Auteur Topic: Z21 aansluit mogelijk heden  (gelezen 23190 keer)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Z21 aansluit mogelijk heden
« Gepost op: 2013-12-04, 13:45:12 »


Z21 aansluit mogelijk heden,

Deze plaatje komen van de website van Z21

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Z21 aansluit mogelijk heden
« Reactie #1 Gepost op: 2013-12-06, 13:10:10 »
Piet,

Op de afbeeldingen staan producten omschreven. Gelden de aansluitingen alleen voor deze prooducten? Of kan daar ook een terugmelder van Digirails op worden aangesloten? Ter info de productinfo van de DR4088LN 2R

Productbeschrijving
Deze terugmeldmodule met 16 geïntegreerde spoorbezetmelder is geschikt voor het detecteren van 16 baanvakken met een stroombelasting tot 3 Ampére. De module is opgebouwd uit 2 secties van 8 meldpunten waarbij iedere sectie beschikt over een eigen gescheiden common. De netwerkaansluitingen maken het mogelijk de modules maximaal 10 meter uit elkaar te plaatsen.

De L.NET aansluitingen maken het bijzonder makkelijk de module op o.a. uw Loconet(r) systeem aan te sluiten.

16 Kanaals
Stroomdetectie (2-rail)
L.NET aansluitingen
Activiteit indicatie led
Stroombelasting tot 3 Ampére
Piekstroom tot 10 Ampére (kortstondig)
Standaard S88 en STP aansluitingen (S88-N)
Kleine solide behuizing door toepassen van SMD techniek


Groet

Arie
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Z21 aansluit mogelijk heden
« Reactie #2 Gepost op: 2013-12-11, 10:24:59 »
Arie,


Zelf heb ik geen ervaring met de DR4088LN 2R maar volgens Digirails moet het mogelijk zijn om deze op de Z21 aan te sluiten (Loconet)

Hiervoor komt Digirails met een kabel die daarvoor geschikt zou zijn.
Deze kabel wordt volgende week aan het assortiment van Digirails toegevoegd, (nu nog niet beschikbaar)

Gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Z21 aansluit mogelijk heden
« Reactie #3 Gepost op: 2013-12-11, 12:49:40 »
Piet,

hartelijk dank voor je reactie. Ik heb Digirails al gevraagd wanneer er een handleiding wordt gepubliceerd. Die wacht toch nog even af.

Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Z21 aansluit mogelijk heden
« Reactie #4 Gepost op: 2014-05-05, 13:08:26 »
Piet,

Ik heb diverse pogingen ondernomen de pc met de Z21 te verbinden. Een paar weken terug lukt dat met behulp van Gerard. Door een zip bestandje te downloaden en op mijn pc te zetten. Ik heb de Z21 toen kunnen upgraden. Nu ik wat loconet spulletjes heb en dat wil gaan testen lukt het me niet om de pc met de Z21 in contact te brengen. Het zip bestandje staat bij mijn documenten. Als ik dat aan klik en vervolgens op de knop connect klik zien beide apparaten elkaar niet. Wat doen ik verkeerd? De pc is via de Wlan router verbonden aan de Z21 en internet. het lijkt me dat ik ergens in de pc een adres moet hebben van de Z21 oid. Helaas kan ik niet zonder de Wlan router omdat ik anders niet meer met de Ipad de baan kan bedienen.  Ik ben van de week erg druk dus het kan even duren voor ik weer kan reageren. En als deze reactie beter bij het topis Z21 en Loconet past, wil je hem daar dan naar toe verplaatsen?
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: Z21 aansluit mogelijk heden
« Reactie #5 Gepost op: 2014-05-05, 13:39:54 »
Dag Arie,

Wat je kunt proberen is:
- in het programma Traincontroller de Z21 centrale verwijderen
- het programma af te sluiten en weer op te starten
- de Z21 centrale opnieuw toe te voegen

Je moet dan wel het IP adres van de centrale weten denk ik, maar hoe je dat kunt vinden weet je.

HTH, Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Z21 aansluit mogelijk heden
« Reactie #6 Gepost op: 2014-05-09, 12:50:45 »
Gerard,

ik ben nog niet zo goed thuis in TC. Het enige wat ik heb gedaan met TC is mijn baanontwerp in de demoversie zetten. Dat was wel leuk om de verschillende teken mogelijkheden te ontdekken. En wat informatie van dit forum toepassen. Voor ongelijkvloerse kruisingen is een symbool.

Waar/Hoe vind ik in TC de Z21?
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: Z21 aansluit mogelijk heden
« Reactie #7 Gepost op: 2014-05-09, 13:57:21 »
Als je dat nog niet hebt gedaan / gevonden, hoe heb je dit dan vastgesteld?

Ik heb diverse pogingen ondernomen de pc met de Z21 te verbinden. Een paar weken terug lukt dat ...


Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Z21 aansluit mogelijk heden
« Reactie #8 Gepost op: 2014-05-09, 20:07:46 »
Rob,
Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb inderdaad versie 8 van TC. Inmiddels staat windows 7 op de pc en ziet het er net even anders uit. Maar ik heb het gevonden en ga mijn geluk beproeven.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Z21 aansluit mogelijk heden
« Reactie #9 Gepost op: 2014-05-10, 18:39:15 »
Rob,
Het is gelukt om in TC de Z21 in te stellen. Maar achteraf was dat niet het probleem waar ik mee zat. Mijn pc maakte geen verbinding met de Z21. Ik heb dus vreselijk diep na zitten denken waarom het wel lukte toen ik met Gerard aan de telefoon zat. Ik heb de TP-Link router er tussenuit gehaald. En zie daar er is contact met de Z21. Maar nu de uitdaging hoe krijg dat voor elkaar met de router er tussen. Want zonder de router kan ik niet met mijn i-pad de baan bedienen.

Gerard is het mogelijk om hier de switch bij te gebruiken? De Z21 aansluiten aan de bijgeleverde router, deze op de swith samen met de ethernet kabel. Of gebeuren er dan gekke dingen waardoor er op ongewenste plaatsen rook gaat opstijgen? Of moet ik gewoon de TP-link router handmatig configureren?
(de handleiding staat op het forum)
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: Z21 aansluit mogelijk heden
« Reactie #10 Gepost op: 2014-05-10, 19:16:06 »
Dag Arie,

Je hebt een Ethernet switch, een Ethernet router, en een paar Ethernet apparaten. Ethernet is in principe een ster-netwerk, dus je kunt alles op alles aansluiten.

Bijvoorbeeld:
- je ethernet kabel vanuit je huis naar je switch
- de bijgeleverde router op de switch aansluiten
- dan de centrale er ook op
- en je PC ook op die switch

Als ik nog wat vergeet hoor ik het wel.


Gerard

(Met dank aan MacWifi...  :D )

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Z21 aansluit mogelijk heden
« Reactie #11 Gepost op: 2014-05-12, 12:44:34 »
Gerard,

ik geloof niet dat je wat vergeten bent. Maar na het uitvoeren zoals je aangaf, wordt de Z21 niet herkent. (de Z21 rechtstreeks op de pc aansluiten werkt overigs heel goed) Ik heb kabels gewisseld om uit te sluiten of er breuken in zitten. Ik heb wisseld wat 6 cat en 5 cat kabels Maar dat haald allemaal niet uit. Ik zit nu op mijn werk. Maar als ik thuis de Z21 kies krijg ik een veldje waar als ik het goed lees een ping gecontroleerd moet worden. Of de netgear. Althans of de pc communiceerd met de netgear switch. Alles opnieuw aangesloten en de boel opnieuw opgestart. Pc ziet de switch want alle andere apparaten werken. Behalve de Z....... het wordt waarschijlijk wel weer eind van de week voor ik hier mee verder kan.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: Z21 aansluit mogelijk heden
« Reactie #12 Gepost op: 2014-05-12, 14:01:35 »
Het wordt tijd voor typenummers.

Wat is het merk en typenummer van:
- de switch
- de meegeleverde router?

Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Z21 aansluit mogelijk heden
« Reactie #13 Gepost op: 2014-05-12, 17:59:09 »
Gerard,
de switch is een NETGEAR Prosafe 5 Port 10/100 Switch FS105 v2
Serial 1D52373H09A69.

En de router is een TP-link 150Mbps Wireless n Router
Model: TL-WR740n
Dit is de door Roco meegeleverde router.

De Router die ik in de meterkast heb hangen is een Techincolor TG789vn v3
en daar zit dan nog het glasvezelmodem voor.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: Z21 aansluit mogelijk heden
« Reactie #14 Gepost op: 2014-05-12, 18:29:12 »
Hoi Arie,

Heeft die router in de meterkast (die Technicolor) ook Wifi en zo ja, kun je dat in de treinruimte ook bereiken?
Want als ik het goed begrijp heb je dat nodig voor je iPad, toch?

Als dat werkt heb je misschien die TP-Link niet nodig? Voor zover ik kan beoordelen is het enige dat die router TL-WR740n toevoegt boven je NETGEAR switch, dat hij een extra Wifi netwerk 'in de lucht' zet. Meer niet.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2014-05-12, 18:36:31 door GerardWassink »