Auteur Topic: Z21 aansluit mogelijk heden  (gelezen 23244 keer)

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Z21 aansluit mogelijk heden
« Reactie #15 Gepost op: 2014-05-30, 08:39:15 »
Gerard, en andere,

De Netgear switch is stuk, ik heb hem terug gestuurd naar Conrad in de verwachting dat ik een nieuwe zou krijgen. Maar Conrad heeft het geld terug gestort. Een collega tipte me over een TP-Link Switch. De TL-SG1005D 1Gb. Ik heb deze besteld en inmiddels binnen. Ik denk dat de Z21 nu eerst gereset moet worden voor ik op de een of andere manier aan de praat krijg. Ik ga daar eerst maar eens mee aan de slag. Ik laat het resultaat wel weer weten.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Z21 aansluit mogelijk heden
« Reactie #16 Gepost op: 2014-05-30, 22:04:37 »
Helaas heeft het resetten niet uitgehaald. Ik ben vandaag maar een praatje gaan maken met mijn leverancier. Helaas had hij ook geen antwoord op mijn vragen over de foutmelding van de Z21. Wel kon hij me op een heel korte termijn aan Roco koppelen. Jaarlijks organiseert hij oa. een Roco workshop. Dan komt de vertegenwoordiger samen met iemand van de fabriek om alle vragen te beantwoorden en eventueel instellingen te corrigeren etc. Het lijkt erop dat de defecte ethernet kabel een fout heeft veroorzaakt die ik niet weg krijg.

De foutmelding die ik krijg is een connection error: GetInfoData ERR 0x300C - PC:Z21Rc offline.
In een ander veld staat er dan dat er geen communicatie is met het switchboard. En wordt gevraagd of het Ip adres goed is en of de aansluiting wel goed is.

Het IP adres is goed. de aansluitingen zijn goed. Als de Z21 rechtstreeks op de PC aansluit krijg ik exact de zelfde melding. De kabels zijn goed. Want ik gebruik dezelfde kabels als de eerste keer. En toen werkte het zelf heel goed. Ik heb de Z21 toen zelfs ge-up-date.

Ik ben benieuwd of en wat Roco hiervan vindt.

   
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Z21 aansluit mogelijk heden
« Reactie #17 Gepost op: 2014-06-18, 16:24:05 »
Vandaag, woensdag 18 juni, vrije middag gekregen om naar de infodag van Roco in Gorinchem te gaan. Met de Z21 netjes ingepakt onder mijn arm afgereisd naar Muilwijk modelbouw. Bij binnenkomst kreeg ik gelijk al te horen wat waarschijnlijk het probleem was met de Z21.  Nadat ik mij verhaal gedaan had over een terugkerende "error" heeft de Roco-man mijn Z21 netjes nagekeken en op zijn demobaan getest. En hij deed het gewoon. Gelukkig was hij dus niet gesneuveld.

Wat wel gesneuveld was, was de bijbehorende router. Die kan er dus niet tegen om en op een ethernet switch en op de Z21 te zijn aangesloten. De vertegenwoordiger die er ook bij was gaf aan dat er nadrukkelijk in de handleiding staat dat je dat niet moet doen. Wij Nederlanders zijn inmiddels zo ver gevorderd op ICT gebied dat we denken dat alles aan elkaar te knoppen is. Helaas dus. De vertegenwoordiger gaf aan dat een ict-er in een lab dit grondig heeft onderzocht en uitgetest. Het gaat dus gewoon niet.

Ik heb van Rene Muilwijk gelijk een andere router gekregen. Hij had net voor mijn binnenkomst in het bijzijn van Roco zijn Z21 opgeblazen. Er gaat nu dus een complete defecte set met Roco mee naar de fabriek. Ik ben nu weer blij met een complete en werkende z21. Rene is dat over een paar weken ook weer als hij de spullen weer van Roco terug ontvangt.

Nog even doorgesproken over diverse andere aansluitmogelijkheden en Tc silver/gold. Ook met Roco gedeeld dat ik inmiddels diverse Digitrax wisseldecoders heb. Moet prima werken via de loconet aansluiting als dus Roco.

De Roco infodag was voor mij de moeite waard. En ik vond het ook de moeite waard om met jullie te delen. Hoe meer info over de Z21 er wordt gedeeld hoe meer we samen er van leren. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat er met dit apparaatje nog veel meer mogelijk moet zijn in de toekomst.

 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: Z21 aansluit mogelijk heden
« Reactie #18 Gepost op: 2014-06-18, 19:01:19 »
Wat slecht zeg, dat zo’n (ethernet) apparaat niet tegen een switch kan en niet tegen meerdere ethernet gebruikers op hetzelfde ’sub-net’.

Dat lijkt me een slechte implementatie van ethernet van de zijde van Roco, want zo kun je wel lekker reclame maken met dat dat ding via ethernet  aan te sluiten is, maar in de praktijk heb je daar dan niks aan, omdat er maar één gebruiker (de Z21) tegelijk aangesloten kan zijn.

Bah, commerciële humbug.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Z21 aansluit mogelijk heden
« Reactie #19 Gepost op: 2014-06-19, 12:57:01 »
Dat is inderdaad jammer. Aan de andere kant is de focus kennelijk meer gericht op het draadloos gebeuren. En icm een I-pad zijn weer wel leueke dingen mogelijk. Wie wat de toekomst nog brengt. Positief is in ieder geval (voor mij althans)dat TC en loconet ook via de Z21 actief kan zijn.

Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline theovdree

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 1
  • Waardering: 0
Re: Z21 aansluit mogelijk heden
« Reactie #20 Gepost op: 2016-08-03, 19:22:44 »
goede morgen

gaat een Z21 centrale kopen waar kan ik een nederlandse beschrijving vinden

mvg

theo

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Z21 aansluit mogelijk heden
« Reactie #21 Gepost op: 2016-08-03, 19:44:40 »
Theo

Onder het hoofdstuk handleidingen is wel iets te vinden

Als je er niet uitkomt dan nogmaals vragen met een omschrijving wat je bedoeld of nog niet hebt gevonden

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders