Auteur Topic: MultiZentralePro (10831) leest geen decoders meer uit na update  (gelezen 8242 keer)

Offline faroco

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Beste mensen,

Gisteren heb ik via de website van Roco mijn MultiZentralePro (MZP) met een MZP bootloader geupdate. Na deze update leest mijn MZP geen decoders meer. De diverse locs worden nog wel aangestuurd en de functietoetsen werken daarbij ook nog, maar als ik een decoder wil uitlezen of wijzigen, dan geeft de MZP niet thuis. Ik heb de mZP aangesloten op een programmeerspoor en mij ervan overtuigt, dat de MZP niet in de "POM" mode staat.

Na een aantal pogingen heb ik geprobeerd, om de MZP te resetten, volgens de handleiding punt 4.4. op bladzijde 39, namelijk de stroomkabel uit de MZP halen, witte knop indrukken, stroomkabel weer aansluiten en witte knop ingedrukt houden totdat de 4 leds gelijktijdig branden.
Volgens de handleiding moeten dan de fabrieksinstellingen teruggezet zijn. Helaas klopt dat niet, want toen ik de firmware update van vorig jaar (MZP_Udate_V108.exe)weer wilde instelleren gaf het installatieprogramma aan dat installatie niet mogelijk was omdat de MZP al was voorzien van de laatste firmware.

Weet iemand van jullie wat er gebeurd kan zijn en hoe dit is op te lossen?

Bij voorbaat dank voor jullie adviezen en tijd.

Met vriendelijke groet,
Frans

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: MultiZentralePro (10831) leest geen decoders meer uit na update
« Reactie #1 Gepost op: 2013-09-11, 18:06:13 »
Frans,

Zo te zien heb je alleen de centrale ge-updated en de muis niet. Als je de MZP gaat updaten, dan moet je 3 updates (2 voor centrale en 1 voor muis) uitvoeren, namelijk:
1. multiZENTRALEpro - Update: "MZP_Update_V108.exe"
2. multiZENTRALEpro - Bootloader: "MZP_BootLoader.exe"
3. multiMAUSpro - Bootloader: "MMP_BootLoader.exe"

Deze 3 updates staan hier. Ik heb  zelf ook de MM-pro en voorzien van deze 3 updates en heb nergens geen probleem mee.

Rob

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: MultiZentralePro (10831) leest geen decoders meer uit na update
« Reactie #2 Gepost op: 2013-09-11, 18:14:34 »
Hallo Frans

Welkom op het forum,
Ik zie dat Rob ietsjes vlugger is, moet zeker wachten op het eten.

Ik heb beide geupdate en dat was zonder problemen, de multimaus pro is niet noodzakelijk maar kan geen kwaad, de centrale werkt ook zonder dat de Multimaus pro is aangesloten. verbinding heeft.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2013-09-11, 18:16:07 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: MultiZentralePro (10831) leest geen decoders meer uit na update
« Reactie #3 Gepost op: 2013-09-11, 18:34:56 »
Rob had het voer al op en is weer bezig met het recycle proces.  ;)  ;D

Volgens mij moeten centrale en muis dezelfde soft/firmware versie hebben¿¿¿

Rob

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: MultiZentralePro (10831) leest geen decoders meer uit na update
« Reactie #4 Gepost op: 2013-09-11, 18:42:39 »
Rob.

De multizentrale pro werkt ook als je geen multimuas pro hebt, bv alleen met de rode multimaus aangesloten en zelf dat is nog niet nodig, bij mij wekt de centrale samen met traincontroller zonder dat er een muis actief of aangesloten is.

Daaruit cocludeer ik dan dat de multimaus pro ook niet geupdate moet worden als je hem toch niet gebruik, maar kan geen kwaad om steed up to date te zijn met de stand van de techniek.

Opmerking, een prograam als rocomotion of traincontroller mogen tijdens het updaten niet verbonden zijn met de centrale, deze moeten offline zijn anders gaat het niet goed.


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2013-09-11, 18:48:04 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline faroco

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: MultiZentralePro (10831) leest geen decoders meer uit na update
« Reactie #5 Gepost op: 2013-09-11, 20:12:41 »
Beste Rob en Piet,

Bedankt voor jullie snelle reacties.

Ik heb genoemde 3 updates inderdaad uitgevoerd. Maar moet ik ze in een bepaalde volgorde uitvoeren?
Bij mij stond de MZP_Update_V108.exe al op de MZP. Dit bestand heb ik vorig jaar via de website van Roco op mijn MZP gezet.
Destijds was er ook een update voor de MultiMausPro (een bootloader). Deze heb ik toen ook geïnstalleerd.

Gisteren ontdekte ik op de site van  Roco dat er een (nieuwe) MZP-bootloader aanwezig was. Deze heb ik dus in principe over de MZP_Update_V108 gezet.
Daarnaast zag ook een nieuwere bootloader voor de MultiMausPro. Deze heb ik ook geïnstalleerd. In eerste instantie ging dat fout, want ik kon niet meer in de menu structuur van de MultiMausPro komen. Door nog een keer de bootloader te installeren werd het probleem opgelost.

Vandaag moest ik de herinstallatie van de bootloader voor de MultiMausPro nog eens herhalen, toen ik een (oranje) MultiMaus aansloot op één van de poorten van Loconet op de MultZentralePro. Ook toen kon ik niet meer in de menustructuur van de MultiMausPro komen.

Helemaal stabiel is het systeem dus niet meer, terwijl het vóór de update van gisteren goed werkte.

Het enige wat ik vóór de update gedaan heb, is mijn bibliotheek ordenen. Door wat nieuwe aanschaffen stond één en ander niet meer in de gewenste volgorde. Kan dat een oorzaak zijn, dat de MZP de decoder niet meer kan uitlezen?
Volgens mij maakt dat niets uit. De MZP stuurt immers wel de betreffende locs aan.

Al vast bedankt voor jullie reactie.

En Piet.... ik hoop veel te leren op dit forum. Nu de eerste opzet van mijn nieuwe digitale baan gestalte krijg komen ook weer nadere vragen op. Maar daar zal ik t.z.t. wel een topic voor openen (als het al niet is behandeld op het forum)

Met vriendelijke groet,
Frans

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: MultiZentralePro (10831) leest geen decoders meer uit na update
« Reactie #6 Gepost op: 2013-09-12, 10:28:54 »
Frans,

Op deze manier iemand helpen is in sommige gevallen wat lastig, wordt alles wel goed begrepen. Jouw "probleem" kan door een ander weer heel anders opgevat worden en het antwoord weer door jou.  ;)

Citaat: Het enige wat ik vóór de update gedaan heb, is mijn bibliotheek ordenen. De volgorde in de bibliotheek maakt niet uit. Wat wel wat uitmaakt is dat het adres van de loc in de bibliotheek gelijk moet zijn aan het adres van de decoder in de loc. Maar daarom moet je een locdecoder wel kunnen uitlezen en schrijven.

Rob


Offline faroco

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: MultiZentralePro (10831) leest geen decoders meer uit na update
« Reactie #7 Gepost op: 2013-09-16, 15:06:14 »
Rob,

Bedankt voor jouw reactie. Ik begrijp wat je bedoelt.

Misschien had ik deze informatie moeten weglaten. Volgens mij is het ook niet relevant. Ik dacht er aan, toen ik aan het reconstrueren was van wat er fout gegaan kan zijn. Dat ik de volgorde van de locs in de bibliotheek heb gewijzigd is inderdaad niet van belang voor het adres van deze locs. Daarom worden deze locs door de decoder ook nog steeds herkend en aangestuurd.

Het resultaat van de updates is echter dat ik de decoder niet meer kan uitlezen. Na verloop van tijd krijg ik de melding; No Confirmation.
Dat probleem had ik voorheen niet en het probleem is ontstaan na het updaten van mijn MultiZentralePro en van mijn MultMausPro.

Groetjes,
Frans

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: MultiZentralePro (10831) leest geen decoders meer uit na update
« Reactie #8 Gepost op: 2013-09-16, 16:43:22 »
Frans,

Dan weet ik het zo ook niet meer. Wat je nog wel kunt proberen is de muis zelf te resetten, dit doe je in het menu onder instellingen. Uit je openingspost maak ik op dat je alleen de centrale hebt gereset.

Rob

Offline faroco

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: MultiZentralePro (10831) leest geen decoders meer uit na update
« Reactie #9 Gepost op: 2013-09-19, 14:31:31 »
Rob,

Dat klopt. Ik heb wel getracht de fabrieksinstellingen terug te zetten, maar dat is niet gelukt. Tenminste, als ik daarna de update weer wil uitvoeren, krijg ik op de PC de melding, dat de update niet kan worden uitgevoerd, omdat de laatste software al geïnstalleerd is.

Ik denk dat de enige mogelijkheid is om de MMP helemaal te resetten, waardoor ook de bibliotheek verdwijnt. Een schone MMP dus.

Met vriendelijke groet,

Frans