Auteur Topic: vrij geven van blokken  (gelezen 6627 keer)

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
vrij geven van blokken
« Gepost op: 2012-09-12, 10:04:41 »
Wat ik steeds heb is dat wanneer een loc in een volgende blok komt,het voorgaande blok niet vrij gegeven wordt en enkel wanneer de loc stopt,of soms twee à drie blokken verder is.
Is daar soms een regeling voor?
Herman

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:vrij geven van blokken
« Reactie #1 Gepost op: 2012-09-12, 10:28:19 »
Herman,

Is zo een beetje moeilijk te zeggen, ik denk dat dit zeker een instelling is die anders zou moeten.

Mogelijk kun je even je banenplan sturen (prive mail) zo dat ik het kan bekijken, dit zijn drie bestanden met verschillnde aanduiding maar dat weet je wel.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:vrij geven van blokken
« Reactie #2 Gepost op: 2012-09-13, 20:11:48 »
Herman,

Waarschijnlijk is het moeilijk om het banenplan te sturen, ik heb niets ontvangen en er is ook geen antwoord geweest op mijn antwoordt.
Maar goed, wil je eens kijken of je bij de eigenschappen van een lok de minimale snelheid niet helemaal naar links hebt staan, als deze op 0 staat (helemaal naar links) dan rijd een lok ook niet door naar de stopmelder en dan wordt het voorgaande blok ook niet vrijgegeven. Meestal dit is ook weer afhankelijk van bij de remmelder ingestelde remlengte en de ingestelde afstand van de stopmelder

Het minimale moet een klein beetje naar rechts staan, paar streepjes is genoeg.

Zie bijgevoegde tekening, rood omcirkeld is wat ik bedoel.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-09-13, 22:25:02 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:vrij geven van blokken
« Reactie #3 Gepost op: 2012-09-13, 22:45:37 »
Hallo Piet
Sorry voor het uitblijven van een antwoord,maar ik heb het momenteel iets te druk waarbij treintjes even moeten wachten.
Dank voor de uitleg,en nu denk ik te weten dat de oorzaak ligt bij het instellen van de rem en stopmelder.Ik ga het eerstdaags eens nazien en  laat dan iets weten.
Herman

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:vrij geven van blokken
« Reactie #4 Gepost op: 2012-09-14, 10:09:55 »
Hallo Herman,

Dacht dat he mogelijk niet lukte, heb nog een voorbeeldje gemaakt waarom dit schuifje een beetje open moet staan.
In het voorbeeld heb ik de snelheid op 100km/h en het schuifje op 10 km/h staan. (ongeveer geschat)
Als de lok remt en zijn remweg heeft afgelgd dan moet hij nog iets verder rijden tot de stopmelder en dat doet hij in dit geval met 10km/h, pas na het activeren van de stopmelder zal de achterliggende bolk worden vrijgegeven (ook dit kun je anders instellen maar standaard staat hij zo ingesteld).
De lengte van de stop moet groter zijn dan de vertraging bij het inschakelen van de remmen en de remweg samen, in dit voorbeeld 10 cm meer.

Als dit niet helpt dan is er waarschijnlijknog een andere instelling niet helemaal juist maar dat kan ik zo niet zien. Daarvoor zijn wat meer gegevens nodig (info).

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-09-14, 11:13:53 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:vrij geven van blokken
« Reactie #5 Gepost op: 2012-09-14, 14:15:54 »
Piet
Dank.Ik ga uw voorbeeld eens uittesten om daarna u het resultaat te melden.Het kan wel enkele dagen duren.Ik zal proberen enkele foto's bij op te sturen.
Herman