Auteur Topic: Draaischijf aansturen in Rocomtion en multiMaus(pro)  (gelezen 19268 keer)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Draaischijf aansturen in Rocomtion en multiMaus(pro)
« Gepost op: 2012-05-07, 19:04:09 »
In de onderstaande (bijgevoegde) afbeeldingen zijn voorbeelden hoe je in Rocomotion een draaischijf kun inrichten en kunt besturen.
De draaischijf kan ook met alleen de multimaus(pro) worden aangestuurd, het geheel loopt via wisseladressen.

Voorlopig alleen nog afbeeldingen maar als het nodig is kan hier ook nog tex aan worden toegevoegd.

Edit, in het bericht 28 mei 2012 verder in dit draadje is de verdere uitleg bijgevoegd.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-05-28, 11:32:36 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Fernando

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:Draaischijf aansturen in Rocomtion en multiMaus(pro)
« Reactie #1 Gepost op: 2012-05-08, 13:03:16 »
Dank daarvoor! Wordt nog een hele afweging, Rocomotion, die draaischijfdecoder van Littfinski of gewoon analoog "handbediend". Nog een vraagje: moet in dit geval (zoals hierboven beschreven) nog wel een keerlusmodule worden ingezet?

Groet,

Fernando

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Draaischijf aansturen in Rocomtion en multiMaus(pro)
« Reactie #2 Gepost op: 2012-05-08, 14:09:46 »
Hallo Fernando,

Mogelijk is het bekijken van een draaischijf van Fleischmann in combinatie met de Turn-contrlo van Feischmann de moeitje waard.
Deze heeft een ingebouwde keerlus en je kunt dan handmatig de draaischijf bedienen maar ook via de Pc (Rocomotion of traincontroller), de turn-controller kost wel een paar € maar een decoder is ook niet goedkoop.
Hiermee heb je een systeem waarme je handmatig en met de PC in een keer gereed bent compleet met keerlus.

Er zijn nog anderee merken maar ik ken ze niet allemaal en of deze dan ook een keerlus hebben weet ik niet, opzoeken in de handleiding van het betreffende systeem.

Bij gevoegd een afbeelding van turncontrol en draaischijf.

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Fernando

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:Draaischijf aansturen in Rocomtion en multiMaus(pro)
« Reactie #3 Gepost op: 2012-05-08, 21:03:14 »
Dank voor de toelichting!
Even voor de duidelijkheid: ik ben in het bezit van de Roco-schijf, oude versie. Met de bijgevoegde apparatuur is het ding goed te bedienen. Maar rijden doe ik digitaal (multimaus, niet Pro). Voor zover ik heb begrepen is het handig om, om kortsluiting te voorkomen, de brug van de draaischijf via een keerlusmodule te voeden.
Toen ik, elders op dit forum, vroeg naar de verschillen tussen de diverse verkrijgbare keerlusmodules, werd ik attent gemaakt op de draaiscijfdecoder van Littfinski. Hiermee zou, in een later stadium, ook via de pc (automatiseringssoftware) de draaischijf aangestuurd kunnen worden - dit is bij mij vooralsnog niet van toepassing, maar ik wil het voor de toekomst niet uitsluiten.
Voordeel van de LDT-decoder is voor mij dat de draaischijf met de Multimaus via wisseladressen bediend kan worden.
Dat laatste is ook mogelijk volgens de illustratie in het eerste bericht van dit draadje. Vandaar mijn vraag of in deze opstelling alsnog een keerlusmodule bijgezet moet worden.

Mocht ik de indruk wekken een nietsbegrijpende zeurkous te zijn, dan is die indruk correct. Ik begrijp niets van elektronica - ik twijfel zelfs of ik de pootjes van de schemerlampstekker wel in de juiste gaatjes in het stopcontact steek. Maar vergeef alstublieft deze nitwit, die desondanks tracht plezier te beleven aan zijn hobby :)

Vriendelijke groet,

Fernando

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Draaischijf aansturen in Rocomtion en multiMaus(pro)
« Reactie #4 Gepost op: 2012-05-08, 21:35:49 »
Hallo Fernando,

Even een kort reactie of antwoorden als je dit anders wilt noemen,

Ik ken niet alle draaischijven inhoudelijk en weet dan ook niet of ze allemaal van een extra keerlus moeten worden voorzien. Als de draaischijf een eigen keerlus in zich heeft dan is het niet nodig om een keerlus erbij te zetten.
Zoals je schrijft werkt de LTD-decoder met wisseladressen, dat doet Turn-control van Feischman ook en het maak niet uit of je de multimaus gewoon of de pro versie hebt.

Op je vraag van de illustratie in het eerste bericht van dit draadje of er nog ee keerlus bijgezet moet worden zal dus afhankelijk zijn van draaischijf, Weet niet uit mijn hoofd hoe het zit met de draaischijf van Roco oude versie.

Het wekken van een indruk dat je het niet begrijpt is beslist niet aan de orde en zeker geen zeurkous, niet iedereen kan alles weten, denk aan een ding,
Er zijn geen domme vragen, ten hoogste domme antwoorden maar die worden ook wel weer recht gezet, wij gaan ervan uit dat alles wordt beantwoordt met goede bedoelingen.

Voor mij is het nooit zeuren, heb daar te veel ervering mee, heb tenslotte meer als 25 jaar ervaring in het onderwijs en in de leeftijd van 17 tot ongeveer 45 jaar in het beroeps onderwijs en daar kom je zoveel vragen en antwoorden tegen en dan snap je beslist dat het soms moeilijk is om iets te begrijpen.
De aanhouder is de winnaar, maar veel belangrijker is dat je plezier in je hobby hebt, ook als het niet gelijk lukt of als het soms wel een in rook opgaat, denk dan de volgende keer beter en blijf lachen en proberen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Fernando

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:Draaischijf aansturen in Rocomtion en multiMaus(pro)
« Reactie #5 Gepost op: 2012-05-09, 10:00:10 »
Dag Piet,

dat is een hele geruststelling. In het onderwijs heb ik ook wel enige ervaring, zowel in het basis- als in het middelbaar onderwijs. Ik heb gemerkt dat, als een leerling iets niet begrijpt en het ook niet wíl begrijpen, het mij de motivatie ontneemt om er veel energie in te steken. Als de leerling daarentegen wel gemotiveerd is, doe ik ook beter mijn best. Motivatie doet motiveren, zeg maar. En ik wil wel weten hoe het zit :)

Even terug naar de draaischijfaansturing via Rocomotion: ik ben even op het verkeerde been gezet doordat ik over het hoofd zag dat ook met Rocomotion wel een decoder nodig is om de draaischijf aan te sturen. Om een draaischijf, om het even Roco, Fleischmann of Märklin, digitaal aan te kunnen sturen is dus het volgende nodig (correct me if I'm wrong):

-draaischijf
-decoder (die van Littfinsky, TurnControl)
-stuurelement (Multimaus+centrale/versterker, Uhlenbrock IB
-eventueel pc met software (koploper, rocomotion etc)

Van hieruit ga ik verder denken. Mocht ik verkeerd zitten, hoor ik het graag.
Dank voor je bemoeienissen!

Vriendelijke groeten,

Fernando

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:Draaischijf aansturen in Rocomtion en multiMaus(pro)
« Reactie #6 Gepost op: 2012-05-09, 14:27:19 »
Als de draaischijf een C aanduiding achter het type nummer heeft, zit er naar mijn mening automatisch een keerlus in.
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Draaischijf aansturen in Rocomtion en multiMaus(pro)
« Reactie #7 Gepost op: 2012-05-09, 15:05:08 »
Fernando,

Citaat
-draaischijf
-decoder (die van Littfinsky, TurnControl)
-stuurelement (Multimaus+centrale/versterker, Uhlenbrock IB
-eventueel pc met software (koploper, rocomotion etc)


Klopt, nodig draaischijf,
decoder, Littfinsky kost +- €120.00, Turncontrol kost +- €179.00, turncontroller heeft meer mogelijk heden zoals draaiknop voor besturing en voorkeurs instelling voor bepaalde rails.
Stuurelement, Multimaus + Centrale /versterker kunnen niet gecombineerd worden met de IB van Uhlenbrock, zijn verschillende systemen maar wel beide DCC.
PC met software, bij Roco (zonder kunstgrepen) kun je geen gebruik maken van koploper maar wel van Rocomotion en deze is eventueel later uit te breiden met Traincontroller, Koploper is een programma dat niet verder wordt ontwikkeld en zal dan op den duur een beetje verouderd zijn.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Fernando

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:Draaischijf aansturen in Rocomtion en multiMaus(pro)
« Reactie #8 Gepost op: 2012-05-14, 21:33:04 »
Piet (en ook Nico), dank voor de uitleg. Bij de Roco-schijf staat geen "C"-aanduiding achter het nummer.
Even samenvatten:
-als ik de draaischijf met bijgevoegde schakelaar wil bedienen (icm digitaal rijden) is een keerlusmodule nodig (tenzij ik bijvoorbeeld alle op de schijf aansluitende sporen zodanig isoleer dat ze vanaf de draaibrug gevoed worden).
-een decoder is alleen nodig als ik de schijf digitaal wil aansturen (hetzij met multimaus met wisseladressen, hetzij met pc + software). De decoder van Littfinski heeft ook een keerlusmodule aan boord.

Correct?

Vriendelijke groeten,

Fernando

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Draaischijf aansturen in Rocomtion en multiMaus(pro)
« Reactie #9 Gepost op: 2012-05-28, 11:30:18 »
Draaischijf aansturing met Rocomotion en ook Traincontroller Bronz en /of Multinaus, Multimaus pro

Handleiding en uitleg hoe een Draaischijf met Rocomotion en TC bronz en/of Multimaus (pro) kan worden aangestuurd, er zijn natuurlijk wat beperkingen ten op zichte van het uitgebreide programma van Traincontroller.

Dit is een aanvulling op het eerste berichtje.

PDF bijgevoegd.

Bron is van Roco report

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-05-28, 11:36:17 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Fernando

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 40
  • Waardering: 0
Re:Draaischijf aansturen in Rocomtion en multiMaus(pro)
« Reactie #10 Gepost op: 2012-06-02, 11:32:07 »
Hallo Piet,

zo langzamerhand begint het allemaal te dagen! Ondanks dat ik mijn baan (nog) niet wil gaan automatiseren, denk ik dat het verstandig is (denkend op langere termijn) toch voor de LTD-decoder te gaan.
Dank, veel dank, voor de hulp!

Groeten,

Fernando