Auteur Topic: Z21  (gelezen 24777 keer)

GerardWassink

  • Gast
Re:Z21
« Reactie #15 Gepost op: 2012-09-22, 18:19:18 »
Okay, ik snap nu iets beter wat je bedoelt.

Het zou gekkenwerk zijn om de wisseladressen ook nog eens manueel in de multicentrale pro te moeten programmeren, maar ik heb geen idee of die van TC kunnen ingelezen worden.

Maar hiervan snap ik het nog even niet. Ik ben niet anders gewend dan dat ik met mijn multimaus - of met mijn digitrax handcontroller - het adres van mijn wissel moet ingeven om ze vervolgens op rechtdoor of op afbuigend te zetten.

Misschien mis ik iets. Kun je in de MM-Pro een heel sporenplan laten opnemen?

Want anders zie ik het voordeel niet zo.

Gerard

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Z21
« Reactie #16 Gepost op: 2012-09-22, 18:30:43 »
Gerard,

Het wisseladres dat jij met je handcontroller moet selecteren, hoe is dat in je centrale terechtgekomen: eenmalig ingegeven via je handcontroller of is die afkomstig van TC? Ik vermoed idd dat het hele sporenplan met de handcontroller bediend kan worden: er is ruimte voor 2048 wisseladressen en 64 routes van max 16 wissels elk. Misschien toch een échte centrale?   ;)

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re:Z21
« Reactie #17 Gepost op: 2012-09-22, 19:57:21 »
Het wisseladres dat jij met je handcontroller moet selecteren, hoe is dat in je centrale terechtgekomen: eenmalig ingegeven via je handcontroller of is die afkomstig van TC?

Geen van beide. Het is niet 'in de centrale terechtgekomen'.

Wissel-adressen worden ingesteld in de wissel-decoder. Zowel in de centrale als in de handregelaar moet je die selecteren voordat je zo'n wissel via je DCC of Loconet signaal kunt bedienen.

Misschien begrijp ik nog niet helemaal wat je bedoelt hoor, want ik kan er geen touw aan vastknopen...

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Z21
« Reactie #18 Gepost op: 2012-09-22, 20:59:20 »
In de multimaus (pro) wordt niet opgeslagen behalve de invoering in de bibliotheek.
Wisseladressen worden vastgelegd in de wisseldecoder.
Lok adressen worden vastgelegd in de decoder die in de lok zit.
Het adres van de terugmelder wordt bij Roco in de terugmelder 10787 geactiveerd bij het vastleggen van het adres.

De rode multimaus is een centrale die verbonden is met de interface.
De centrale is zo geprogrammerd dat de adressen er allemaal in zitten.
Als je bv de multimaus op een adres zet dan weet de centrale welke eenheid van bitjes die hij moet verzenden via de interface naar de baan, bitjes zijn o en 1 die in een bepaalde samenstelling en aantal zijn opgebouwd waarbij de eerste een startbit is de laatste een stopbit, zo’n samenstelling van bitjes wordt zeer snel en vaak achter elkaar verzonden.
Voor ieder adres is deze samenstelling anders.
De decoder in de lok is in staat deze bitjes te herkennen en filtert er dan die uit die voor hem van belang zijn, alleen als het adres hetzelfde is dan herkent hij deze bitjes.
Ook worden er gelijktijdig bitjes meegestuurd voor de verlichting snelheid enz.

De bibliotheek is niet anders dan een adres in een andere vorm, het is een naam en daar heb je ook het adres bij moeten ingeven die hetzelfde doet dan als je alleen het loknummer aangeeft bij het rijden.

De Multimaus pro heeft geen centrale inzich, hier is de centrale en interface in een kastje verwerkt, omdat de centrale er inzit is het ook niet meer nodig om een master ingang te hebben, alle muis aansluitingen zijn dan ook slave ook de draadloze en werkt dan ook zonder dat de multimaus pro aanstaat of een slave is aangesloten.

Tc moet je hierbij zien als een slave (muis), deze doet niets anders dan wat een muis ook doet, bitjes verzenden naar de interface die het dan weer op de rails zet en bv bij bezetmelding een seintje retour krijgt.
Bij de multimaus (pro) kun je geen banenplan ingeven maar wel kun je een aantal wissel invoeren die dan met een opdracht achter elkaar worden geschakeld (wisselstraat).

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-09-22, 21:05:15 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Z21
« Reactie #19 Gepost op: 2012-09-22, 22:05:07 »
Bedankt Gerard en Piet, nu begrijp ik waar de "missing link" zat, nl. dat de adressen alleen opgeslagen zitten in de decoders zelf, en dat deze bij het programmeren van deze decoders daar vast in worden opgeslagen.
Muis en TC hoeven enkel die adressen aan te spreken.
De bibliotheek in de multimuis pro heeft hier een  beetje voor verwarring gezorgd vrees ik.

Zoals ik bij de vraag al aan gaf: het is nogal basic, maar een klein misverstand zet je soms op het verkeerde "spoor"   ;)

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re:Z21
« Reactie #20 Gepost op: 2012-09-22, 22:49:55 »
Geen probleem natuurlijk, Bertus.

Het kan ook aardig verwarrend zijn als je nieuw bent op digitaal- en computer-gebied...

Gerard

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Z21
« Reactie #21 Gepost op: 2012-09-24, 19:48:43 »
Hoi Gerard,

Ik ben vooral nieuw op DCC gebied, computer en digitaal zijn geen probleem hoor  ;)

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen