Auteur Topic: ESU servo 51802 aansturen met TrainController Silver  (gelezen 20063 keer)

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
ESU servo 51802 aansturen met TrainController Silver
« Gepost op: 2012-06-08, 10:24:29 »
Hallo Spoorders,

Ik wil gaan experimenteren met ESU servo decoder dit gestuurd met Silver, voor mij geheel nieuw.
Begrijp ik dat er in deze decoder een " Locdecoder " zit.
Moet ik dus in Silver een Loc aanmaken met het adres van de ESU servo decoder ?
Mijn vraag hoe schakel ik dan de 4 servo motoren die hier op aangesloten zijn ?

Kan iemand me een beetje op weg helpen, alvast bedankt.
Met groet, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re:ESU servo 51802 aansturen met TrainController Silver
« Reactie #1 Gepost op: 2012-06-08, 13:03:37 »
Hi Ad,

Nee, er zit geen 'locdecoder' in.

Wel zit er elektronica in die reageert op DCC wissel-adressen. Zo'n ESU SwitchPilot Servo - want daar heb je het toch over? - is in feite een decoder 'blok' van 4 DCC wissel-decoders met de mogelijkheid om servo's aan te sturen.

Zo'n 'blok' krijgt een adres. Ik heb er voor een wisselstraat bijvoorbeeld 3 liggen, met de adressen 29, 30 en 31. Het eerste wisseladres op een blok bereken je als volgt: ( (blok-adres - 1) x 4 ) +1

Het eerste wisseladres van decoder blok 31 is dus: ((31-1)x4)+1 = (30x4)+1 =120+1 = 121

Als ik dus een wissel aanstuur met dat servo en ik teken dat ding in TC en geef die wissel adres 121, dan kan TC hem vinden en omzetten.

Ik hoop dat het zo duidelijk is?

Verder is het een kwestie van heel rustig e zorgvuldig de handleiding van de SwitchPilot lezen. Er zijn een aantal interessante mogelijkheden, zoals het instellen van de maximale slag (links en rechts) zowel als het instellen van de snelheid van omgaan.

Gerard

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:ESU servo 51802 aansturen met TrainController Silver
« Reactie #2 Gepost op: 2012-06-08, 16:18:33 »
Hi Gerard,

Whow nog niet zo eenvoudig met al de adressen.
Als ik in Silver in de wissel de properties aantik krijg ik het connection scherm.
Hier geef ik in digi system; Roco Zentrale dan moet ik een adress invoeren dat zou dan jouw 121 zijn.
Waar geef ik dan het servoblok zijn adres?

Bedankt voor je reactie met groet, Ad
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re:ESU servo 51802 aansturen met TrainController Silver
« Reactie #3 Gepost op: 2012-06-08, 16:29:18 »
De SwitchPilot servo moet worden geprogrammeerd. Dat kan op een programmeerspoor aansluiting. Zelf gebruik ik bij voorkeur de ESU LokProgrammer met bijbehorende software, omdat die het makkelijker maakt via de User Interface. Anders moet je zelf alle CV's en waarden invoeren. Dat kan ook hoor, maar dit is net effe makkelijker...

Een en ander staat vrij precies in de handleiding beschreven. Met name het feit dat voeding en DCC beide moeten worden aangesloten op de DCC spanning van het programmeerspoor is van belang. Anders werkt het programmeren niet.

Tip: koop gewoon een extra aansluitblokje voor de voeding en de DCC en bedraad deze op de goede manier voor het programmeren.

Gerard

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:ESU servo 51802 aansturen met TrainController Silver
« Reactie #4 Gepost op: 2012-06-08, 17:00:39 »
Gerard bedankt, ik denk dat ik het begrepen heb.
Zal zo'n blokje eens in duitsland bestellen hier in Thailand kan ik het vergeten.
En ik zal me ook eens verdiepen of ik een lokprogrammer zal aanschaffen , als het programmeren van de locs hiermee eenvoudiger is lijt het me wel wat.

Fijn weekend toegewenst, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re:ESU servo 51802 aansturen met TrainController Silver
« Reactie #5 Gepost op: 2012-06-08, 17:53:18 »
Wacht, ik zal ff online zoeken voor je... ;-)

Op deze pagina kun je onderaan een link vinden voor de handleiding (Engels of Duits naar keuze).
« Laatst bewerkt op: 2012-06-08, 17:57:29 door GerardWassink »

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:ESU servo 51802 aansturen met TrainController Silver
« Reactie #6 Gepost op: 2012-06-10, 15:06:04 »
Hi Gerard,
Bedankt voor de link.
Vandaag is aan het testen gegaan, het geheel is simpeler dan ik dacht.
Esu servo stroom aansluitingen maken, servo aankopelen.
In Silver een wissel definieeren met adres.
De programeer knop op de Esu indrukken en wachten op de led dan in Silver de wissel aanklikken en programeer knop op de Esu indrukken als bevestiging. Esu neemt het adres van Silver over.
Dan werkt het geheel als een trein.
De instellingen van de servo motor worden de Esupilot servo print gedaan.

Ben onder de indruk hoe mooi het werkt , mijn kolen kraantje zwaait al over de baan.

Met vriendelijke groet, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re:ESU servo 51802 aansturen met TrainController Silver
« Reactie #7 Gepost op: 2012-06-10, 16:13:54 »
Hi Ad,

Goed dat te horen! Ben je ook al bezig geweest de slag en / of de snelheid in te stellen?

Gerard

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:ESU servo 51802 aansturen met TrainController Silver
« Reactie #8 Gepost op: 2012-06-23, 03:20:36 »
Hallo Gerard,

Ik ben ook met de uitslag en de snelheid bezig geweest, prachtig te programeren.
Zelfs mijn zoon ziet mogelijkheden om met de servo's zijn modelbouw tanks te laten bewegen (loop, etc).
Een leuke technische aanvulling met vele mogelijkheden.

Met vriendelijke groet, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re:ESU servo 51802 aansturen met TrainController Silver
« Reactie #9 Gepost op: 2012-06-23, 10:35:03 »
Hi Ad,

Dus het virus van de modelbouw is erfelijk daar... Leuk!

Gerard

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:ESU servo 51802 aansturen met TrainController Silver
« Reactie #10 Gepost op: 2012-06-23, 18:01:06 »
Op www.ese.eu vindt je een nederlands forum over esu producten
wellicht kun je daar ook iets vinden
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:ESU servo 51802 aansturen met TrainController Silver
« Reactie #11 Gepost op: 2012-07-04, 02:37:07 »
Hi Nicoh,

Je geeft de site ese.eu bedankt maar deze gaat o.a. over vuilnisbakken ( hahaha).
Gooi mijn hobby echt nog niet weg.
Groeten Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:ESU servo 51802 aansturen met TrainController Silver
« Reactie #12 Gepost op: 2012-07-04, 13:05:32 »
Ad,

Nico heeft een type foutje gemaakt, oorzaak klein toetsenbord en grote vingers.

Het adres moet zijn  www.esu.eu

Je moet je wel aanmelden (registreren) onder het kopje forum, dan pas kun je bij het nederlandse gedeelte komen

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-07-04, 13:19:43 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders