Layout en Materieel > Mijn Layout
Bouw van een vierlandenbaan.
wersitime:
Ik had beloofd nog een stukje te schrijven over wat ik zoal de laatste tijd aan de baan heb gedaan.
Momenteel bouw ik aan een Vierlandenbaan. De aansturing gebeurt met de Ecos 2. De Ecos 2 heb ik aangesloten op een oude Router die ik nog had liggen. Zodoende kan ik via de Smartphone met de App Ecoscontroller draadloos treinen en wissels bedienen. Het is gebleken dat ik geen Boosters nodig heb ondanks het grote aantal treinen met verlichting. Alle verlichting in de wagons zijn ledstrips en die gebruiken maar 10% van gloeilampjes. Ondanks dat er een groot aantal verlichte wagons op de baan staan en ruim 30 locomotieven waarvan er meestal niet meer dan 4 rijden heeft de Ecos 2 nog voldoende capaciteit over. De rails zijn Fleischmann Profirails. Ik ben eerst begonnen met een strak Nederlands thema. Dit heb ik een hele tijd vol weten te houden. Echter door contacten werd ik enthousiast gemaakt voor Amerikaanse modellen. Het gevolg was dat ik ook een Amerikaans gedeelte heb gebouwd. Ook is er nu een Zwitsers en een Duits gedeelte. Vandaar dus Vierlandenbaan. De baan bestaat uit 2 kopstations waartussen gependeld kan worden. In het verleden heb ik al eens een geautomatiseerde baan gehad maar dit gaf te weinig voldoening. Dit had ook te maken met de in die tijd nog vele onvolkomenheden van het Selectrixsysteem wat ik toen gebruikte. Toen ik aan deze baan begon was de eerste insteek om niet automatisch te gaan rijden. Nu de baan al een heel eind klaar is dacht ik ik ga toch weer eens met Traincontroller Brons aan de gang. Deze had ik nog van de oude baan. Maar eerst moesten er natuurlijk blokken met bijbehorende elektronica komen. Ook de wissels waren nog niet elektrisch. Ondertussen zijn bijna alle wissels elektrisch gemaakt met Conrad wisselmotoren en Fleischmann wisselspoelen. De aansturing gebeurt met de Digirails DR4018 en met de Conrad aandrijving van Rosoft. Als blokmelder gebruik ik de S88 van Rosoft. Op de foto is te zien hoe een deel hiervan er momenteel uit ziet. Hier is duidelijk de ringleiding te zien en de brugcel welke nodig is vanwege de blokmelders. Er is nog wat provisorisch aangesloten dus de echte afwerking moet nog worden gedaan. Vervolgens moest er een rijplan worden gemaakt met Traincontroller. Er waren even wat aanloopproblemen maar die waren snel opgelost met hulp uit het forum. Op dit moment kunnen er een paar treinen pendelen tussen de 2 kopstations. Op zich is dit ook wel weer leuk om te zien hoe Traincontroller dit allemaal afhandelt. Ook is het een fraai gezicht die aankomende en vertrekkende treinen. Verder zal ik ook veel handmatig blijven rijden. Vooral de Amerikanen. Inmiddels zijn ook veel locomotieven van geluid voorzien. Het landschap is voor 50% klaar maar hier is nog veel te doen. De bomen heb ik allemaal zelf gemaakt met sisaltouw en lasdraad. Een aantal seinen heb ik zelf gebouwd maar nu met de 3D printers ga ik over op geprinte modellen. En ook moet ik nog een aantal blokken toevoegen. Om dit bij een bestaande baan te doen is best wel lastig. Maar ja dat krijg je als je eerst van plan was alleen maar handmatig te gaan rijden. Er is dus nog veel te doen maar dat is natuurlijk ook de bedoeling. Dit was het even in een notendop. Op mijn website www.mrmodelrailroad.com staan een aantal zaken uitgebreid beschreven.
Groeten,
Henny
Martijn W:
Hallo Henny,
Indrukwekkend op allerlei gebied (website!). Alleen is me niet helemaal duidelijk, welke rol speelt Traincontroller nou in het geheel ?
Gr.Martijn
wersitime:
Hallo Martijn,
Traincontroller regelt op dit moment de pendeltreinen tussen de 2 kopstations. Goederentreinen blijf ik hoofdzakelijk handmatig rijden.
Traincontroller zorgt er dus voor dat ook al rij ik handmatig ik toch moet wachten tot Traincontroller de wissels of rijwegen voor de goederentrein vrijgeeft. Zo kan er niets fout gaan.
Dus dat is in een notendop de taak van Traincontroller.
Groeten,
Henny
Martijn W:
Hoi Henny,
Okay dat is duidelijk. Las ook je hoofdstuk "Software". Ik heb me nog nooit zo heel erg verdiept (immers Rocorijder) in de mogelijkheden van de diverse software programmas -ja Koploper-, maar dat Traincontroller zo hoog stond aangeschreven wist ik niet eens. En dat ITrain dan feitelijk zo beperkt is. Als je de hobbyvakbladen, met name de buitenlandse, moet geloven dan is ITrain 'je van het'. Mooie wetenschap.
Gr.Martijn
wersitime:
Hallo Martijn,
Ik heb veel met iTrain gewerkt maar ik denk er anders over. Bij iTrain moet je erg veel instellen en je moet echt snappen wat je doet. Bij Traincontroller hoeft dat allemaal niet. Wat ik met Traincontroller in 10 minuten maak daar ben je met iTrain toch al snel dagen bezig als je de draad tenminste nog niet bent kwijtgeraakt.
Als de layout met bijbehorende adressen van blokken en wissels is ingevuld bij TC dan ben je klaar en kunnen de treinen met Autotrain automatisch rijden.
Maar goed dit is erg persoonlijk en dat is dan ook maar mijn ervaring en mening.
Groeten,
Henny
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie