Auteur Topic: Brake- and Stopmarkers  (gelezen 12304 keer)

Offline JohnL

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 0
Brake- and Stopmarkers
« Gepost op: 2012-02-03, 11:29:40 »
Hallo allemaal,

Waarschijnlijk een oerstomme vraag maar dat met die brake- en stopmarkers in de blokeditor krijg ik niet lekker onder knie.  ???
Stel ik heb een blok van 2 meter lengte met drie bezetmelders w.t.z. A = B = C. A en C zijn stopmelders met een lengte van 50 cm en B is natuurlijk 1 meter lang. Trein rijdt bv blok in van A naar C via B en moet stoppen in C 10 cm voor eindpunt. Nu de vraag: hoe stel ik dit in? Bezetmelder A in dit geval niets, in B moet de trein afremmen naar zijn kruis-minsnelheid. Vul ik hier nu 1 meter in? Doet de trein er ook echt 1 meter over om af te remmen? Ik wil zoals gezegd 10 cm voor eindpunt in C stoppen dus ik vul hier 40 cm in?

Kloppen mijn beweringen of snap ik er echt niets van? Alle lok's zijn geijkt op snelheid.
Bvd voor jullie inbreng en meedenken.

Groeten John

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Brake- and Stopmarkers
« Reactie #1 Gepost op: 2012-02-03, 12:13:06 »
Hallo John,

Rijden van A via B naar C
In het voorbeeld heb ik de melder A niet gebruikt.
Bij B ingevuld, Distanz 50, hierdoor wordt de melder pas actief 50 cm na dat hij is geactiveerd en 130 cm bij Rampe (remweg).
De trein zal dus na het activeren van melder B na 50 cm beginnen met remmen en er 130 cm over doen om op kruipsnelheid (minimum snelheid) te komen (10 cm voor de stop).
Als de trein melder C activeert zal hij 40 cm later stoppen (10 cm voor het einde)

John, ik weet niet wat je al allemaal hebt betreffende de baan, maar als je nog moet bouwen of uitbreiden zou ik eens denken aan een melder per blok, zie ook in de tekening
Dit is weer wat goedkoper.

Melders kunnen in beide richtingen werken in een blok


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline JohnL

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 0
Re:Brake- and Stopmarkers
« Reactie #2 Gepost op: 2012-02-03, 12:32:30 »
Hallo Piet,

Dank voor je snele antwoord! Het is mij duidelijk, ga het gewoon invoeren en testen. Mijn baan is (bijna)af, dwz alles heeft 3 melders per blok op een uitzondering na. Senery is nog een paar stations verwijderd. Baan bestaat al een tijdje zodoende. Schaduwstation is in aanbouw/planning, ga zeker je opmerking mbt beperken van aantal bezetmelders meenemen. Dank voor de tip.

Greten John

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:Brake- and Stopmarkers
« Reactie #3 Gepost op: 2012-03-10, 17:14:37 »
Hallo Piet
Alhoewel ik de diverse afmetingen instel dan is het nog zo dat de trein niet op de aangegeven plaats stopt.Zou dit kunnen zijn dat ik voor mijn locs nog niet het snelheidsprofiel in gesteld heb.Ik werk met een melder per blok
Herman

GerardWassink

  • Gast
Re:Brake- and Stopmarkers
« Reactie #4 Gepost op: 2012-03-10, 19:15:22 »
John, je kunt de drie secties A, B en C ook elektrisch aan elkaar knopen en er één bezetmelder voorhangen. Dan heb je de door Piet aangeraden situatie.

En inderdaad, net als Herman (dito) al suggereert: het is van groot belang dat je loc's gekalibreerd zijn! Anders weet het programma niet hoe snel ze "echt" rijden en dus welke afstand ze afleggen.

Gerard

PS: zie net dat het al een wat oudere vraag was van John.

Offline JohnL

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 0
Re:Brake- and Stopmarkers
« Reactie #5 Gepost op: 2012-03-21, 10:32:18 »
Hoi Gerard,

Zie nu pas je antwoord waarvoor mijn dank. Lok's zijn nu en waren gecalibeerd maar na wat fine tuning optrekvertraging is het optrekken prima.

Groeten John