Auteur Topic: snelheisprofiel  (gelezen 12820 keer)

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
snelheisprofiel
« Gepost op: 2012-04-30, 22:32:28 »
Normaal moet men een traject op de baan hebben bestaande uit drie delen nl start midden en einde en elk deel een melder.Ik heb dit op een proefbaan maar met twee wissels er tussenin.Kan ik dit op een dergelijk traject doen of moeten die wissels er uit?
Groeten
Herman

GerardWassink

  • Gast
Re:snelheisprofiel
« Reactie #1 Gepost op: 2012-04-30, 22:57:20 »
De start-, midden- en eindmelders moeten tegen elkaar aanliggen, dus tenzij die wissels bij een van de melderstukken zijn aangesloten, moeten ze er inderdaad tussenuit.

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:snelheisprofiel
« Reactie #2 Gepost op: 2012-05-01, 08:56:51 »
Dank Gerard voor de goede uitleg.Ik kan ook als dusdanig de onderbreking langs een zijde van de wissels overbruggen waardoor ze een geheel uitmaken bvb met het start of eind gedeelte.
Herman

GerardWassink

  • Gast
Re:snelheisprofiel
« Reactie #3 Gepost op: 2012-05-01, 09:14:27 »
Dag Herman,

Dit is geen gangbare praktijk hoor, maar volgens mij moet het inderdaad wel kunnen. Maar: ik ken je baanplan niet, maar als je kunt rondrijden, kun je je meet traject toch ook aan de "overkant" maken? Misschien dat daar een mooi plekje te vinden is?

Gerard

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:snelheisprofiel
« Reactie #4 Gepost op: 2012-05-01, 09:50:29 »
Voor het ogenblik is dit voor mij de gemakkelijkste oplossing maar ik ga toch even verder kijken.
Herman

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:snelheisprofiel
« Reactie #5 Gepost op: 2012-05-01, 14:59:34 »
Hallo Herman,

Je kunt ook een stukje rails aanleggen los op de baan, zelfs op de vloer, start - midden - uitloop en dan deze stukken verbinden met willigkeurige blokken / melders.
verbinden kan met een stukje draad en een krokodilklemmetje aan de rails en zo heb je aaneengesloten blokken
voer dan de naan van de gebruikte melders in bij traincontroller.
De baan wordt niet gebruikt voor het rijden tijdens het meten en er mag natuurlijk in de gebruikte blokken geen detectie aanwezig zijn.
Er zijn hier geen extra melders nodig, zijn bestaande melders op de baan die gebruikt worden

Tekening bijgevoegd, hoopt dat het duidelijk genoeg is.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-05-01, 19:46:55 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:snelheisprofiel
« Reactie #6 Gepost op: 2012-05-03, 14:23:24 »
Hallo Piet
Ik denk dat ik het begrijp.De groene aansluitingen zijn de aansluitingen van de melders en de rode de andere pool.Je schrijft dat ik deze melders in tc moet ingeven,maar deze zijn reeds ingegeven of moet dit opnieuw?
herman

GerardWassink

  • Gast
Re:snelheisprofiel
« Reactie #7 Gepost op: 2012-05-03, 15:43:31 »
Ik vermoed dat Piet bedoelt dat je ze ook moet ingeven op het scherm voor de snelheids-ijking.

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:snelheisprofiel
« Reactie #8 Gepost op: 2012-05-03, 19:54:48 »
Garard,

Helemaal goed

Dito,

zie bijgevoegd plaatje
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:snelheisprofiel
« Reactie #9 Gepost op: 2012-05-09, 09:33:30 »
Hallo Piet
Een beetje late reactie,sorry hoor.Ik heb het goed begrepen.Een bijkomend vraagje in verband met uw voorbeeld van tekening.Ik kan een rechte baan maken van nog 2,40m en ze verdelen in drie blokken elk van 80cm,is dit voldoende lengte?
Herman

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:snelheisprofiel
« Reactie #10 Gepost op: 2012-05-09, 15:18:09 »
Herman,


Ik denk dat dit wel voldoende is. zelf gebruik ik een midden stuk van 1 meter en dat is voldoende maar 80cm moet ook kunnen, hoor wel eens dat er modelspoorders zijn die nog een korter midden stuk gebruiken.

Als je de uitloop stukken te kort hebt dan moet je er op letten dat de trein er niet van af rijdt, als dat op de grond plaatvindt dan is dat niet zo erg maar als dat op een tafel is en de trein rijdt eraf dan kan hij wel een op de grond vallen, is mij bijna een keer overkomen maar ik was er net op tijd bij om hem op te vangen, Ja met schade en schande wordt men wijs.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:snelheisprofiel
« Reactie #11 Gepost op: 2012-05-09, 19:46:12 »
In het duitse filpje staat dat het meetgedeelte bij voorkeur 1 meter moet zijn en dat de uitloop minimaal de lengte van de trein moet zijn
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:snelheisprofiel
« Reactie #12 Gepost op: 2012-05-09, 19:47:12 »
Herman,

Ik weet niet hoe lang je kamer is maar mogelijk kun je een plank nemen b.v 10cm breed en 2 cm dik en die een lengte heeft van muur tot muur als dat langer is dan je baan.
Monteer hier de rails op en plaats die op je modelbaan op een paar steuntjes zodat het wat hoger is dan je baan en verbind dan de blokken met de baan zoals eerder in een voorbeeld is aangegeven.

Heb er een klein tekeningetje bij gemaakt (slordige tekening) hoop dat het zo een beetje duidelijk wat ik bedoel.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:snelheisprofiel
« Reactie #13 Gepost op: 2012-05-09, 19:52:04 »
Nico,

Nico, onze berichten hadden zich gekruist, maar dat staat er bij voorkeur in, vandaar heb ik een klein tekeningetje gemaak wat mogelijk wel de mogelijk geeft om het iets langer te maken als de kamer wat langer is als de tafel van de baan.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:snelheisprofiel
« Reactie #14 Gepost op: 2012-05-09, 20:24:15 »
Hallo Nico
Ik kom er met mijn afmetingn wel uit denk ok ( meetgedeelte 1m en 2 uitlopen van 70cm).Je spreekt daar van de lengte van de trein maar mijn vraag is nu of dat snelheids profiel moet genomen worden met de loc + wagons of kan dit met de loc alleen.
Herman