Auteur Topic: Z21  (gelezen 24782 keer)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Z21
« Gepost op: 2012-06-29, 13:11:23 »
Roco komt binnenkort (juli) met een nieuwe centrale uit, Z21.
Met deze centrale kun in combinatie met Tablet en smartphone je treinen besturen.

Nu de software.
Op dit moment werken Roco (voor rocomotion) en ook Freiwald (voor traincontroller) om hun software geschikt te maken voor deze nieuwe centrale.
Heb onlangs contact gehad met Roco en Freiwald maar exacte data konnen ze nog niet geven, Roco waarschijnlijk dit jaar nog en bij Freiwald zit het in de planning.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Z21
« Reactie #1 Gepost op: 2012-08-10, 11:41:41 »
In de zopas verschenen Modelleisenbahn Report (nummer 03/12) staat uitgebreide informatie over de nieuwe Roco centrale Z21.

Een uitgebreide kennismakingsvideo met de Z21 vind je op onderstaande link:

http://www.modellbahnshop-lippe.com/produktvideo/Roco/1-4-0-165427-003003-0-0-0-0-0-0-grp-de-h-0/produktvideo.html

Bron: Modellbahnshop Lippe

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re:Z21
« Reactie #2 Gepost op: 2012-08-10, 13:21:57 »
YES! LOCONET! Zie http://www.z21.eu/en/home/z21center/index.html

Dan kun je ook JMRI gebruiken met de WiThrottle...

Gerard

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Re:Z21
« Reactie #3 Gepost op: 2012-08-10, 15:33:18 »
Gerard,

Wellicht speelt deze opmerking niet in jouw situatie, maar toch even vermelden waard :

Op het Koploper forum plaatste Wim Ros de eerste resultaten van een test met de Z21.
Zodra je met Loconet werkt en de wissels aanstuurt met een DCC-decoder, dan kom je in de problemen - dat werkt niet.
En omgekeerd, Loconet gestuurde wissels in een XPressNet omgeving gaan ook mis.

Sander

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Z21
« Reactie #4 Gepost op: 2012-08-26, 19:37:30 »
Behalve wanneer je gebruik wil maken van Loconet of één of andere nieuwe bus of protocol lijkt de Z21 me een dure oplossing.
Om bv. met een Smartphone of een Tablet te kunnen werken heb je voor zover ik het begrijp niet meer nodig dan de Freiwald +Smarthand software (24,95 €) en Traincontroller.

Klopt het dat bij de combinatie van Traincontroller en bv. een multimauspro deze laatste alle beveiligingen van Traincontroller straal negeert?
Dat maak ik op uit de beschrijving van +Smarthand op de website van Freiwald.
Wil je een handbediening die met Traincontroller rekening houdt dan moet je dus wel een (goedkope) Smartphone via Wifi met je PC gebruiken?

Wie kan hierin meer duidelijkheid scheppen?

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Z21
« Reactie #5 Gepost op: 2012-08-26, 22:46:57 »
Bertus,

citaat"
Klopt het dat bij de combinatie van Traincontroller en bv. een multimauspro deze laatste alle beveiligingen van Traincontroller straal negeert?

Als je met dit citaat bedoeld dat deze multimaus pro samen met de Z21 en traincontroller samen moete werken, dan is het antwoordt eenvoudig en duidelijk.
De Multimaus pro kan niet samenwerken met de Z21 ongeacht welke software er wordt gebruikt.

De Multimaus wekt met het zogenaamde draadloze systeem wat genoemd wordt: ZigBee draadloze module, deze module zit niet in de Z21 en is samenwerking uitgesloten. zeker niet rechtstreeks.
De gewone multimausen (rode met draad) kunnen wel worden gebruikt.

Roco heeft gezegd wel aan een passende interface te werken, maar persoonlijk zou ik daar nog niet te veel geld op inzetten en zeker niet binnen welke tijd dat dit zou moeten gebeuren.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Z21
« Reactie #6 Gepost op: 2012-08-26, 23:12:12 »
Dag Piet,

Ik bedoelde eigenlijk de samenwerking tussen "een muis", rechtstreeks aangesloten op "een centrale", los van de Z21.
Misschien was ik daar niet duidelijk genoeg in.

Kortom: doet de handbediening eender welke opdracht, ook al zou Traincontroller dat eigenlijk moeten blokkeren?
Traincontroller weet niet welke opdrachten de handbediening stuurt. Tenminste zo begrijp ik het.
Je moet dus een handbediening hebben die eerst verbinding maakt met Traincontroller en dan pas via de centrale zijn
commando's door geeft nadat traincontroller heeft gecontroleerd of dat wel mag (bv. of een blok wel vrij is).
Als dit juist is dan moet je eigenlijk met een handheld van Freiwald of met een Smarthand met de software van Freiwald
werken, om geen conflicten te veroorzaken.
Zie ik dat zo goed?

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Z21
« Reactie #7 Gepost op: 2012-08-27, 13:25:41 »
Bertus,

Ik begrijp wat je bedoeld maar dat zou geen probleem mogen zijn.
Zelf gebruik ik ook de Multimaus pro en de andere rode ook erbij als dat nodig is.

Je vraag is eigendlijk, ik formuleer het maar even zo, grijpt het programma Tc in als ik met mijn handbediening iets doet wat in Tc niet zou kunnen.

Volgens mij is dat afhankelijk in welke rijmode je het programma gebruikt, er zijn een 5 tal mogelijkheden, Kijk maar een bij Autotrein ritten.
1 volledig onder controle van Tc, dus zonder handbediening.
2 Langzaam rijden, controle van Tc
3 Rood, dit houdt in dat Tc oplet of de seinen goed staan en dat er geen botsingen komen, dus gedeeltelijk onder controle van Tc met hanbediening.
4 Handbediening met dwang, volledige handbesturing en ook volledig zelf verantwoordelijk voor bv snelheid maar Tc zal ook een noodstop uitvoeren als een rood signaal wordt genegeerd, dit lijk veel op punt 3.
5 Volledige handbesturing en volledig zelf verantwoordelijk voor het rijden..

Je kunt iedere autotrain rit appart instellen en maak je geen autotrain rit dan rij de natuurlijk geheel onder handbesturing en eigen verantwoording.

Kortom of Tc ingrijpt is afhankelijk van je instellingen bij een rit en heeft niets te doen met de multimaus pro, dit werkt bij alle muizen.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-08-27, 13:33:13 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline sjef hoenjet

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 19
  • Waardering: 0
    • mergeltrein
Re:Z21
« Reactie #8 Gepost op: 2012-09-21, 09:19:59 »
Dag Piet,
Heb zoals gezegd de vorige week de Z21 in huis gehad. Als alles aangesloten is werkt het prima, allen de littfinski keerlus leverde steeds kortsluiting. Na jouw raad om de draadjes te verwisselen was het probleem verholpen. Alleen weten de meeste verkopers niet dat je het systeem (nog) niet met rocomotion dus ook TC kunt koppelen. Volgens de helpdesk van Z21 gaat het "alleen" maar om software, die er ergens dit jaar nog moet komen. Of dan de terugmelding blijft functioneren als je andere dan roco produkten hebt gebruikt is de vraag. De keerlus van roco werkte wel gewoon, die van littfinski dus pas na enkele wijzigingen. Nu heb ik maar 1 keerlus dus dat valt mee, maar wel 60 wissels die met diverse terugmelders (roco, digirails) geschakeld worden en aandrijvingen van roco tillig en conrad zie ik de bui al hangen. Uiteindelijk zal het wel gaan funktioneren, maar of dit nu de toekomst is.... Er zullen heel wat updates overheen moeten (uitspraak freiwald) voordat het gaat funktioneren.
Dus heb de  Z21 teruggebracht en een handheld certificaat gekocht voor € 24,75. Werkt prima op tablet en telefoon en mijn probleem met de multimuis was opgelost. Hebben nu wel kunnen constateren dat het probleem puur in de muis zat, die leverde geen verbinding met de centrale. Opgestuurd dus, maar kan wel blijven rijden.
Groet Sjef
zwarte Z21 met multimaus pro en multimaus rood, Traincontroller Gold 9.0, Trainprogrammer 9.0, Collection 9.0, Esu Lokprogrammer,  DR 5033 digiboost, wissels DR 4024 met DR60030 servo's, blokbezetmelding DR4088LN en CS

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Z21
« Reactie #9 Gepost op: 2012-09-21, 16:50:34 »
Dag Sjef,

Bedoel je met dat "certificaat voor een handheld" de Freiwald +Smarthand software?
Heb je die telefoon en tablet via WiFi verbonden met je PC en zo ja op welke snelheid (54 Mbps of 300 Mbps)?
Gebruik je hem dan enkel als handheld (muis) of kun je hem ook als switchboard op je tablet gebruiken?

Groeten, Bertus
 
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline sjef hoenjet

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 19
  • Waardering: 0
    • mergeltrein
Re:Z21
« Reactie #10 Gepost op: 2012-09-22, 00:47:32 »
Hallo Bertus,
Die bedoelde ik ja. Via wifi met de pc verbonden. Snelheid is 100Mbps. Gebruik hem gewoon als muis, dus voor besturing loks zeg maar, maar kan ook hetzelfde paneel als TC gold oproepen en van daaruit de wissels etc bedienen, als je dat bedoeld met switchboard.
Groet Sjef
zwarte Z21 met multimaus pro en multimaus rood, Traincontroller Gold 9.0, Trainprogrammer 9.0, Collection 9.0, Esu Lokprogrammer,  DR 5033 digiboost, wissels DR 4024 met DR60030 servo's, blokbezetmelding DR4088LN en CS

GerardWassink

  • Gast
Re:Z21
« Reactie #11 Gepost op: 2012-09-22, 09:36:13 »
Mannen,

Als je centrale met Loconet kan werken is er ook een gratis oplossing in de vorm van JMRI handheld throttle met een wat duurder broertje (7,99) voor de volledige functionaliteit.

Ik heb het hier aan de praat gehad. Naast TC Gold.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2012-09-22, 09:39:59 door GerardWassink »

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Z21
« Reactie #12 Gepost op: 2012-09-22, 12:52:08 »
Een heel erg basic vraagje waarschijnlijk: alle data die je via TC naar je centrale stuurt (decoderadressen, wisseladressen, terugmelders, enz.) wordt die ook bewaard in je centrale? M.a.w. als je nadien zuiver manueel wil rijden kun je dan met de multimaus pro de wissels
oproepen en bedienen die je met TC hebt ingegeven, of moet je die via de multimaus pro ook nog eens een keer apart ingeven?

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re:Z21
« Reactie #13 Gepost op: 2012-09-22, 13:48:23 »
Zover ik weet is de Multimaus (en dus waarschijnlijk ook de Pro) een centrale in zichzelf. Gekoppeld aan een andere - echte  ;) - centrale gedraagt de maus zich als handregelaar.

Als centrale heeft de MM een eigen database-je waarin je de adressen (van Loc's) een naam kunt geven.

Is het je verwachting dat deze database automatisch wordt gevuld vanuit TC?

En waarom zou je wisseldecoders en terugmelders in je Multimaus willen opslaan?

Gerard

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Z21
« Reactie #14 Gepost op: 2012-09-22, 18:07:57 »
Dag Gerard,

Voor zover ik weet is de blauwe multimaus pro en de multicentrale pro in zoverre verschillend van de gewone rode multimaus met zijn gewone multicentrale dat de multimaus pro enkel nog een handregelaar is en dat de database nu in de multicentrale pro zou zitten.

Mijn verwachting is idd dat die database automatisch gevuld zou worden vanuit TC. Als je zuiver handmatig rijdt en handmatig wissels wil bedienen, dan moet je de wisseladressen kunnen aanspreken vanaf je handregelaar, en moeten die dus in de database van de centrale zitten. Dat bedoel ik ook met de wisseldecoders: zij bepalen het fysieke adres (en TC het logische adres, dat niet  noodzakelijk hetzelfde is als ik het goed heb?). Terugmelders hebben idd geen zin in deze situatie.

Het zou gekkenwerk zijn om de wisseladressen ook nog eens manueel in de multicentrale pro te moeten programmeren, maar ik heb geen idee of die van TC kunnen ingelezen worden.

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen