik wel kortsluiting heb gehad tijdens het rijden, daarna verder ging met rijden zonder storing maar bij een eerst volgende keer aanzetten van centrale en maus (dus een volgende dag) dan pas géén verlichting/geluid meer had. Enfin, hoe dan ook, morgen weer tijd voor dit probleem.
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Terugzetten (Resetten) Multizentrale
« Reactie #10 Gepost op: 2012-10-22, 20:10:57 »
Goede avond,
Is er nog enige kennis/vordering opgedaan over het onverklaarbaar uitvallen van de verlichting van Locs? Zie ook http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=764.msg2353#msg2353 en http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=549.msg1058#msg1058
Probleem doet zich bij mij consequent voor bij 2 locs. Steeds na noodstop of kortsluiting. Voor zo ver ik details kan overzien (rijstappen ed) staat alles goed afgesteld/ingesteld. Loc 2417 heeft er overigens helemaal de brui aan gegeven nadat ik in de POM modus was gaan programmeren (aanleg programmeerspoor staat nu als hoogste op mijn to do lijst). Loc SNCB 60 wonderwel blijft sound zich steeds goed handhaven nu maar ook bij deze loc geen verlichting.
Groet,
Martijn
« Laatst bewerkt op: 2012-10-22, 23:45:34 door Rinus H0 »
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:Terugzetten (Resetten) Multizentrale
« Reactie #11 Gepost op: 2012-10-25, 05:57:24 »
Hallo Martijn,

Even reageeren op je bericht, ik ben op het moment even afwezig maar ik heb nog steeds deze problemen,
Als ik weer op de " Baan" ben ga ik me er weer eens in verdiepen.
Mocht ik resultaat hebben laat ik het je weten. Groeten Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Terugzetten (Resetten) Multizentrale
« Reactie #12 Gepost op: 2012-10-25, 21:37:59 »
Hoi Ad,
Ik ben maandag jl nog een keer uitgebreid bezig geweest om het probleem te tackelen. Heb vanavond nogmaals kort alle stappen doorgenomen, geen resultaat. Ik laat het voorlopig even rusten en 'hoor het wel'.
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:Terugzetten (Resetten) Multizentrale
« Reactie #13 Gepost op: 2012-10-25, 23:38:00 »
Hallo, Ik heb dit probleem ook eens gehad en heb de decoder gereset.
ik heb het bij een andere loc ook eens gehad en toen bleek de decoder niet goed te functioneren.
en nieuwe geplaatst en het probleem is nooit meer terug geweest
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:Terugzetten (Resetten) Multizentrale
« Reactie #14 Gepost op: 2012-10-28, 04:34:55 »
Hi Nocoh,

Ik gebruik de decoders van Lenz silver voor N. Deze decoders zijn toch van een goede kwaliteit.
En ik heb het problem met meerdere locs.
Zoals eerder gezegd ga het nog eens proberen om alles opnieuw te programeren.
Groeten Ad,

Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.