Auteur Topic: Stop locatie treinen in een blok  (gelezen 16435 keer)

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Stop locatie treinen in een blok
« Gepost op: 2012-06-11, 14:50:10 »
Hallo Spoorders,

Mijn vraag deze keer is kun je in een en hetzelfde blok 2 locs op verschillende plaatsen laten stoppen ?
Bv loc A op 30 cm van de entree van het blok en lok B op 50 cm.

Met groet, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re:Stop locatie treinen in een blok
« Reactie #1 Gepost op: 2012-06-11, 15:17:43 »
Hi Ad,

Van andere versies ben ik niet zeker, maar met TC Gold kun je zogeheten "virtuele blokken" in een meldsectie definiëren, waar je vervolgens in schedules gebruik van kunt maken. Op die manier is het te doen, je geeft de locs dan verschillende schedules.

Dit was even uit mijn hoofd, dus niet 100% zeker. Maar zoek even in die richting in het manual....

Kom er maar in, Piet!  ;D

Gerard

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Stop locatie treinen in een blok
« Reactie #2 Gepost op: 2012-06-11, 16:04:34 »
Gerard

Citaat
Kom er maar in, Piet! 


Ik was even aan het kijken tussen de buien door maar even geen tijd, hartstikke druk op dit moment


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:Stop locatie treinen in een blok
« Reactie #3 Gepost op: 2012-06-12, 16:31:36 »
Hallo

Ik heb het gevonden in de nederlandse vertaling van Piet op blz 178.
Is helaas volgens de handleiding alleen in Gold mogelijk.

Met groet, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re:Stop locatie treinen in een blok
« Reactie #4 Gepost op: 2012-06-12, 19:09:54 »
Niet opgeven Ad,

Wellicht dat Piet nog een idee heeft voor Silver...

Gerard

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Stop locatie treinen in een blok
« Reactie #5 Gepost op: 2012-06-14, 13:07:51 »
Hallo Ad, Gerard en andere.

Ideeën heb ik vaak genoeg maar of het altijd de juiste is ?

Maar goed er is wel een oplossing, waarschijnlijk wel meerdere maar laat ik eerst maar eens een eenvoudige als voorstel doen.
Om iets te leren moet je immers eenvoudig beginnen en dan is het soms nog moeilijk genoeg,

Ik heb een voorbeeldje en beschrijving gemaakt in een PDF bestand en bijgevoegd, als er nog vragen over zijn laat het weten op het forum dan kunnen wij allemaal meedenken.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:Stop locatie treinen in een blok
« Reactie #6 Gepost op: 2012-06-15, 09:33:30 »

Hallo Piet,

Ziet er erg goed uit, ben aan het proberen gegaan maar ik zie dat het banen plan dat je gebruikt ondertussen veranderd is.
Door de problemen met mijn Roco terugmelder ben ik de zaak aan het omgooien geweest kon hier zo snel geen andere krijgen en heb gelijk mijn plan van 2 melders per blok naar 1 melder te gaan uitgevoerd.  (een van de redenen om Silver aan te schaffen het bezuinigen van terugmelders op de baan)
Dus nu is mijn banenplan met 1 terugmelder per blok.

Gaat nu je oplossing nog op of niet? Ik krijg hier nu allerlei problemen als ik het uit probeer, maar ik kan iets verkeerd doen, zelfs mijn loc slaat op hol en krijg Warning operations.

Met groet en iedereen een fijn weekend, Ad.


Met groet, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Stop locatie treinen in een blok
« Reactie #7 Gepost op: 2012-06-15, 12:42:34 »
Hallo Ad,

Dat het banenplan niet meer voor 100% gelijk is aan het plan de je mij enige tijd geleden hebt gestuurd had ik verwacht,
Het is verder geen probleem als je overschakeld naar 1 melder per blok, het voorstel was ook alleen maar als voorbeeld bedoeld en zul je een beetje moeten aanpassen aan jouw situatie.

Bij een melder per blok is het principe gelijk aan het voorbeeld, het bijmaken van melders is hetzelfde

Het zou er zo uit kunnen zien, zie afbeelding


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:Stop locatie treinen in een blok
« Reactie #8 Gepost op: 2012-06-16, 09:02:37 »
Hallo Piet en Medespoorders,

Ben druk aan de slag gegaan maar kom er toch niet helemaal uit, moet wel zeggen dat dit soort problemen zeer leerzaam zijn om de software te leren kennen.

Heb mijn bevindingen aan de hand van het voorbeeld van Piet hierbij gedaan.

Fijn weekend iedereen, groeten Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Stop locatie treinen in een blok
« Reactie #9 Gepost op: 2012-06-16, 13:30:15 »
Hallo Ad,

Ik kan in het geheel niet goed overzien hoe je alles hebt ingestelt maar een ding viel mij wel op.
Je hebt de Voorwaarde en de uitvoering niet bij dezelfde stop en/of remmelder gedaan.
Zie afbeelding.
Kijk maar in mijn voorbeeld en dan zie je dat dit gebeurt bij dezelfde rem melder.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:Stop locatie treinen in een blok
« Reactie #10 Gepost op: 2012-06-16, 13:45:10 »
Hi Piet,

Sorry dat komt door het kopieeren in mijn document heb later de stopmarkers een naam gegeven. ( kort en lang ).
In de stopmarker kort staat niets in de condition of operations, alleen zoals in mijn document in de stopmarker lang.
Dus dat is niet het probleem, staan de geven in " memory " goed ?

Regards, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Stop locatie treinen in een blok
« Reactie #11 Gepost op: 2012-06-16, 14:20:37 »
Hallo Ad

Ik heb even je banenplan zoals ik die had omgebouwd naar blokken met 1 melder per blok en ook het linker verticale blok erbij gemaakt. Adressen van de blokken aangepast volgen de richtlijnen voor een melder per blok en ook de rem en stopmelders (de adressen zijn waarschijnlijk wel ander als die bij jouw omdat ik niet weer hoe jij die hebt aangegeven)
Nieuwe ritten aan gemaakt zoals jhij die hebt omschreven, proef gedraaid en geen enkel probleem met de korte en ook niet met de lange rit, stoppen op de juiste plaats wat ook de bedoeling is.
Werkr perfect.
Waarom heb je in de memorie wat ingevuld/gewijzigd, heb ik in mijn voorbeeld ook niet gedaan.

zie bijlage, de geactiveerde 2 remmelders bij de korte rit komt omdat de linker geactiveert wordt op een afstand tussen de rem en stopmelder voor de korte trein in (heeft geen invloed)
De geactiveerde melders links zijn voor de korte trein en in het ander plaats de linkse zijn voor de lange trein.


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-06-16, 14:37:27 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:Stop locatie treinen in een blok
« Reactie #12 Gepost op: 2012-06-16, 14:55:51 »
Ho Piet,
 
Mooi aan twee kanten van de wereld wordt gewerkt aan een probleempje.

Eerst ik heb in het memorie niets veranderd alleen gekeken.

Wat heb ik gedaan en ondertussen denk ik dat het rijdt, vraag me niet hoe.
In beide schedules heb ik in de rules de Release of blocks op " bij occupancy" gezet.
In de stop marker lang heb ik geen data bij"conditions en operations"
In de stop marker kort heb ik geen data bij " operations " en bij " conditions "  heb is de data : spoor 3l korte trein.

Ik laat het op het moment draaien maar begrijpen doe ik het niet., wordt hier ook trouwens laat dus een biertje zal wel invloed hebben.

Met groeten Ad.

Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Stop locatie treinen in een blok
« Reactie #13 Gepost op: 2012-06-16, 15:10:12 »
Hallo Ad


Citaat
In de stop marker lang heb ik geen data bij"conditions en operations" Dit is goed zo, niet nodig
In de stop marker kort heb ik geen data bij " operations " en bij " conditions "  heb is de data : spoor 3l korte trein.Geen dat bij operation is ook niet nodig, had ik wel gedaan maar kan ook zonder, en bij conditions ,spoor 3l korte trein is goed zo


Biertje komt vanavond nog wel eerst nog een paar bootschapjes doen.

Prettig weekend, Gr Piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders