Auteur Topic: Rijden naar opstelblokken  (gelezen 26107 keer)

GerardWassink

  • Gast
Re:Rijden naar opstelblokken
« Reactie #15 Gepost op: 2012-09-28, 15:37:17 »
Aanvullend: dit betekent dat je loc's goed gekalibreerd moeten zijn, en dat de lengtes goed in TC bekend moeten zijn. (tenminste als je je stootblokken heel wilt houden...  ;D )

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:Rijden naar opstelblokken
« Reactie #16 Gepost op: 2012-09-28, 16:22:12 »
Whow, dat treinen automatisch achteruit gaan rijden geeft voor bepaalde treinen ( lange personen trein) denk ik problemen.
Ja gerard dan ontsporingen en stootblokken van schuimrubber.
Ga verder met het bestuderen, het gebeuren met de Flagman is voor mij nieuw, leuk weer wat bij te leren.

Gr. Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline Eenerspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
  • D813-Groningen. Grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Rijden naar opstelblokken
« Reactie #17 Gepost op: 2012-09-28, 17:38:15 »
@Piet,

Geweldig, dat je deze treinrit zo uitgewerkt hebt. 8) Bedankt ook daarvoor.
Ik heb geprobeerd de bijgevoegde bestanden door te werken, maar veel gaat me nog boven de pet. 'k Zal me eerst verder in Traincontroller moeten verdiepen, wil ik het allemaal kunnen volgen en begrijpen.

Mvg,
Henk


Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Rijden naar opstelblokken
« Reactie #18 Gepost op: 2012-09-28, 18:15:55 »
Gerard

Goed inregelen is must, heb in het verhaaltje dan ook geschreven dat in dit voorbeeld de treinen niet zijn ingeregeld en juiste lengte en het punt van detectie is ook van belang.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Rijden naar opstelblokken
« Reactie #19 Gepost op: 2012-09-28, 20:31:56 »
Gerard, ad en andere

citaat van Gerard;  dit betekent dat je loc's goed gekalibreerd moeten zijn, en dat de lengtes goed in TC bekend moeten zijn. (tenminste als je je stootblokken heel wilt houden.

De stootblokken kunnen op een eenvoudige manier beschermd worden, (voorkomen dat een trein die achteruit rijdt er doorheen gaat)

Zoals bekent neemt een lok stroom af en dat is meestal met de voorste wielen of mogelijk allemaal, altans je kunt bij Tc een maat ingeven hoever vanaf de voorkant de eerste wielen zitten die stroom afnemen, als je deze niet invult en op 0 laat staan dan rijd de trein maar een paar cm te ver (lengte van de stopmelder iets korter zetten kan dan een oplossing zijn).

Als je nu zorgd dat de wielen van de laatst wagon (bij voorkeur de laatse wielen) stroom afnemen en je trein rijd dan achter uit dan zullen de wielen van de laatse wagon (die rijd nu voorop) de rem en stopmelder activeren en de trein stop op dezelfde plaat als dan wanneer hij normaal vooruit zou rijden.
Dit werkt zelfs wanneer een lok niet is ingeregeld.

Stroom afnemen kan op verschillende manieren, weerstande op de laatse as, verlichting in de wagins met stroom afname van de laatse as, klein sluitlichtje op de laatse wagon (lantaarn) met stoomafname op de laatse as enz.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re:Rijden naar opstelblokken
« Reactie #20 Gepost op: 2012-09-28, 21:11:11 »
Ik ben niet helemaal zeker, maar ik denk dat TC ook als een trein achteruit rijdt en de lengte van de sleep is goed ingevuld, de trein op de juiste plek laat stoppen (omdat'ie weet dat de loc stroom afneemt, of dat je voor de trein een rempunt opgeeft?).

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Rijden naar opstelblokken
« Reactie #21 Gepost op: 2012-09-28, 21:48:29 »
Gerard,

Ik heb dit nog niet uitgeprobeerd  maar denk dat je dan iets meer bloklengte moet  hebben maar op zich zou dat moeten kunnen zoals jij dat goed weergeeft.

Wat ik bedoel, is dat als er voor en achter stroom word afgenomen er geen verschil is met welke kant de lok het opstelspoor binnen rijd.
 

Gr Pi e t
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Rijden naar opstelblokken
« Reactie #22 Gepost op: 2013-02-11, 17:31:40 »
Het is alweer een oud draadje maar ik ben weer bezig geweest met het programma van Piet " Alles naar de Opstelsporen" in mijn geval naar schaduwstation en dat werkt prima.
Nu wil ik het eigenlijk  andersom doen en dat lukt me ook nog wel maar kan ik dan ook trein A naar spoor 1 , trein B naar spoor 3 , trein c naar blok 34 sturen of moet dat gedefinieerd worden met seperate schedules?

Met groet, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.