Auteur Topic: Terugmeld decoder Roco  (gelezen 11192 keer)

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Terugmeld decoder Roco
« Gepost op: 2012-02-25, 14:21:02 »
Hallo Medespoorders,

Op de terugmelders van Roco zitten smd rode leds ter indicatie van bezetmelding.
Mijn vraag is zijn deze leds over te brengen op mijn bedienigs paneel waarop ook de schakelaars zitten voor bv mijn wissels en verlichting.
Iemand ervaring?
Met groet, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Terugmeld decoder Roco
« Reactie #1 Gepost op: 2012-02-26, 11:55:45 »
Hallo Ad,

Hallo Ad,

Iemand ervaring?
Eerlijk gezegd denk ik niet dat er spoorders zijn die daar ervaring mee hebben.
Het controleren van een blok doe je meestal met het programma dat op je PC staat (rocomotion of andere), zolang deze bezet aangeeft dan mag je er van uitgaan dat het dan ook zo is.
In Theorie zou je de leds (smd) er uit kunnen solderen en met draden kunnen verlengen of mogelijk overbruggen met een andere led parallel aan de smd, Hier wordt de stroom die dan loopt wel hoger en dan is de vraag of de uitgangen van de chip (ATmel At89C52) dit aan kunnen, hier voor moet je de data gegevens van de chip opzoeken.
Ik zou niet aan de chip gaan solderen, deze is vlogens mij nogal moeilijk verkijigbaar in deze uitvoeren (er zijn diverse modellen van deze chip) en gezien de prijs, ik schat ongeveer €40.00, en als die dan stuk gaat kun je beter een nieuwe 10787 kopen
Als ik het goed begrijp maak je ook gebruik van de Littfinski terug melders samen met de 10787, mijn vraag is dan of het niet mogelijk is om bij de uitgangen van de GBM-8 (Littfinski) een led aan te sluiten en deze dan naar het schakelpaneel te leiden en daat dan als controle te gebruiken. Dus tussen de + en een van de nummers (led met weerstand in de goede volgorde). Deze uitgang wordt aan gestuurd door een eenvoudige transistor (BC 547) en als er iets mis gaat dan kun je eenvoudig er een nieuwe inzetten, kosten een paar Euro centen.

Gr Piet

 

« Laatst bewerkt op: 2012-02-26, 12:16:18 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders