Auteur Topic: veroudering Geoline  (gelezen 16843 keer)

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
veroudering Geoline
« Gepost op: 2012-03-07, 15:34:00 »
IK heb last van het feit dat Geoline snel verouderd
Hiermee wil ik zeggen, dat als het een tijdje ligt de bedding erg bros wordt en afbreekt als je het vastpakt.
Heeft iemand hier ook ervaring mee en is er wat aan te doen?
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Jeffrey

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 7
  • Waardering: 0
Re:veroudering Geoline
« Reactie #1 Gepost op: 2012-06-02, 13:42:50 »
Hoi nicoh,

Ik heb ook geoline.. maar heb 2 versies.. kom ik net achter.. ik heb geoline met harde bedding en die verouderd amper terwijl ik ook soft geoline heb en die brokkelt af als je het beet pakt na een jaartje liggen op de tafel. Maar ik weet nou niet met zekerheid gezeggen of het door vocht komt of door droogte.

Ik weet ook niet precies wat je er tegen kunt doen. Wat bij mn soft bedding werkt is een doek te pakken en silicone spray op dir doek te spuiten en voorzichtig de bedding een beetje in te deppen. Na 1 dag intrekken kon ik de stukken beetpakken zonder dat het bij aanraaking afbrokkelde.

Hoop dat ik je hier een beetje mee heb kunnen helpen.

Mvg
Roco geoline digitaal multimaus.

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:veroudering Geoline
« Reactie #2 Gepost op: 2012-06-02, 22:55:53 »
Hallo,

Ik heb nog nieuwe Geoline, maar dat lijkt me meer dan degelijk materiaal.
Gebruik je niet toevallig een reinigingsprodukt (al of niet via een reinigingswagon) dat het plastic aantast?

Groeten,

Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:veroudering Geoline
« Reactie #3 Gepost op: 2012-06-03, 11:52:59 »
Ik gebruik geen producten om de beddingen te onderhouden.
ikzelf denk dat het komt omdat de bedding (cq het kunsstof) in het daglicht staat en dat daardoor de weekmakers verdwijnen.
doordat de weekmakers verdwijnen, verouderd het kunststof en wordt he brokkelig
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Jeffrey

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 7
  • Waardering: 0
Re:veroudering Geoline
« Reactie #4 Gepost op: 2012-06-03, 16:29:26 »
Goede middag

Ik neem aan dat u de soft versie heeft en niet de harde versie.

Zoals ik in mn eerste bericht al zei. Er zit een verschil tussen. Ik heb Bijde en week makers zitten alleen in de soft versie om het product buigbaar te houden.

Eenigste wat helpt is de bedding in te deppen met silicone spray of tire shine. Dat zorgt ervoor dat het rubber zacht en flexibel blijft.

Mvg Jeffrey
Roco geoline digitaal multimaus.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re:veroudering Geoline
« Reactie #5 Gepost op: 2012-06-03, 18:55:54 »
Hallo Jeffrey


Ik zou graag willen weten wat je bedoeld met, er zijn 2 versies, bedoel je hiermee dat de geoline met zachte bedding de rails zijn die buigbaar zijn, de zogenaamde flex.
Voor zover ik weet zijn er buiten de flex maar een soort geoline, die met harde bedding die overigens ook niet zo sterk is en als deze al vastgemaakt is op de baan en niet zeer voorzichtig losgemaakt wordt bij wijzigen en/of reparatie ook gemakkelijk breken (de plastick zijkanten).


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: veroudering Geoline
« Reactie #6 Gepost op: 2012-12-20, 13:21:05 »
Klopt, de hard plastice versie van geoline wordt op den duur erg gevoelig voor breuk. Heb door spijkertjes erin slaan (voor vastleggen) al veel rails kunnen weggooien. Kijk hiermee dus uit!

Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: veroudering Geoline
« Reactie #7 Gepost op: 2012-12-21, 09:12:11 »
Geoline heeft momenteel overigens maar 1 versie en dat is de versie waarbij de bedding hard is en de rails en bedding 1 geheel zijn. De zachte versie waar over gesproken wordt is een versie waarbij de bedding inderdaad zacht is en de rails met bielzen in deze bedding klemmen en ook uitneembaar zijn; dat kan bij de harde versie absoluut niet. Wat ik ervaar is het volgende: die harde bedding wordt na een paar jaar echt broos en is gevoelig voor buig en vervolgens breuk; het breekt dan uiteen in verschillende stukjes, versplintert zeg maar, en eenmaal gelegd is het dus eigenlijk afblijven. Jammer want het mist dus zijn doel; het railsysteem was juist bedacht ook voor de tapijtrijder waarbij je vaker opbouwt en afbreekt. Ik zou Roco willen adviseren een betere kwaliteit kunststof in te zetten!!
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: veroudering Geoline
« Reactie #8 Gepost op: 2012-12-21, 11:46:10 »
Is deze kwestie al ooit in naam van bv. dit forum aangekaart bij Roco? Zoiets kan toch gewoon niet?
Iedere startset wordt verkocht met Geoline rails, en wie later uitbreidt gaat hier normaal mee verder.
Eigenlijk zou het moeten kunnen concurreren met de Märklin rails met bedding of Bachman bv.
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: veroudering Geoline
« Reactie #9 Gepost op: 2012-12-21, 12:32:21 »
Bert, geen idee!!
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re: veroudering Geoline
« Reactie #10 Gepost op: 2012-12-21, 12:45:56 »
Ik heb nu geoline rails van 2,4 a 3 jaar oud, en nog geen enkel probleem. Zou me kunnen voorstellen dat er in de loop van de tijd een wat andere samenstelling voor de kunststof is gekozen?

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: veroudering Geoline
« Reactie #11 Gepost op: 2013-02-21, 16:12:13 »
Aanvulling: Ik heb het idee dat het kunststof onder inwerking van licht en temperatuur op den duur broos wordt en verouderd. Probeer zo'n lang liggende rails maar eens licht te verbuigen of een gaatje te boren; kan zo maar zijn dat het kunststof uit elkaar spat; althans dat is mijn ervaring. Verder niks mis mee met dit systeem, ligt erg strak en veel mogelijkheden. Deze week nog 24 stuks R4 bocht aangeschaft.

Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!