Auteur Topic: Keuze Centrale voor aansturing met computer  (gelezen 23933 keer)

Offline Koven

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 7
  • Waardering: 0
Keuze Centrale voor aansturing met computer
« Gepost op: 2012-04-21, 08:57:15 »
Hallo, ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag. Ik ben een maand of wat geleden met deze hobby en mijn uiteindelijke doel is een baan te maken die met de computer (automatisch of halfautomatisch) kan worden bediend.

Ik heb inmiddels een Roco Multimaus in combinatie met een 10764 centrale. Nu wil ik graag een interface naar de computer aanschaffen. Ik kan daarbij kiezen uit een:
10785 via Marktplaats
10832
Z21 (nog even wachten)

Of niet Roco:
intellibox of iets anders


Kan iemand me het verschil tussen met name de 10785 en de 10832 en bv een intelliboc basic uitleggen?

Als beginner zie ik door de bomen het bos niet meer.

Alvast bedankt voor jullie adviezen.
H0, NS, tijdperk: heden. MultiMaus, 10785, Rocomotion 5.9

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:Keuze Centrale voor aansturing met computer
« Reactie #1 Gepost op: 2012-04-21, 09:21:07 »
Halo Koven
Ik heb reeds sedert enkele jaren een intellibox met grote tevredenheid.Je kunt er zowel met loco net als s88 werken wat geen enkel probleem oplevert met een pc aansturing.Het is een toestel dat door zeer veel spoorders gebruikt wordt . De andere toestellen welke je opgeeft ken ik niet maar  de prijs zal ook wel een grote rol spelen bij de aankoop.
Groeten
Herman

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Keuze Centrale voor aansturing met computer
« Reactie #2 Gepost op: 2012-04-21, 10:35:25 »
Koven,

De 10764 is een versterker waarmee je alleen programmeren kunt, kan geen decoders uitlezen, beschikt alleen over een muis met kabel, heeft 2 muis aansluitingen en heeft geen interface voor pc.

De 10832 is een versterker met draadloze muis waarmee je decoders wel kunt lezen en schrijven, heeft daarnaast nog 3 aansluitingen voor kabel muizen en beschikt wel over een interface voor de pc. Sterker nog, er wordt de Rocomotion software versie 5.8 bijgeleverd, welke ge-updated kan worden naar versie 5.9, evenals de bijbehorende usb-kabel.

De Z21 is een nieuwe centrale die geschikt voor gsm, tablet en weet ik wat voor een teringzooi, zie hier.

Groenten Rob

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Re:Keuze Centrale voor aansturing met computer
« Reactie #3 Gepost op: 2012-04-21, 10:50:19 »
Koven,

Als je al een 10764 versterker hebt, zou je ook kunnen kijken naar een S88XpressNetLI. Daarmee kun je de MultiMaus met een PC verbinden en tevens kun je er S88-bezetmelders op aansluiten. Deze interface is al te koop vanaf 29,95 euro. Als je nog geen bezetmelders hebt, kan ik het starterspakket aanbevelen. Dan heb je ineens alles compleet. (46,50 euro)

Zie http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-1363936/s88XPressNetLi.html

Sander

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Keuze Centrale voor aansturing met computer
« Reactie #4 Gepost op: 2012-04-21, 12:21:09 »
Hallo Koven,

Als je het origineel wilt houden dan kun je aan de versterker 10764 een interface van roco koppelen.
Er zijn er 3,
1e, de 10785 die niet meer gemaakt wordt maar nog wel op de 2e handsmarkt te koop is, informeer dan wel of deze (licentie nummer) al een gebruikt is voor het bestellen van een van de programma's van traincontroller, dit i.v.m eventuele korting.
2e, de 10830 (10832) die een draadloze muis heeft en diverse andere aansluitingen.
3e, de minder bekende 10786, deze is gelijk aan de 10830 met uitzondering van de draadloze muiltimaus, is wel meer als de helft goedkoper (adviesprijs)
Deze interface worden allemaal geleverd (bij de prijs inbegrepen) met het programma Rocomotion, traincontroller en trainprogrammer, met deze laatste kun je decoders uitlezen en programmeren
Voor de Z21 is nog weinig over bekend (zal morgen een informeren bij Roco in Dortmund).

Allen bij de 10785 heb je de 10764 nodig bij de andere niet meer, bij deze zit de versterker en de interface bij elkaar ingebouwd

De s88XPpressNet is een hulpschakeling om de 10764 te gebruiken met het programma Koploper, dit programma wordt niet meer verder ontwikkeld en heeft daarom geen uitbreiding meer, de ontwikkelaar Haagsma is eneig tijd geleden gestopt met de verdere ontwikkeling van het programma,
Zelf heb ik minder goede ervaring met de s88XP en ben dan ook bij roco gebleven, er zijn ook mensen waarbij zoals ze zeggen goed werkt.

Een nadeel heeft Roco wel, de terugmelders zijn nogal aan de prijs en er is voor de terugmelders in samenwerking met het systeem van roco geen alternatief. Moet wel bij gezegd worden dat het feilloos werkt en geen problemen opleverd.

Er is mogelijk nog een aspect van belang en dat is de groet van de baan, als dit een iets meer is als een kleine baan en men wilt later overstappen aan een beter professioneel programma dan is daar het grote broertje van rocomotion voor, Traincontroller (overstap gaat probleemloos) en deze heeft de mogelijkheid om met een melder per blok te rijden en dat scheelt de helft aan terugmelders zodat op den duur de duurdere melders van roco zichzelf terug verdienen.
Overbodig om op te merken is dat traincontroller het allerbeste programma is dat er bestaat om modelbaan samen met de computer te besturen.

Met het gebruik van de intellibox heb ik geen ervaring.

Hopelijk geeft dit een kleine indruk van de mogelijkheden.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-04-21, 13:24:29 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Re:Keuze Centrale voor aansturing met computer
« Reactie #5 Gepost op: 2012-04-21, 12:33:45 »
Piet,

Heb je ergens meer informatie dat de S88XpressNetLI alleen maar werkt met Koploper ? Tot nu toe heb ik dat nog nooit gelezen. Zelf gebruik ik de S88XpressNetLI naar volle tevredenheid, nooit problemen en nooit storingen.

Sander

PS : In de handleiding van de S88XpressNetLI staan specificatie's voor het aansluiten met JMRI, Railroad & Co, Traincontroller, RocRail en Koploper.
« Laatst bewerkt op: 2012-04-21, 12:36:05 door Santerdam »

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Keuze Centrale voor aansturing met computer
« Reactie #6 Gepost op: 2012-04-21, 13:07:43 »
Sander,

Meer info heb ik ook niet, voor zover ik weet is s88X ontwikkeld om het gebruik van de 10764 en koploper toen der tijd mogelijk te maken, ik heb deze toen ook zelf aangschaft maar mijn ervaringen waren niet zo best.
Mogelijk zijn er verdere ontwikkelingen die nu een andere status hebben en waardoor er meerdere mogelijkheden zijn, mij niet bekent, dit komt ook omdat ik bij roco bent gebleven en samen met rocomotion en later met traincontroller de modelbaan via de PC de besturing hebt.
Zoals ik ook als schreef zijn er mensen die geen problemen hebben zoals ze zeggen en dat neem ik dan ook aan dat het zo is.
Een van de reden was ook dat koploper niet verder wordt ontwikkeld en dat doet traincontroller wel, er zit wel een prijskaartje aan (waar niet) en ik kan mij heel goed voorstellen dat wanneer iemand en vooral jongeren met een modelbaan begint dat er dan op de prijs wordt gelet maar mijn mening is dat dit niet altijd op lange duur de goedkoopste oplossing is.

Zal de handleiding van de s88X eens opzoeken.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Keuze Centrale voor aansturing met computer
« Reactie #7 Gepost op: 2012-04-21, 13:21:02 »
Sander,

Even de handleiding opgezocht  http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Handleiding_S88XPressNetLI-V1.0.pdf

In de handleidng wordt gesproken over de aansluiting met lenz en dat via lenz dan het programma traincontroller 5.8 te besturen is, het is niet zo verwonderlijk dat dit via lenz kan omdat van oorsprong er altijd veel samenwerking was tussen lenz en roco en vandaaruit dat dat dan ook weer zo is voor traincontroller.
Of dit ook nog zo is met de nieuwe versie van traincontroller 7.06 weet ik niet omdat hier ook een lecentienummer meer voor is maar wordt bewaakt via een code in een USB stik die altijd in de PC moet zitten als het programma draaid en bij de installatie ook niet kan worden opgegeven dat het een aansluiting betreft van s88X (je moet je systeem ingeven bij de installatie van het programma en daar staat deze niet bij).
Verder geen ervaring mee

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Koven

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 7
  • Waardering: 0
Re:Keuze Centrale voor aansturing met computer
« Reactie #8 Gepost op: 2012-04-21, 20:28:18 »
Allemaal bedankt voor jullie heldere antwoorden!

Heb ik nog 1 laatste vraag:
Als ik het goed begrijp is de 10786 hetzelfde als de 10830/10832 met uitzondering van de aansluitmogelijkheid van een draadloze MultiMaus. Maar wat is het verschil tussen de 10785 en de 10786? Of is de 10786 een 10785 met ingebouwde 10764? Zijn er verder bijvoorbeeld nog verschillen in de aansluitingen (bv. de ene heeft USB en de andere alleen een seriele com poort)??
H0, NS, tijdperk: heden. MultiMaus, 10785, Rocomotion 5.9

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Keuze Centrale voor aansturing met computer
« Reactie #9 Gepost op: 2012-04-21, 20:47:13 »
Koven,

De 10786 is gelijk aan de 10830/10832 maar heeft geen draadloze muis aansluiting en wordt ook niet geleverd met een muis erbij, je kun daar de rode muis op aansluiten.
De 10785 is een interface die je aansluit op de 10764 versterker, de interface moet je zien als de vertaler tussen de Pc en de versterker waarop je baan is aangesloten.
De 10786 en de 10830/32 is een interface en versterker in een zodat je bij een van deze geen gebruik meer maakt van de 10764, die is dus overbodig
De 10830/32 en de 10786 heeft een USB aansluiting en de een compoort aansluiting.

Soms worden door de winkeliers startsets uiteen gehaald en de interface b.v. de 10832 los verkocht voor een schappelijke prijs, zelf zo ook deze gekocht normale advies prijs €499.- meegenoemen voor €299.- en dat scheelt nogal, 10832 comleet met (interface/versterker) met draaloze muis en kabels en het programma Rocomotion.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-04-21, 20:48:55 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Koven

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 7
  • Waardering: 0
Re:Keuze Centrale voor aansturing met computer
« Reactie #10 Gepost op: 2012-05-01, 22:12:21 »
Iedereen bedankt voor de adviezen!!

Ik heb uiteindelijk een 10785 aangeschaft. Verder heb ik hierop een 10787 terugmeld unit aangesloten. Ben nu aan het experimenteren met 4 reedcontactjes, maar het is toch lastiger dan ik dacht. Ik ga deze week maar de Littfinski GBM-8 bezetmelder ga bestellen. Ik kan dan 8 baanvakken controleren. Met 4 reedcontacten kan ik slechts 2 baanvakken controleren.
H0, NS, tijdperk: heden. MultiMaus, 10785, Rocomotion 5.9

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Keuze Centrale voor aansturing met computer
« Reactie #11 Gepost op: 2012-05-01, 22:21:54 »
Hallo Koven,

Citaat
Ik kan dan 8 baanvakken controleren. Met 4 reedcontacten kan ik slechts 2 baanvakken controleren.

Bekijk de zaak nog eens goed, de GBM-8 wordt verbonden met de 10787, dat is goed.
Maar met Rocomotion heb je 2 melders per blok nodig ook als je via de GMB-8 de terugmelding doet, dus met een 10787 en een GMB-8 kun je 4 baanvakken (blokken) controleren.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Koven

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 7
  • Waardering: 0
Re:Keuze Centrale voor aansturing met computer
« Reactie #12 Gepost op: 2012-05-01, 22:32:58 »
Uiteraard, helemaal gelijk.

Tenzij ik met 1 melder per blok ga werken, maar daar heb ik volgens mij tenminste Traincontroller Bronze voor nodig.
H0, NS, tijdperk: heden. MultiMaus, 10785, Rocomotion 5.9

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Keuze Centrale voor aansturing met computer
« Reactie #13 Gepost op: 2012-05-02, 13:12:45 »
Hallo Koos,

Bij een melder per blok adviseer ik minimaal traincontroller zilver, bij het gebruik van bronz is het laten stoppen op een bepaalde plaats in een blok niet te doen.
Je kunt de remafstand met een schuifregelaartje instellen in bronz maar dat is niet nauwkeurig.
Als je al rocomotion hebt dan heeft het geen zin om bronz aan te schaffen, het verschil tussen bronz en rocomotion is te klein om hier geld aan uit te geven, spaar liever iets langer en koop dan minimaal zilver.
Traincontroller gold en zilver werken uitstekend met een melder per blok.


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-05-02, 13:44:34 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders