Auteur Topic: Keerlusmodule  (gelezen 23692 keer)

Offline Fernando

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Keerlusmodule
« Gepost op: 2012-04-21, 15:35:10 »
Heren (en eventuele dames uiteraard),

sinds enige tijd ben ik aan het uitvogelen hoe het zit met draaischijven in een digitale baan en zo. Dat je daarbij een keerlusmodule nodig hebt ivm het draaien van de draaibrug, en daarmee gepaard het omdraaien van de "plus" en de "min" tov de rest van de baan is me duidelijk.
Maar uit wat ik er van gelezen heb zo her en der, maak ik op dat er nogal wat voors en tegens over de keerlusmodules van de diverse merken te melden vallen. Er zijn er die werken op basis van kortsluitingsherkenning etc etc. Daarom stel ik hier de vraag maar eens aan u als ervaringsdeskundigen:

Welke is de keerlusmodule bij uitstek (geschiktheid <-> prijs)? Blijft natuurlijk altijd subjectief, maar desondanks ben ik benieuwd naar uw ervaringen, bij voorbaat mijn dank uitsprekend voor het willen delen daarvan!

Met vriendelijke groet,
Fernando

GerardWassink

  • Gast
Re:Keerlusmodule
« Reactie #1 Gepost op: 2012-04-21, 19:34:51 »
Ik heb goede ervaringen met de LDT keerlusmodule. Werkt op basis van detectie. Geen kortsluiting.

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Keerlusmodule
« Reactie #2 Gepost op: 2012-04-21, 19:45:12 »
Hallo Fernando

Het kan uitmaken welke draaischijf je gebruikt, zo uit mijn hoofd heeft b.v. de fleischmann draaischijf een ingebouwde keerlus module zodat dit weer wat eenvoudiger wordt en kosten besparend is.
Dus kijk eerst een even welke draaischijf je voorkeur heeft en of die is voorzien van een ingebouwde keerlus.

de keerlus die Gerard noemde werkt uitstekend, ook roco heeft een artikel no 10767, wel duur maar bruikbaar voor detectie, analoog en ook kortsluitherkenning en ook nog een combinatie van beide zodat er met de een iets mis zou gaan dat dan het andere systeem het overneemt. zie handleiding elders op dit forum
Maar zoals gezegd wel erg duur, wat de LTD kost weet ik zo niet maar zeker goedkoper.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Fernando

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:Keerlusmodule
« Reactie #3 Gepost op: 2012-04-22, 18:10:23 »
Hallo,

allereerst dank voor de reacties!
De Littfinsky kost, volgens de eigen website, zo'n 53 euro. Dat is aanmerkelijk minder geld dan de Roco-module, die rond de 100 euri kost.
Heb ik gelijk als ik stel dat, in de sensor-mode, er verder geen contacten (reed-contacten, magneetjes ed) nodig zijn? Met andere woorden, zodra een lok in het sensorgedeelte komt vindt stroom-detectie plaats?
Zo ja, dan moet ik eens na gaan denken hoe ik dat toe ga passen op een Roco-draaischijf met zo'n twintig afritten. Of heeft iemand daar de oplossing al voor liggen?

MVG
Fernando

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Keerlusmodule
« Reactie #4 Gepost op: 2012-04-22, 18:48:25 »
Hallo Fernando,


Kijk eens in de bijgevoegde bestandje (PDF), ik weet niet welke roco draaischijf je hebt of wilt gaan gebruiken maar als je de Roco draaischijf 42615 wil gaan gebruiken dan kun je de module van LTD gebruiken en dan heb je geen keerlus module nodig. De draaischijfdecoder TT-DEC-R is geschikt voor de digitale aansturing van de Roco H0 draaischijf 42615.
Zoek eens op deze site  http://www.ldt-infocenter.com/netherland/home_frame_nl.htm
en kijk ook een in bijgevoegd pdfje en met name op blz 15 waar info staat voor het Brugspoorompoling.
en op blz 20 voor terugmelding via stroomdetectie.

Belangrijk, let op: er zijn 2 varianten van de daaischijf 42615, oude en nieuwe variant

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-04-22, 18:51:47 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Fernando

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:Keerlusmodule
« Reactie #5 Gepost op: 2012-04-22, 18:57:45 »
Dank je wel Piet!

Hier zal ik vanavond mijn tanden eens op stukbijten!

Nogmaals dank!

Groet,
Fernando

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:Keerlusmodule
« Reactie #6 Gepost op: 2012-04-23, 19:44:08 »
Ik maak gebruik van de fleischmann Turn Control
Dit is een manuele en digitale aansturing van de diverse draaischijven
Tevens kun je hiermee de polarireit om laten draaien
Ik heb dit op advies van Roco aangeschaft, omdat dit perfect werkt, in combinatie met traincontroller.
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Fernando

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:Keerlusmodule
« Reactie #7 Gepost op: 2012-04-25, 10:16:02 »
Dank je voor de tip, Nico! Ik neem het mee in mijn studie :)

Offline Fernando

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:Keerlusmodule
« Reactie #8 Gepost op: 2012-05-04, 11:44:35 »
Dat was een stevige hap om even te bestuderen, vooral ook omdat het nu nog theorie voor me is en ik me probeer voor te stellen hoe je het één en ander in de praktijk moet toepassen. Iets wat me nog niet helemaal helder is, is hoe je de draaischijf met de multimaus kunt bedienen, als dat al kan, dus zonder pc met desbetreffende software.
Maar misschien heb ik er wel finaal overheen gelezen. In de pdf staat wel beschreven hoe je de keerlusdinges op trafo en versterker/centrale aansluit en dat de draaischijf in de wisselmodus wordt bediend, maar de multimaus kom ik in dit verband niet concreet tegen. Ik zal er vast overheen gelezen hebben....

Groeten,

Fernando

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Keerlusmodule
« Reactie #9 Gepost op: 2012-05-04, 15:37:09 »
Fernando,

DE draaischijf kun je ook met de multimaus bedienen, zoals bij Nico die de Turn Control gebruikt gaat de instelling van de Turn Cointrol met wisseladressen, dus volgens mij kun je dan de de draaischiif besturen via de wisseladressen, in dit geval te beginnen met adres 205 voor de eerste tot 303
Je kunt ook handmatig met de draaiknop van de turncontrol de draaischijf bedienen
Maar Nico kan je daar wel iets meer over vertellen, even afwachten tot Nico er weer is.


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2017-09-16, 10:52:57 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Re: Keerlusmodule
« Reactie #10 Gepost op: 2017-09-16, 10:45:08 »
Hallo,

Heb de roco 42615 draaischijf aangeschaft. Met de turncontrol, van fleischmann.  Helaas als je de gebruikaanwijzing van roco gebruikt draait de schijf maar 1 kant op. Na het bijgeleverde handbediende kastje te hebben geopend kan dit ook niet anders. Er zit geen ompool mogelijkheid in. De aangeleverde spanning komt rechtstreeks van de roco trafo af. En wordt verdeeld middels eenverdeelkastje. Maar nu het volgende, de turncontrol bezit de mogelijkheid om handmatig te kunnen ompolen. Maar da's voor analoog bedrijf. Gerard had het over een keerlus module die werkt op detectie. Ik ben nu niet zo'n voorstander van iets wat werkt op kortsluitdetectie. Dus mijn vraag aan Gerard is eigenlijk wat is het voor type, van LDT, dat je hebt toegepast op jouw draaischijf?

Gr Hans.

p.s ik heb dit topic gebruikt omdat daar al vragen en antwoorden zijn gegeven.
« Laatst bewerkt op: 2017-09-16, 11:31:49 door Hans Gvz »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Keerlusmodule
« Reactie #11 Gepost op: 2017-09-16, 11:00:51 »
Hallo Hans,

Ik gebruik de turncontrol 6915 van Fleischmann ook, maar niet de draaischijf van roco maar die van Fleischmann.
De turncontrol keert de spanning zelf om als je deze draait en op de andere helft komt, nu weet ik zo niet hoe het zit met de draaischijf van roco maar je moet wel zorgen dat de rails van de draaischijf gescheiden zijn van de af of opgaande rails.
Helaas kan ik dit nu niet nakijken omdat ik voor het grootste gedeelte van de dagen in het ziekenhuis zit en daar de zaak bekijkt vanaf mijn telefoon.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Re: Keerlusmodule
« Reactie #12 Gepost op: 2017-09-16, 11:10:00 »
Da's niet zo best Piet. Natuurlijk bouw ik isolatielassen in. Zowel voor als achter de draaischijf voor en na de geisoleerde gedeeltes sluit ik die aan op de versterker of booster. Dus de draaischijf is geisoleerd tov de andere railsecties. De turncontrol heeft inderdaad de mogelijkheid tot ompolen, in de beschrijving staat echter niet aangegeven of dit automatisch of handmatig gebeurd of moet gebeuren. Vandaar mijn vraag over de module van LDT aan Gerard. Voor de goede orde, ik heb de nederlandse handleiding van de turncontrol in bezit.

Gr Hans
« Laatst bewerkt op: 2017-09-16, 11:43:26 door Hans Gvz »

GerardWassink

  • Gast
Re: Keerlusmodule
« Reactie #13 Gepost op: 2017-09-16, 12:34:37 »
Maar nu het volgende, de turncontrol bezit de mogelijkheid om handmatig te kunnen ompolen. Maar da's voor analoog bedrijf. Gerard had het over een keerlus module die werkt op detectie. Ik ben nu niet zo'n voorstander van iets wat werkt op kortsluitdetectie. Dus mijn vraag aan Gerard is eigenlijk wat is het voor type, van LDT, dat je hebt toegepast op jouw draaischijf?

Gr Hans.

De keerlusmodule van LDT die ik heb gebruikt geen kortsluitdetectie. Zie deze documentatie.

Gerard

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Re: Keerlusmodule
« Reactie #14 Gepost op: 2017-11-23, 08:49:56 »
Zo. Weer een stap verder. De draaischijf van roco werkt niet juist op de turncontrol. Het probleem zit in het stappen tellen, roco 40 aansluitingen, fleischmann48 aansluitingen daar gaat het mis.Dus maar de fleischmann draaischijf gebruikt. Ik heb de aan en afvoer sporen geisoleerd tov van de draaibrug. Nu het volgende, kan ik met de turncontrol digitaal de spanning ompolen met de stand rEL? In de nederlandse handleiding staat wel aangegeven bij gebruik van dcc dat de turncontrol dit herkend, maar poolt ie zelf om of moet dit ingesteld worden? Staat niet echt beschreven van hoe of wat.

Gr Hans