Auteur Topic: Licht rijrichting wissel maar loc rijdt niet  (gelezen 16763 keer)

Offline Wietse

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 55
  • Waardering: 1
  • TC Gold, DR5000, 3x DR 5033 MM,24 treinen
Licht rijrichting wissel maar loc rijdt niet
« Gepost op: 2012-11-26, 23:51:14 »
Ik heb 2 locs met een lokpilot 3.0. Ze hebben altijd goed gereden en ineens rijden ze niet meer. De rijrichting verlichting werkt wel. Weet iemand hier deoorzaak van.

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Licht rijrichting wissel maar loc rijdt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2012-11-27, 00:03:14 »
Je kunt de locs resetten of je besturingsprogramma opnieuw installeren
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

GerardWassink

  • Gast
Re: Licht rijrichting wissel maar loc rijdt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2012-11-27, 08:44:13 »
Hi Wietse,

Dit klinkt als een mismatch in het aantal decoderstappen. Zowel de centrale als de decoders in de locs moeten ingesteld zijn op hetzelfde aantal decoderstappen. Kies die instelling zo hoog mogelijk (liefst 128, anders 28).

Als de een op 14 staat an de ander op 28 krijg je wat jij beschrijft.

LokPilots zijn goede decoders, daar zal het meestal niet aan liggen. Vertel ons ook even welke centrale je gebruikt (Multimaus, Intellibox, Digitrax)?

Gerard

Offline Wietse

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 55
  • Waardering: 1
  • TC Gold, DR5000, 3x DR 5033 MM,24 treinen
Re: Licht rijrichting wissel maar loc rijdt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2012-11-28, 09:15:20 »
Ik gebruik de Multimaus samen met Traincontroller Gold.

GerardWassink

  • Gast
Re: Licht rijrichting wissel maar loc rijdt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2012-11-28, 11:55:52 »
Ik gebruik de Multimaus samen met Traincontroller Gold.

Okay, dus blijkbaar heb je ook verbinding met de computer, aan het kastje wat daarvoor zorgt zit volgens mij ook een programmeer-spoor aansluiting. Klopt dat?

Ik vraag het, omdat je dan waarschijnlijk met de JMRI programmatuur (gratis software) je decoders kunt uitlezen (Piet, klopt het wat ik zeg?).

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Licht rijrichting wissel maar loc rijdt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2012-11-28, 13:02:29 »
Wietse, Gerard,

Ik gebruik niet de software van JMRI, ik gebruik trainprogrammer vam Freiwald.
Deze is ook gratis tot op zekere hoogte, bij gebruik zonder licentie zijn de mogelijkheden beperkt maar voldoende denk ik om de basis Cv in te stellen

Het zou goed kunnen dat Wietze aan het programmeren is geweest  en zonder het te weten de max. snelheid op 0 (CV 5) heeft gezet en dan doet de trein ook niets, verlichting schakeld dan wel.
Maar als je de decoder zou resetten dan zou hij wel weer moeten rijden CV 8

Doe er een afbeelding bij van een gedeelte van trainprogrammer en in de rode cirkel kun je schakelen tussen programmeer spoor en hoofd spoor
instellingen in de afbeelding zijn willigkeurig.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Licht rijrichting wissel maar loc rijdt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2012-11-28, 15:45:18 »
volgens mij moet de waarde van V max altijd hoger staan dan Vmin en V gemiddeld
in jou voorbeeld Piet staan ze gelijk
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Licht rijrichting wissel maar loc rijdt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2012-11-28, 16:13:40 »
Nico,


Klopt, maar in dit voorbeeld zijn de getallen willigkeurig, dit was de gegevens bij het opstarten zonder dat er een decoder is uitgelezen, kijk maar eens recht in de grafiek dan zie je dat max op 255 staat en half op 128 en min op 7.

Kijk maar eens in het nu bijgevoegde afbeelding, tevens erbij  van decoder de Bit waarde die je ook in kunt stellen, bij 144 zijn bitwaarde 5 en 8 aangevink.
ook deze getallen zijn willigkeurig

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Wietse

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 55
  • Waardering: 1
  • TC Gold, DR5000, 3x DR 5033 MM,24 treinen
Re: Licht rijrichting wissel maar loc rijdt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2012-12-02, 08:29:22 »
Gerard, Nico, Piet.

Alvast bedankt voor jullie inbreng. Ik ga e.a. vandaag eens testen.
Ik ben echter niet aan het programmeren geweest. Het stilvallen de locomotieven gebeurde tijdens het rijden.
Gisteren heb ik een nieuwe decoder gehaald om er zeker van te zijn dat de decoder goed is.
ik krijg nu echter weer een andere melding. Error 1 bij het wegschrijven.
Als ik de lok met de hand beweeg over de rails veroorzaak ik kortsluiting ?
Het zit dus ergens in de lok. Misschien kortsluiting via het motortje.
De andere lok rijdt weer. Heb er een andere decoder in gesoldeerd en alles werkt weer.
Dit was een gekochte lok via internet met een decoder die ik niet goed zijn werk deed bleek.

Groeten Wietse

 

GerardWassink

  • Gast
Re: Licht rijrichting wissel maar loc rijdt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2012-12-02, 13:10:53 »
Tip: GEEN decoder meer in die lok tenzij je 1) de geldperst hebt of 2) de loc analoog goed rijdt.

Succes,

Gerard