Auteur Topic: Aansluiten ringvoeding op Multizentrale(Pro)  (gelezen 16660 keer)

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Aansluiten ringvoeding op Multizentrale(Pro)
« Gepost op: 2012-05-03, 20:09:02 »
Hallo,

Roco levert enkel dunne aansluitkabels voor de rails, maar ik zou een dikkere kabel willen aansluiten voor een ringvoeding.

Bestaan er losse stekkertjes voor de rails-aansluitingen? Ik heb nog kleine modelbouwstekkertjes van vroeger liggen, maar
die zijn te dik. Is dit een standaardgrootte? Ik heb al wel eens een foto gezien waar kleinere stekkers werden gebruikt.

Groetjes,

Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re:Aansluiten ringvoeding op Multizentrale(Pro)
« Reactie #1 Gepost op: 2012-05-03, 20:21:19 »
Misschien wil je overwegen om te solderen in plaats van stekkertjes te gebruiken.

Iedere stekkerverbinding geeft een mogelijk point-of-failure.

Meer info: http://washtown.nl/wassedam/prj_ba_aansluiting.php

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2012-05-03, 20:24:19 door GerardWassink »

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Aansluiten ringvoeding op Multizentrale(Pro)
« Reactie #2 Gepost op: 2012-05-03, 20:50:25 »
Dag Gerard,

Je link toont hoe je de CVL gebruikt, maar niet hoe je ze aan de Roco-centrale bevestigt zonder de Roco-stekkertjes
van de standaard aansluitkabels (die draden zijn te dun om de CVL mee te voeden).
Bij jouw centrale gaat dat misschien met schroefklemmen of zo, maar bij de Roco centrale heb je wel degelijk iets van
een stekker nodig: je kunt de CVL niet rechtstreeks aan de centrale solderen.

Groeten,

Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re:Aansluiten ringvoeding op Multizentrale(Pro)
« Reactie #3 Gepost op: 2012-05-03, 21:09:57 »
Sorry Bert,

Ik had je vraag verkeerd begrepen. Passen die oude stekkertjes niet? (ik heb zelf nog een heleboel Fisher Technik stekkertjes liggen die ik ook vaak gebruik voor testopstellingen).

Gerard

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Aansluiten ringvoeding op Multizentrale(Pro)
« Reactie #4 Gepost op: 2012-10-27, 18:33:42 »
Hallo Bert, of iemand anders,
Hoe heb je dit uiteindelijk gedaan? Zit nu voor het hetzelfde probleem....
Bedankt,
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Aansluiten ringvoeding op Multizentrale(Pro)
« Reactie #5 Gepost op: 2012-10-27, 20:42:46 »
Bertus, Rinus H0


Je kunt gewoon een klant en klaar stekkertje nemen van Roco artikel no 10619, deze draad is dik genoeg om vanuit de centrale naar de ringleiding te gaan.
Je centrale levert ongeveer 3A is afgerond genomen 60 watt en meer stoom hoeft er niet door, de draad is dik genoeg om zeker 10A er zonder problemen doorheen te sturen.

Al eens nagedacht hoeveel stroom er door een dun draadje gaat van een snoer die aan een schemerlamp zit, en dan bedoel ik een zo,n draadje die in zo,n bosje draad zit.
Ik heb een zo,n draadje uit de bos al een gebruik als zekering, ja vroeger toen we nog met die proseleinen zekeringen werkte en als die kapot was en er was geen nieuwe in huis dan werd er een zo,n draadje aan de buitenkant onheem gedraaid en er tussen geklempt dat was voldoende voor 10A.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:Aansluiten ringvoeding op Multizentrale(Pro)
« Reactie #6 Gepost op: 2012-10-28, 04:45:52 »
Hi Piet,

Prachtig het verhaal van de oude zekeringen, ik herken het.
Het was mijn vaste oplossing tijdens het knutselen.
Groeten, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Aansluiten ringvoeding op Multizentrale(Pro)
« Reactie #7 Gepost op: 2012-10-28, 12:07:04 »
Hallo Rinus HO en anderen.

Ik heb de oplossing genomen zoals Piet ze nu voor stelt. Die draad is idd dikker dan de standaard aansluitkabeltjes van Roco.
Het verhaal van de zekeringen klinkt zeker bekend. In die tijd hadden we nog geen woningaansluitingen van 40 A en was de
enige grote verbruiker de wasmachine  :)

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Aansluiten ringvoeding op Multizentrale(Pro)
« Reactie #8 Gepost op: 2012-10-28, 12:57:14 »
aanvulling op mijn vorige bericht,

Je kunt ook het artikel N0 61190 van Roco nemen en knip daar het printje eraf, deze is nog iets goedkoper en in ieder modelspoor zaak te koop €5.10
die andere kost €8.00

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-10-28, 13:02:19 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Aansluiten ringvoeding op Multizentrale(Pro)
« Reactie #9 Gepost op: 2012-10-28, 13:09:20 »
Oeps, de nummers lijken op elkaar: ik heb de 61190 gebruikt: die draden zijn dikker dan die van de aansluitkabel die bij de Multizentrale wordt geleverd (toch zeker in een startset).

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Aansluiten ringvoeding op Multizentrale(Pro)
« Reactie #10 Gepost op: 2012-10-30, 22:21:52 »
Hallo iedereen,
Bedankt voor de uitleg, ik weet nu in elk geval wat te doen.
Mvg
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Aansluiten ringvoeding op Multizentrale(Pro)
« Reactie #11 Gepost op: 2014-04-09, 19:50:48 »
Nooit te laat Rob voor een mooie toepassing! Merci, Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor